به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سيما با وجود پیشروی ستیزه جویان داعش به فاصله یکصد کیلومتری پایگاه نیروهای نیوزیلندی در عراق، جان کی (John Key)، نخست وزیر نیوزیلند روز سه شنبه درخواست مخالفان به منظور خارج کردن نیروهای این کشور از عراق را رد کرد.
جان کی در مصاحبه با رادیو نیوزیلند گفت مشاوران دفاعی و امنیت ملی وی را مطلع کرده اند که با وجود پیشروی نیروهای داعش به طرف رمادی، در حال حاضر هیچ خطری نیروهای ارتش نیوزیلند را که در اردوگاه تاجی (Taji) در شمال بغداد مستقر هستند، تهدید نمی کند.
وی گفت اوضاع در حال حاضر تحت نظارت نیروهای دفاعی نیوزیلند قرار دارد و در صورتی که این اوضاع تغییر کند، دولت این کشور می تواند نیروهایش را از این منطقه خارج کند.
نمایندگان مخالف نیز اعلام کردند پیشروی داعش و انتقاد اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا که اعلام کرده بود نیروهای ارتش عراق فاقد اراده کافی برای جنگ علیه داعش هستند گواهی بر بی فایده بودن ماموریت نیروهای امنیتی نیوزیلند در عراق است.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از ولینگتون، حزب کارگر مخالف دولت اعلام کرد پایگاه نظامی تاجی که نیروهای ارتش نیوزیلند و استرالیا در آن مستقر هستند و به منظور آموزش نیروهای ارتش عراق مورد استفاده قرار می گیرد، در حال حاضر در فاصله یکصد کیلومتری داعش قرار دارد.