سقوط شهر رمادی در حدود ۱۰۰ کیلومتری بغداد از بدترین اتفاق‌های این روزها بود. از امروز از روی نبود هیچ امید دیگر، دوباره دولت مرکزی عراق تصمیم گرفته است که شبهه نظامیان همسو با ایران را وارد جنگ علیه داعش کند. 

جنگ با داعش تبدیل به یک موش و گربه بازی شده است که وقتی‌ از یک سمت پیشرفتی حاصل می‌‌شود، از طرف دیگر پسرفت به وجود می‌‌آید. 

 مردي

به نظر می‌‌رسد دلیل اصلی‌ این امر وجود مأمن سوریه برای داعش است. یعنی در صورت شکست در عراق، نیرو‌های داعش در سوریه تجدید نیرو و آرایش می‌‌کنند و با تاکتیک جدید حمله می‌‌کنند. 

بین عراق و سوریه هم در عمل مرز وجود ندارد، اما در سوریه خطری داعش را تهدید نمی کند. تا وقتی‌ که داعش در سوریه آسوده است، جنگ با داعش در عراق مزمن خواهد بود و پیروزی‌ها مقطعی خواهد بود.

نمی دانم مخالفان اسد کی‌ این نکته را درک خواهند کرد که شکست داعش جز با کمک به اسد در سوریه امکان ندارد. 

این روز‌ها آمریکا و شیوخ خلیج فارس در حال آموزش مخالفین غیر داعشی اسد هستند، اما آیا نتیجه جز به وجود آمدن یک گروه تروریستی دیگر است؟ مگر خود داعش همین گونه به وجود نیامد؟ مگر همین گروه‌های فعلی مثلا میانه رو با داعش علیه اسد همکاری نمی کنند؟ 

هر چه زمان بیشتری هم می‌‌گذارد، شکست داعش سخت تر می‌‌شود، چون داعش در سوریه متشکل تر و سازمانی تر می‌‌شود و بیش از پیش به یک دولت شبیه می‌‌شود. 

بیچاره مردم سوریه که کشورشان به اندازه چند دهه خراب شده و عقب رفته است و اگر همین امروز جنگ پایان یابد، خوش شانس باشند سال ۲۰۴۰ تازه کشورشان تبدیل می‌‌شود به آن چه در سال ۲۰۱۰ بود.