به گزارش پارس به نقل از تسنیم «رحمت‌الله نبیل» رئیس امنیت ملی افغانستان، و «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی، در جلسه روز گذشته کابینه به دلیل اختلاف بر سر تفاهمنامه اطلاعاتی افغانستان و پاکستان با یکدیگر مشاجره لفظی کردند.

گفته می‌شود که رئیس امنیت ملی افغانستان یکی از مخالفین سرسخت امضای این تفاهمنامه بوده و از امضای آن نیز امتناع ورزیده است.

این مسئله نشان می‌دهد که در خصوص تفاهم اطلاعاتی افغانستان با پاکستان، اختلافات بسیاری در کابینه دولت این کشور وجود دارد. 

بر اساس این تفاهمنامه سازمان‌های اطلاعاتی افغانستان و پاکستان متعهدند تا در مبارزه با دشمن و بازپرسی از متهمان رویدادهای تروریستی با یکدیگر همکاری کنند.

«اجمل عبید عابدی» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در این باره گفت: تفاهمنامه اطلاعاتی افغانستان و پاکستان موضوع جدیدی نیست، اما تأکید بیشتر تفاهمنامه جدید در مورد مبارزه مشترک کابل و اسلام‌آباد علیه تروریسم است.

وی افزود: اکنون افغانستان  سیاست انعطاف‌پذیری را برگزیده و از سویی هم کابل و اسلام‌آباد را نیز مشکلات مشترک امنیتی تهدید می‌‌کند همچنین پاکستان نیز متوجه شده که باید به صورت مشترک همراه با افغانستان علیه تروریسم مبارزه کند.

سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان امضای تفاهمنامه اطلاعاتی را با حکومت پاکستان نیاز اساسی عنوان کرد.

این تفاهمنامه در حالی میان افغانستان و پاکستان امضاء می‌شود که دولت و مقامات کابل همواره از جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان و اقدامات خرابکارانه و ایجاد ناامنی‌ها در افغانستان شکایت دارند.

بر همین اساس مردم و مقامات افغانستان معتقدند که پاکستان در شعله‌ور کردن آتش جنگ و ناامنی در این کشور دست دارد و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را عامل اصلی آن می‌دانند.

چندی قبل، اعضای پارلمان افغانستان در نشست علنی این مجلس ضمن انتقاد شدید از پیمان امینی کابل - واشنگتن، امضای تفاهمنامه اطلاعاتی و امنیتی بین اداره امنیت ملی این کشور با سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را معامله با خون مردم افغانستان دانستند.

«رضوان اختر» رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (I.S.I) نیز یکی از مهمانانی بود که هفته گذشته در سفر «نوازشریف» نخست‌وزیر دولت اسلام‌آباد به همراه وی وارد کابل شد.