پايگاه خبري تحليلي «پارس»- برخي اعضاي كابينه دولت يازدهم براي تقويت تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان درصدد تهيه گزارشهاي از عملكرد اين تيم برآمده اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در اولين گام، محمد شريعتمداري معاون اجرايي رييس جمهور گزارشي از نقاط مثبت و منفي مذاكرات هسته اي تهيه و در اختيار رييس جمهور و برخي اعضاي كابينه قرار داده است.

وي در اين گزارش نقدهاي فني و تكنيكي در مورد تيم مذاكره هسته اي مطرح و حتي در مورد رفتارهاي ديپلماتيك اعضاي تيم مذاكره كننده، نكاتي را مطرح ساخته است.

وي همچين در مورد رفتار ديپلماتيك تيم مذاكره كننده ايراني و بازتاب داخلي و خارجي آن و تاثير آن بر نسبت دولت با افكار عمومي، مطالبي را بيان داشته است.

برخي اخبار حكايت از آن دارد كه با اينكه گزارش شريعتمداري دستاوردهاي مثبت مذاكرات هسته اي را مدنظر داشته است. بر اساس گزارش پارس، با اين همه يكي از اعضاي كابينه دولت يازدهم به گزارش كارشناسي محمد شريعتمداري معاون اجرايي رييس جمهور، واكنش منفي نشان داده است كه نبايستي نقدها در آن پررنگ مي شد.

منتقدين دولتي توافق «بد» همچنين به روشني بر صداقت، صراحت و تلاش تيم هسته اي تاكيد كرده اند و نسبت به پيامهاي پيدا و پنهان آمريكايي ها در عدم پايبندي به قول هاي گذشته هشدارهاي جدي مطرح ساخته اند. هنوز منابع دولتي جزيياتي از اين پيام ها را منتشر نكرده اند.

لازم به ذكر است برخي رسانه هاي روز گذشته از بهم زدن توافقات گذشته از سوي تيم مذاكره كننده آمريكايي خبر دادند و نوشتند: تیم های ایران و 1+5 در حال آماده کردن یک متن مدل هستند که دربرگیرنده تمام اجزاء توافق و پیوست های آن، ضمن حفظ اختلافاتی باشد که هنوز بر سر عبارات و کلمات باقی مانده است.

اگرچه تصور می شد دو طرف در مذاکرات لوزان درباره راه حل ها به توافق رسیده اند، بر اساس گزارش پارس، اما خبرهای جدید حکایت از آن دارد که تیم امریکایی در برخی موضوعات از تفاهمات لوزان عقب نشینی کرده و خواستار جایگزین شدن راه حل های تفاهم شده با راه حل های جدید شده است.

مطابق گزارش های موجود امریکا در 4 موضوع دیدگاه خود را تغییر داده است:

1- تعداد ماشین ها در فردو

2- زمان بندی تحقیق و توسعه

3- زمان بندی تعلیق تحریم ها

4- مکان ها و افرادی که باید آژانس به آنها درسترسی پیدا کند.