به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، اگر چه سفیر ترکیه در تهران می‌گوید مسایل سیاست داخلی در حیطه وظایف یک دیپلمات ترک قرار نمی‌گیرد و خود را از پاسخ به اینکه حزب حاکم در انتخابات پیش رو به دنبال پیروزی برای تغییر قانون اساسی است، رها می‌سازد، اما سفیر ایران در آنکارا با تایید این مساله تصریح می‌کند که برنامه اصلی حزب اردوغان تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی است.

علیرضا بیکدلی در آخرین روزهای سال ٩١ ماموریت خود را به عنوان سفیر کشورمان در آنکارا آغاز کرد. این دیپلمات ایرانی از همان روزهای آغازین یکی از پرکارترین سفرای ایران در خارج از کشور بوده و هست که توانسته از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستقیم با ایرانیان مقیم ترکیه برقرار کند.

بیکدلی در آستانه انتخابات پارلمانی ترکیه که قرار است روز یکشنبه برگزار شود، به سوالاتی پاسخ گفت.

وی در گفت و گو با ایسنا درباره اهمیت انتخابات پیش رو برای آینده ترکیه گفت: انتخابات 17 خرداد ماه واقعا انتخابات تعیین کننده ای برای احزاب ترکیه است. سرجمع مجادله دو سال گذشته جریان های گوناگون ترکیه در این انتخابات به تشکیل دو محور اصلی مخالف و موافق حزب عدالت و توسعه تقسیم شده‌اند. این انتخابات تعیین می کند حزب عدالت و توسعه بعد از 13 سال با چه شکل‌بندی و توانی در مسیر اهداف خود پیش خواهد رفت.

سفیر کشورمان در آنکارا در پاسخ به اینکه چرا حزب حاکم ترکیه خواهان کسب کرسی بیشتر در انتخابات پارلمانی است، تشریح کرد: با توجه به جایگاه رجب طیب اردوغان به عنوان اولین رئیس جمهوری که با رای مستقیم مردم انتخاب شده، حزب عدالت و توسعه در صدد است قانون اساسی ترکیه را تغییر دهد. برنامه اصلی آنها تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی است. در سال های گذشته سعی کردند این تغییرات را از طریق مذاکره و سازش در مجلس ملی ترکیه انجام دهند. کمیسیون تغییر قانون اساسی تشکیل شد. اما سرانجام به توافق نرسیدند.

وی ادامه داد: اکنون اگر بخواهند قانون اساسی ترکیه را در مجلس ملی این کشور بدون مراجعه به آرای عمومی تغییر دهند باید دو سوم نمایندگان مجلس به نفع آن رای بدهند. بنابراین به 367 کرسی نیاز دارند. اگر این گزینه امکان پذیر نشود آنگاه باید تغییر قانون اساسی را به رفراندوم عمومی بگذارند. برای این هم باید از مجلس مصوبه بگیرند که نیاز به سه پنجم آرا یعنی 330 رای دارند. اگر یک حزب نتواند این همه کرسی را به دست آورد آنگاه باید به ائتلاف با احزاب دیگر و رسیدن به ارقام فوق بیاندیشد. این مسیر غیر ممکن نیست اما پیچیدگی‌هایی دارد و بده بستان خاصی را می طلبد.

اردوغان به دنبال تضعیف یا حذف جایگاه نخست‌وزیری است

این دیپلمات ایرانی درباره هدف اردوغان مبنی بر تغییر در قانون اساسی برای حذف نخست وزیری، تاکید کرد: موضوع تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی است. در این سیستم جایگاه رئیس جمهور در قانون اساسی برجسته می‌شود و خودبه خود جایگاه نخست وزیر تضعیف و یا حذف خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره بازدید احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه از مقبره سلیمان شاه در خاک سوریه آن هم در فضای انتخاباتی حاکم بر این کشور گفت: ترکیه علنا اعلام می کند از تمامیت ارضی سوریه حمایت می نماید. با توجه به اینکه سوریه کشوری چند قومی است هر گونه خللی در تمامیت ارضی آن تبعات پر هزینه و ماندگاری برای کل منطقه به ویژه همسایگان آن کشور خواهد داشت. مقامات ترکیه تاکید می کنند طرح سایکس پیکو و تلاش برای دست کاری نقشه منظقه آنگونه که از زمان شروع جنگ جهانی اول کلید خورده کماکان ادامه دارد. این به معنی اذعان به مداخله عناصر خارجی و تهدید امنیت منطقه است. بر این اساس منافع همه کشورها در کمک به ثبات و امنیت منطقه و پرهیز از تضعیف دولت هاست.

