به گزارش پارس به نقل از راه دانا، طی روزهای گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع برخی از مسئولان هلال احمر با اشاره به بحران گرد و غبار در کشور گفت: در حال حاضر سازمان بزرگی برای مقابله با این بحران در کشور نداریم و سازمان محیط‌زیست نیز تاکنون نتوانسته در این زمینه کاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پدیده گردوغبار هر ساله عمیق‌تر و سطح استان‌های بیشتری را درگیر می‌کند، تصریح کرد: بهتر است که جمعیت هلال‌احمر با همکاری بسیج و سازمان محیط‌زیست ، نشست‌های مشترکی را داشته و با تقسیم کار در زمینه بیابان‌زدایی و یا کاشت گیاه، کاهش این بحران و یا ممانعت از ازدیاد آن را در دستور کار خود قرار دهد.

لاریجانی که سخنانش نشان می داد از یک اقدام عملی از سوی محیط زیست برای مقابله با این پدیده نا امید شده است، ادامه داد: بحران گرد و غبار در درازمدت می‌تواند مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد کند که این مهم می‌تواند به عنوان اولویت کاری جمعیت هلال‌احمر در دستور کار قرار گیرد.

از طرف دیگر حدود یک سال از ورود گرد و غبار به استان خوزستان می گذرد که در ماه‌های اخیر غلظت گرد و غبار در این استان به شدت افزایش یافته و موجب اختلال در زندگی مردم این استان شده است.

در دوران بروز پدیده گرد و غبار در استان های جنوبی به ویژه استان خوزستان، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور، در حالی که بسیاری از مسئولین از وی خواستند تا به این استان سفر کرده و مشکلات خوزستان را حل کند، وی از طریق پاسخ به کامنت ها در فیس بوک خود، بحران گرد و غبار در خوزستان را مدیریت می کرد.

در همین راستا انتقادات گسترده ای به عملکرد ابتکار وارد شد؛ چرا که بحران ریزگرد ها همچنان در استان های جنوبی به ویژه خوزستان پا برجا بوده است ولی تا کنون از سوی مسئولین محیط زیست کشور اقدامی برای حل این معضل صورت نگرفته است.

ابتکار در آغازین روزهای شروع هجمه ها علیه وی با بیان اینکه مقصر جلوه دادن عده ای و بازخواست آنها بسیار اشتباه است، خاطرنشان کرد: داده های علمی نشان می دهد که جهان در حال تغییر اقلیم است و این تغییر اقلیم در هر نقطه از جهان به یک شکل ظاهر می شود. این تغییر در کشور ما در برخی نقاط به صورت خشکسالی و در برخی مناطق به شکل طوفان و بارش برفهای بحرانی دیده می شود.

رییس سازمان محیط زیست در همین راستا با بیان این موضوع که منشأ این گرد و غبار از کشورهای همسایه است، آب پاکی را روی دست همه منتقدان خود ریخت و اظهار کرد: مشکل گرد و غبار در خوزستان در کوتاه مدت قابل حل نیست!

وی در جایی دیگر استفاده از ماسک و عدم خروج مردم از خانه های خود را راه حل اصولی برای مقابله با عوارض گرد و غبار دانسته بود که همین موضوع موجب ناامیدی مسئولین مردم و مسئولین از سازمان محیط زیست برای مقابله با پدیده ریز گردها شد.

این ناامیدی تا جایی پیش رفته است که رئیس مجلس شورای اسلامی عملاً اذعان کرده است که سازمان محیط زیست کاری انجام نداده و در همین راستا مسئولیت مقابله با پدیده ریزگردها را به عهده سازمان هلال احمر گذاشت.

عملکرد سازمان محیط زیست به خاطر بانوی سبز پوشی که مدیریت این سازمان را بر عهده گرفته است، تا حدی ضعیف بوده است که تعدادی از کارمندان سازمان محیط زیست در غیاب رئیس این سازمان دست به اعتراض و تجمع در این سازمان زدند.

هرچند سیاسی شدن محیط زیست از ابتدای امر با انتصاب ابتکار به عنوان رئیس این سازمان نشان می‌داد که نمی توان انتظار فعالیت چشمگیر و مثمر ثمر از این سازمان داشت، اما با نزدیک شدن به انتخابات، شائبه شروع فعالیت‌های انتخاباتی و به حاشیه رفتن مسئولیت‌های اصلی این سازمان را به وجود آورده است.