به گزارش پارس، حسن روحانی در دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست، گفت: ما ابزار جدید را برای زندگی راحت تر تولید کردیم اما فکر نکردیم که این ابزار جدید بر محیط پیرامون ما چه آثاری دارد.
 
وی با بیان اینکه خانه ها در تهران معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر دارد، تصریح کرد: خانه ها در تهران بیشتر از ۱۵ سال عمر نمی کند اما بناهای بسیاری از کشورها تا ۴۰۰ سال عمر دارد که ما نیاز به تدبیر داریم. تدبیر یعنی دیدن پایان کار، اگر تدبیر نکنیم، زندگی دچار مشکل می شود.
 
رئیس جمهور گفت: ما نمی توانیم با قوانین مسلط جهان بجنگیم و این جنگ منجر به شکست می شود؛ چرا که قانون، قانون خداست. قوانین الهی دائمی است و باید به آن احترام بگذاریم.
 
حفظ آب، خاک و هوا جزو موارد مهم امر به معروف است
 
روحانی با بیان اینکه ما باید به قانون طبیعت احترام بگذاریم؛ اظهار داشت: امروز حفظ آب، خاک و هوا جزو موارد مهم امر به معروف است.
 
وی ادامه داد: ما امر به معروف و نهی از منکر را در چند حکم الهی خلاصه کرده ایم. معروف یعنی همه شایستگی ها و منکر یعنی همه زشتی ها، بنابراین کسی که آب را آلوده می کند یعنی کار منکر انجام می دهد و حرام است.
 
آلوده کردن طبیعت، منکر است
 
رئیس جمهور، آلوده کردن طبیعت را منکر دانست و تصریح کرد: گاهی کنار سد آب آشامیدنی مردم، منکر انجام می دهند، بروید ببینید آنجا منکر است و آنجا نهی از منکر کنید.
 
در زمینه طبیعت باید احساس وظیفه شرعی، ملی و اجتماعی داشته باشیم
 
روحانی با بیان اینکه در زمینه طبیعت باید احساس وظیفه شرعی، ملی و اجتماعی داشته باشیم، گفت: اگر دست به دست هم ندهیم، حتما در زمینه محیط زیست، دولت به تنهایی ناموفق خواهد بود.
 
وی گفت: دولت جایی موفق است که دولت و مردم دست به دست هم دهند و احساس مسئولیت کنند و از طبیعت درست استفاده کنند.
 
تامین سوخت با حداقل آلودگی وظیفه دولت است
 
رئیس جمهور، تامین انرژی سالم را وظیفه دولت دانست و اظهار داشت: اینکه بنزین سالم و گازوئیل سالم که حداقل آلودگی را ایجاد کنند در اختیار مردم قرار بگیرد، وظیفه دولت است که در این کار دولت قدم های خوبی برداشته، بنزین پتروشیمی را کنار گذاشت، بنزین یورو ۴ را آورد در اختیار مردم قرار داد و استانداردها را برای خودرو، سخت تر کرد.
 
روحانی گفت: در سال ۹۳ خودروهایی که خطرناک بودند و باید اسقاط می شدند، اسقاط شد که در سالهای قبل در این زمینه بی توجهی می شد و ما باید این مسیر را ادامه دهیم و همه باید در این زمینه دست به دست هم دهیم تا قدم های بزرگ برداریم.
 
وی همچنین با اشاره به افزایش تولید گاز در دولت یازدهم، گفت: در زمینه تولید گاز، دولت از ابتدا تصمیم گرفت که از منابع مشترک گازی و نفتی با کشورهای همسایه استفاده کند که این کار شروع شده و موجب شد که در سال گذشته گاز بیشتری تولید کنیم. گاز جای مازوت را گرفت و آلودگی را کم کرد، بنابراین در سال گذشته ۳۸ درصد مصرف مازوت کاهش پیدا کرد.
 
رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت در زمینه رودخانه ها و تالاب ها گفت: اولین مصوبه جلسه هیات دولت در دولت یازدهم در مورد دریاچه ارومیه بود. این دولت، دولت محیط زیست است و به آن اهمیت می دهد، چرا که می داند اگر به آن توجه نشود توسعه ناپایدار خواهد بود.
 
روحانی یادآور شد: زاینده رود را مگر می شود رها کرد؟ نه به خاطر زیبایی نصف جهان، بلکه به خاطر حیات درآن منطقه، باید به آن توجه شود. مگر رودخانه ها، تالاب ها، دریاچه ها و هامون ها را می شود رها کرد؟ توجه به طبیعت موجب سلامت و نشاط جامعه می شود. وقتی نهر جاری است، فکر هم جاری است و انسان و جامعه نیز تشویق به حرکت می شوند و افکار جامعه را به حرکت درمی آورد.
 