این روزها مهمترین حزب مخالف اردوغان، حزب جمهوری خلق با شعار "بیایید رای بدهید تا بروند" به صورت گسترده تبلیغات انتخاباتی خود در ترکیه و حتی در کشورهای دیگر مانند آلمان را انجام می‌دهد.

سفیر کشور مان در ترکیه درباره امکان پیروزی این حزب در انتخابات پارلمانی با توجه به کاهش نسبی محبوبیت حزب عدالت و توسعه تصریح کرد: 12 موسسه نظر سنجی درباره انتخابات ترکیه فعالیت کرده اند. با وجود این پیش بینی نتیجه انتخابات واقعا دشوار و بیشتر شبیه پیشگویی است. کارشناسانی که تا به حال در این مورد نظر داده اند بیشتر سناریوها را بررسی و با احتیاط احتمال یکی از آنها را بیشتر دانسته اند.

بیکدلی با اشاره به اینکه علت دشواری پیش بینی این است که همزمان باید دو گمانه زنی انجام شود، اضافه کرد: اول اینکه چه احزابی می توانند حدنصاب 10 درصد برای ورود به مجلس را کسب کنند. فعلا سه حزب عدالت و توسعه، جمهوریت خلق و حرکت ملی‌گرا بطور قطع حد نصاب را کسب خواهند کرد. اما حزب چهارم یعنی دموکراتیک خلقها بر اساس نظر سنجی ها در مرز 10 درصد قرار گرفته است. چنانچه آرای این حزب در کل ترکیه به 10 درصد نرسد، همه آرای آن نادیده گرفته می شود و نمایندگان سه حزب دیگر و عمدتا حزب عدالت و توسعه به جای آنها به مجلس می روند. اما اگر 10 درصد ارای سالم انتخابات را کسب کند حساب تقسیم کرسی های مجلس متفاوت خواهد شد. دوم وضعیت ارای احزاب در هر استان است. حدود 15 درصد از مردم ترکیه در آخرین لحظات انتخاب خود را انجام خواهند داد. در این قسمت هم پیچیدگی بیش از دو انتخابات اخیر است.

وی درباره تاثیر انتخابات پارلمانی بر روابط تهران-آنکارا گفت: روابط ایران و ترکیه روابط ریشه دار دو کشور همسایه و سودمند برای دو طرف است. دو کشور برای دستیابی به اهداف چشم انداز توسعه خود باید با یکدیگر رابطه خوب و روان داشته باشند. زیرساخت های این رابطه فراهم شده و در هر دو کشور برای حرکت در این مسیر اجماع وجود دارد. در سال های اخیر به ویژه در دوره تحریم ، بخش های خصوصی دو طرف شناخت بیشتری نسبت به توانمندی های یکدیگر پیدا کرده اند و مناسبات مردمی هم تقویت شده است. این ها در ثبات روابط نقش ایفا خواهد کرد.

بیشتر اختلاف نظرهای ایران و ترکیه درباره سوریه است

سفیر کشورمان با تاکید بر تدوام روابط دو کشور با وجود برخی اختلاف نظرها گفت: در حوزه تحولات منطقه ای با وجود تهدیدها و منافع مشترک متاسفانه برخی اختلاف نظرها آن هم بیشتر درباره سوریه وجود دارد. بعد از انتخابات مجلس نمایندگان ترکیه فرصت هایی برای همکاری نزدیکتر بین دو کشور برای ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام فراهم خواهد شد. مبارزه با تروریسم تکفیری محور این همکاری ها خواهد بود. در موضوع یمن در سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران در فروردین ماه امسال توافقاتی صورت گرفت و معلوم شد می توانیم در ایجاد صلح و ثبات در یمن همکاری داشته باشیم.

وی در پایان درباره رفت و آمد مقامات دو کشور افزود: بعد از انتخابات و تشکیل دولت جدید در ترکیه برای سرعت دادن به روابط تلاش خواهیم کرد. دیدار مقامات بازرگانی، امور خارجه، حمل و نقل دو کشور را در برنامه خواهیم داشت.