پايگاه خبري تحليلي «پارس»- برخلاف آنكه ادعا شده بود عزت ابراهیم الدوری یکی از اهداف مورد تعقیب آمریکا پس از سقوط صدام حسین است ليكن با دستور مستقيم سازمان سيا براي سازماندهي عناصر بازمانده حزب بعث و ايجاد عمليات تروريستي عليه حكومت مركزي عراق از سال ۲۰۰۳ به كار گرفته شد اما در ماه گذشته خبري از مرگ وي منتشر شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، بر همين اساس شبکه تلویزیونی «التغییر» وابسته به حزب بعث عراق با انتشار صدای سخنرانی فردی ادعا کرد که او عزت ابراهیم الدوری، معاون ديكتاتور سابق عراق، صدام حسین است که ماه گذشته اخباری حاکی از مرگ او منتشر شده بود.

 ابراهیم الدوری

صدای این سخنرانی را شبکه تلویزیونی التغییر در روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت، پخش کرد و پس از آن نیز یک نسخه دو ساعته از این سخنرانی منتشر شد.

این سخنرانی به اتفاقات یک ماه گذشته عراق اشاره دارد، در حالی که استاندار صلاح‌الدین عراق و رهبران برخي گروههاي مردمي  این کشور روز ۲۸ فروردین اعلام کرده بودند که عزت ابراهیم الدوری در جریان یک عملیان نظامی در استان صلاح‌الدین کشته شده است.

 ابراهیم الدوری3

گردان‌های مردمي عراق در روزهای بعد حتی اعلام کردند که نتیجه نهایی آزمایش دی.‌ان.‌ای جسد منتسب به عزت ابراهیم الدوری ثابت می‌کند که این جسد متعلق به معاون صدام حسین است، اما از اظهارات مقامات عراق برمی‌آمد که نمونه‌های دی.‌ان.‌ای عزت ابراهیم الدوری موجود نیست و نمی‌توان این آزمایش را انجام داد.
 
همچنين اندکی پس از انتشار این خبر، وزارت بهداشت عراق اعلام کرد نمونه هایی از «دی ان ای» الدوری را در اختیار ندارد تا بتواند خبر مرگ وی را تایید کند.

صدای منتسب به عزت ابراهیم الدوری که از تلویزیون التغییر پخش شده است، می‌گوید: «[منطقه] نخیب[در جنوب غرب بغداد] یک موقعیت استراتژیک برای ایران در عراق محسوب می‌شود و یکی از اهداف اشغال نخیب، گشایش جبهه‌ای علیه عربستان سعودی و اتصال به جبهه‌های سوریه و لبنان است، در حالی که مسیرهای شمالی مسدود شده است.» 

وی در ادامه عنوان می‌کند: «من در این نشست تصریح می‌کنم که آن‌چه امروز در کشور ما رخ می‌دهد، اشغال مستقیم و همه‌جانبه این کشور از جانب ایران است که در پوشش نفرت‌انگیز فرقه‌گرایی انجام می‌شود.»

وي در اين سخنراني، مواضع به شدت منفي عليه ايراني و مستشاري نظامي ايران ابراز كرده است.

شواهد نشان مي دهد اظهارات فردي كه صوت آن از شبکه تلویزیونی «التغییر» وابسته به حزب بعث عراق پخش شده و برخی نكاتي كه از اين پيام صوتي دريافت مي شود این گمانه زني را شكل داده كه این سخنان در یک اجلاسيه، در یکی از گردهمایی های سران سابق حزب بعث، ضبط شده است.

 ابراهیم الدوری1

پس از انتشار خبر کشته شدن عزت ابراهیم الدوری در ماه گذشته نیز عکسی منتشر شد که نشان می‌داد سردار محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح بالای سر جنازه مشاهده می شود.

از زمان سقوط حکومت صدام در سال دو هزار و سه، خبر مرگ الدوری بارها اعلام شد ولی متعاقبا بارها پیام هایی صوتی که ادعا می شد اظهارات خود وی است، دال بر زنده بودنش منتشر شدند. همین طور مطبوعات و رسانه ها بارها خبر دستگیری وی را منتشر کردند که باز هم بارها این خبر تکذیب شد.

 ابراهیم الدوری2

عزت ابراهيم پس از بر عهده گرفتن مناصب متعدد در حزب بعث و دولت پس از كودتاي جولاي 1968 از جمله وزارت كشاورزي و وزارت صنايع، به مراتب بالاي سياسي در اين حزب رسيد و به عنوان معاون صدام در رياست شوراي رهبري انقلاب و نفر دوم حكومت عراق انتخاب شد.