وی با بیان اینکه بهشت دنیا و آخرت خیلی با هم تفاوت نمی کند، گفت: این دنیا به آخرت وصل است و اگر کسی دنیای خودش را جهنم کرد، باید در آخرت هم منتظر جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را بهشت کرد، در آخرت هم باید منتظر بهشت باشد. بهشت و جهنم به اخلاق و رفتار، هم با طبیعت، هم با انسان و هم خودمان بستگی دارد.
 
رئیس جمهور افزود: مگر می شود جنگل ها را نابود کرد و بعد در انتظار اکسیژن و هوای سالم باشیم، در انتظار سیل های مخرب نباشیم.
 
روحانی یکی از دلایل خشکسالی را از بین رفتن سبزی زمین دانست و گفت: وقتی سبزی زمین از بین برود ابر آسمان قهر می کند و ما باید ابر را دعوت به باران کنیم، نه با باروری مصنوعی بلکه باید طبیعت را برای بارش آسمان و رحمت خداوند آماده کنیم.
 
وی برخی از حوادث طبیعی را ناشی از گناه انسان دانست و گفت: گناه تنها به غیبت کردن خلاصه نمی شود، ظلم بر طبیعت نیز گناه است. مگر در روایت ها نیامده که آب و زمین را آلوده نکنید. امام علی (ع) می فرماید تقوای الهی این است که پرهیزگار باشیم و دستمان آلوده به گناه نباشد، هم نسبت به بندگان خدا و هم نسبت به خدا.
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: گناه تنها، گناهان معمول در ذهن ما نیست، یک مقدار به ذهنمان وسعت دهیم، هر کار غلط و زشت و منکر که انسان نباید انجام دهد، گناه است. چطور در ماه رمضان انسان از گناه توبه می کند، ما باید نسبت به ظلم به طبیعت هم توبه کنیم و تنها راه بازگشت، توبه و عمل صالح است.
 
روحانی با بیان اینکه مسائل و مشکلات با سرمایه و فناوری قابل حل است، گفت: ما نیازمند سرمایه انسانی، معنوی، مالی و فیزیکی هستیم و همان طور که صنعت، محیط ما را خراب کرد ما باید از فناوری برای پاکیزه و سالم کردن محیط پیرامونمان و از بین بردن انواع آلودگی ها استفاده کنیم.
 
وی تصریح کرد: زباله ها در شهرهای ساحلی که به یک مشکل تبدیل شده است، راه حلش سرمایه گذاری است که کارخانه ای این زباله ها را از بین ببرد و آن را تبدیل به برق کند. البته این کار آغار شده اما باید گام های بیشتری در این زمینه برداشته شود.
 
تحریم ها باید برود تا سرمایه بیاید
 
رئیس جمهور تاکید کرد: اینکه می گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی ها چشم هایشان را زیاد نچرخانند. تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تحریم های ظالمانه باید برود تا مسئله محیط زیست و اشتغال جوانان حل شود. تا منابع آبی زیاد شود، تا بانک ها احیا شوند.
 
روحانی با بیان اینکه آنهایی که تحریم را بر ما تحمیل کردند، ظلم بزرگی بر ملت کرده اند، گفت: تحریم های ظالمانه ای که بر ملت ما تحریم شد بعضی ها در آغاز حتی معنای تحریم را نمی دانستند، اما قدم به قدم مشکلاتمان را بیشتر کرد، این به معنای آن نیست که در برابر حرف ناحق دیگران تسلیم شویم، اما باید قدم به قدم جلو برویم و پا پیش بگذاریم.
 
وی راه حل مشکلات محیط زیست را سرمایه گذاری، فناوری، فرهنگ و حضور مردم دانست و گفت: سمن ها، جمعیت ها، اساتید، دانشگاهها خصوصا آموزش و پرورش و رسانه ملی نیز باید در این زمینه به دولت کمک کنند.
 
رئیس جمهور، محیط زیست را جزو مسائل مهم کشور دانست و گفت: حل مشکلات محیط زیست نیاز به تلاش همگانی و همکاری با کشورهای منطقه و کل جهان دارد، چرا که ریزگردها از آنهاست.
 
روحانی خاطرنشان کرد: ان شاء الله راه حفاظت از محیط زیست و احیای منابع طبیعی و گونه های مختلف گیاهی، جانوری را ادامه می دهیم و این دولت با همان اراده روز اول که شورای عالی حفاظت از محیط زیست را احیا کرد، این راه را ادامه خواهد داد.