به گزارش پارس به نقل از فارس، «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق آمریکا در مرکز «وودرو ویلسون» در واشنگتن اعلام کرد: من معتقدم که عراق بزرگترین فاجعه در تاریخ آمریکا بوده است. (جنگ) عراق اعتبار آمریکا را نابود کرد یا شاید به آن خدشه وارد آورد.

وی ادامه داد: آنچه که جنگ عراق به وجود آورد، نظامی کردن دموکراسی بود و ما را در جایگاه بدی در خاورمیانه در خصوص تمامی موضوعاتی ما درباره آن بحث کردیم، قرار داد.

آلبرایت تصریح کرد: حرکت کندی در جهت تلاش برای رسیدن به یک دولت جامع‌تر در عراق صورت گرفته است. هنوز باید تلاش‌هایی برای تعیین چگونگی کنار هم قرار دادن بخش‌های متفاوتی از عراق صورت گیرد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا تصریح کرد: فکر می‌کنم که مشکل واقعی چیزی است که در خاورمیانه رخ داد و این حقیقت است که عراق با ایران و دیگر موضوعات متفاوت توازن ندارد. من فکر می‌کنم رفتن به عراق- که خدا دلیل آن را می‌داند- همه این کشور را مختل کرد و ما مجدداً این کشور را سرجای اولیه قرار ندادیم و من فکر می‌کنم این کار به همفکری تعداد زیادی دانشمند و کارشناس نیاز دارد.

نشستی که مادلین در آن شرکت داشت، تحت عنوان: «آیا آمریکا همچنان یک کشور ضروری است؟» برگزار شد.

آلبرایت ادامه داد: ضروری بودن به تنهایی مفهومی ندارد. منظورم این است که ما باید تعامل داشته باشیم و بنابراین همیشه مسئله مشارکت و همکاری با دیگران مطرح می‌شود. مشکلی که وجود دارد این است که یافتن یک شریک مناسب بسیار پیچیده است.