به گزارش پارس به نقل از فارس  مدیر پروژه اطلاعات در اندیشکده بروکینگز در یادداشتی با «عجولانه و بی‌برنامه» خواندن حملات عربستان به یمن هشدار داد که این حملات آینده شاه و شاهزادگان سعودی را به خطر انداخته است.

 

یک کارشناس آمریکایی هشدار داده ادامه حملات عربستان سعودی به یمن نه تنها به اهداف اعلامی ریاض نمی‌انجامد، بلکه آینده سعودیها را هم به خطر می‌افکند.

«بروس ریدل» مدیر پروژه اطلاعات در اندیشکده بورکینگز نوشته است: «هم زمان با ازسرگیری جنگ در یمن به دنبال یک دوره کوتاه آتش‌بس انسان‌دوستانه، مخاطرات برای شاهزادگان عربستان سعودی هم در حال افزایش است».

در این مطلب با اشاره به حملات یمن آمده است: «شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع ۲۹ ساله عربستان سعودی آینده خود و کشورش را برای دستیابی به نوعی پیروزی در یمن به خطر انداخته است. متارکه جنگی که به ادعای سعودی‌ها سبب باقی بودن صنعا تحت کنترل ایران شود، قطعا پیروزی برای خانواده سلطنتی نیست».

ایران بدون هزینه در حال ربودن گوی رقابت با عربستان و متحدانش است

تحلیلگر ارشد امریکایی افزود: «بعد از هفته‌ها حملات هوایی، جنگ شاهزاده بیشتر شبیه به بن بست است. تخریب زیرساخت ضعیف یمن در حملات،‌ سبب تشدید فضای تنش‌ها بین یمنی‌ها با همسایگان ثروتمند خلیج (فارس) آن برای سالها شده است. اکنون به نسبت قبل، یمنی‌های بیشتری خواهان انتقام هستند. ایران بدون هیچ هزینه‌ای در حال بدست آوردن امتیاز در رقابت با رقبای خود در خلیج (فارس) است».

وزیر دفاع سعودی، جوانی بی‌تجربه است

کارشناس بروکینگز نوشت: «ملک سلمان پسرش را پس از دو سال ریاست بر دادگاه سلطنتی وزیر دفاع کرد. محمد بن سلمان هیچ تجربه نظامی یا تعلیمات نظامی نداشت. دو ماه پس از این انتخاب، سعودی‌ها عملیات طوفان قاطع را برای مجبور کردن حوثی‌ها جهت بازگرداندن قدرت به دولت منصور هادی آغاز کردند».

وی ادعا کرد: «سعودی‌ها سه ساعت قبل از اولین حملات هوایی، واشنگتن را در جریان حملات قرار دادند و بلافاصله، ‌محمد بن سلمان به چهره جنگ تبدیل شده و پی در پی تصاویر و فیلم‌های او در رسانه‌های عربستانی نشان داده شد».

«ریدل» همچنین نوشت: «سلمان‌ها (شاه و وزیر دفاع سعودی) همچنین به سرعت درصدد بهره‌گیری از نیروی پیاده نظام آموزش دیده از پاکستان برآمدند، اما پاکستانی‌ها جواب منفی دادند. پادشاه و پسرش با تعجیل و بدون استراتژی قابل اتکا برای پیروزی وارد جنگ شده بودند. گفته شده شاهزاده جوان برای این شغل آماده نبوده و امتحان نشده بود. این موضوع را نواز شریف رهبر پاکستان که سال‌ها در عربستان سعودی در تبعید بوده و خانواده سلطنتی را خوب می‌شناسد، بهتر از هر رهبر دیگری خارجی می‌داند».

رفتار عجولانه و بدون برنامه عربستان سعودی در یمن

تحلیلگر آمریکایی اینطور ادامه داد: «اکنون زمزمه‌هایی در کشورهای خلیج (فارس) وجود دارد مبنی بر اینکه رهبری سعودی عجولانه و آنی رفتار کرده است. به طور سنتی سعودی‌ها بسیار محافظه‌کار و گریزان از خطر بودند. از فیصل گرفته تا عبدالله، پادشاهان سعودی محتاط و با دقت فراوان بودند. اکنون صحبت‌های زیادی از وجود یک تیم (بر سر پرونده یمن) است که هیچ طرح و نقشه پایانی ندارند».

کارشناس ارشد مسائل امنیتی همچنین تاکید می‌کند که انصارالله و حامیان آن در یمن در حال ادامه عملیات خود برای تسلط کامل بر شهر بندری عدن هستند و «آنها متعهد به باقی ماندن در قدرت و ایجاد ممانعت در برابر سعودیها هستند».

در پایان این یادداشت تحلیلی، کارشناس آمریکایی می‌نویسد: «اکنون، سعودی‌ها در حال یاد گرفتن و شناختن محدودیت‌های قدرتشان هستند. علی رغم هزینه بیش از ۵ برابری برای مسائل دفاعی در قیاس با ایران و خرید جنگنده‌های پیشرفته از آمریکا و انگلیس در دهه‌های گذشته، به نظر می‌رسد ریاض قادر به موفقیت در یمن نیست».