به گزارش پارس به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: ایرانیها از دولت خود می‌خواهند که درآمدهای حاصل از لغو تحریمها صرف بهبود اوضاع زندگی مردم شود که این موضوع این فرضیه را که ایران با لغو تحریمها بیشتر می‌تواند به متحدان منطقه‌ای خود کمک مالی کند را تضعیف خواهد کرد.

رویترز نوشت: دشمنان ایران می‌گویند که ایران از سال ۲۰۱۲ مبالغ زیادی را صرف کمک مالی به گروههای شیعه متحد خود در منطقه خاورمیانه کرده است و لغو تحریمها باعث خواهد شد که تهران دست بازتری در ارائه این کمکهای مالی داشته باشد.

دیپلماتها و تحلیلگران می‌گویند که طی ماههای بعد از توافق هسته‌ای ایران قادر است طلبهای مالی خود را که عمدتا از محل فروش نفت  است را از کشورهای بدهکار جمع آوری کند که این مبلغ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار است.

رویترز در ادامه مدعی شد؛ اما با توجه به کسری بودجه سال گذشته که ناشی از کاهش شدید قیمت نفت است و همچنین انتظارات مردم ایران برای بهبود شرایط اجتماعی و سیاسی بعد از حصول توافق هسته‌ای، مقامات جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار خواهند گرفت که این پولها را در خانه خرج کنند.

چارلز هالیس مدیر FTI در امور خاورمیانه به رویترز گفت: این ایده که ایران از درآمدهای ناشی از لغو تحریمها می‌تواند به صورت اختیاری و دلبخواه استفاده کند به نظر من اغراق آمیز است.