به گزارش پارس، خبرگزاری رویترز روز 14 خرداد در گزارشی به قلم دان ویلیامز از قدس اشغالی نوشته است که مقام های رده بالای ارتش اسراییل معتقدند توافق ایران و 1+5 می تواند تهدید برنامه هسته ای ایران را کاهش بدهد.
ویلیامز نوشته است: ارتش اسرائیل روز پنجشنبه از توافق بین المللی احتمالی با ایران که برنامه هسته ای این کشور را محدود خواهد کرد، به صورت محتاطانه ای استقبال کرد. این استقبال در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواستار اعمال شرایط سخت تر علیه تهران شده است.
به نوشته رویترز، یک مقام نظامی ارشد اسرائیل که نامش فاش نشده، در اظهاراتی که در چندین رسانه اسرائیلی منتشر شد، گفته است: این توافق اگر تا ضرب الاجل تعیین شده 30 ژوئن به نتیجه برسد، باعث ایجاد شفافیت درباره مسیر برنامه هسته ای ایران خواهد شد.
این افسر اسرائیلی اضافه کرده است: در شرایط فعلی، اقداماتی که قدرت های غربی به دنبال آن هستند از قبیل افزایش بازرسی های بین المللی از تاسیسات هسته ای ایران و کاستن از دامنه برنامه غنی سازی این کشور باعث ایجاد این فرض می شود که در سال های آینده، این امر، یک تهدید در حال کاهش خواهد بود.
یک منبع نظامی اسرائیل نیز صحت این نقل قول ها را برای خبرگزاری رویترز تایید کرده و گفته است این سخنان انعکاسی از تفکر در لایه های بالای نیروهای مسلح اسرائیل است.
اسرائیل که عموما به عنوان تنها دارنده زرادخانه هسته ای در خاورمیانه در نظر گرفته می شود، ایران را بزرگترین دشمن خود می داند. دولت نتانیاهو به شدت علیه توافق هسته ای با ایران تبلیغ کرده و اعمال محدودیت های سخت تری را علیه فعالیت های هسته ای تهران خواستار شده است.
اما بنابر این گزارش، ژنرال های اسرائیلی اغلب می گویند تهدید مستقیم تر و نزدیک تر برای اسرائیل، جنگ احتمالی با چریک های متحد ایران در لبنان، سوریه یا غزه است.