روزنامه الشرق‌الاوسط درباره علت انتخاب وي به اين دو منصب از سوي صدام مي‌نويسد: هنگامي كه از رئيس‌جمهور معدوم عراق پرسيده شد راز انتخاب عزت ابراهيم به اين مناصب چيست او با صدايي بلند و لحني نيشدار جواب داد: «انتخابش كردم زيرا او يك بت است.» اين علاقه و احترام، موضوعي يك‌طرفه نبود بلكه دو جانبه بود؛ تا جايي كه عزت ابراهيم در مقاله‌اي كه در سال 1985 ميلادي در روزنامه بعثي "الثوره" به چاپ رساند، درباره سرور خود، صدام نوشت: «اگر محمد(ص) خاتم الانبياء نبود قطعاً مي‌گفتيم كه تو خاتم الانبياء هستي!» در ادامه اين سير صعودي در دستگاه رژيم بعث عراق، دختر عزت ابراهيم نيز با "عدي" پسر صدام ازدواج كرد اما اين ازدواج ديري نپاييد كه به جدايي كشيد.

روحيه خشن نظامي الدوري همواره زبانزد مردم عراق بود و شيعيان جنوب،‌ او را با شكنجه‌هاي وحشيانه و افراطي و كشتارهاي وسيع به ياد مي‌آورند. در جريان جنگ خليج فارس در سال 1991 ميلادي، روزنامه نيويورك‌تايمز اعلام كرد الدوري به كردهاي عراق هشدار داده كه اگر بخواهند براي حكومت مركزي دردسر بيافرينند خاطره حملات شيميايي به حلبچه در سال 1988 ميلادي كه به كشتار هزاران كُرد انجاميد، دوباره زنده خواهد شد. او خود در قلع و قمع انتفاضه شعبانيه در همان سال كه از سوي شيعيان و كردها سازماندهي شده بود حضور فعال داشت و در طول جنگ عراق با ايران نيز بر بكارگيري سلاح‌هاي شيميايي و نيز و نيز فرايند تبعيد و اعدام ساكنان شيعه جنوب، از نقش ويژه‌اي برخوردار بود.

الدوري در سال 1999 ميلادي براي درمان بيماري سرطان خون (لوسمي) به اتريش رفت اما مجبور شد بسرعت به بغداد برگردد زيرا اطلاع يافت كه پليس بين‌الملل قصد دارد وي را به علت ارتكاب جنايات جنگي و جرايم ضد بشري دستگير كند. در سال 2002 ميلادي كه صدام به‌عنوان تنها نامزد انتخابات رياست جمهوري، با 100 درصد آرا انتخاب شد، الدوري مسؤوليت اعلام اين خبر را بر عهده گرفت و آن را يك دموكراسي بي‌نظير خواند.

آمريكايي‌ها هنوز هم معتقدند عزت ابراهيم الدوري، علاوه بر فرماندهي كل گروه‌هاي شبه‌نظامي و تروريستي در داخل عراق، هماهنگي با گروه‌هاي خارج از اين كشور را كه عناصر خود را براي انجام عمليات‌هاي تروريستي به داخل عراق اعزام مي‌كنند بر عهده دارد. ارتش آمريكا بارها ابراز عقيده كرده است كه الدوري، هواداران رژيم سابق و شبه‌نظاميان وابسته به القاعده در عراق و انصار الاسلام را گرد آورده و به سازماندهي آنها در سطح منطقه پرداخته است. به گفته فرماندهان ارتش آمريكا، وي از طريق ساختارهاي درون‌سازماني و عملياتي، با "اسامه بن‌لادن" سركرده شبكه تروريستي القاعده در ارتباط بوده است.

عده بسياري از جمله "جلال طالباني" رئيس‌جمهوري عراق معتقدند كه وي در يمن به سر مي‌برد. يك پايگاه خبري يمني نيز با تأكيد بر حضور عزت ابراهيم در يمن و با اشاره به روابط ديرينه وي و صدام با ژنرال "علي عبدالله صالح" كه سال‌ها عضو حزب سوسياليست بعث عربي يمن بوده است، از اختفاي وي در اين کشور خبر داده اند.

"اياد علاوي" نيز در گفت‌وگويي تفصيلي با روزنامه الشرق‌الاوسط، درباره شايعاتي كه مبني بر ديدارهاي وي با الدوري منتشر شده است، تصريح كرد، البته ديدار مستقيم نبوده بلكه غيرمستقيم با سران بعثي آن هم در حضور طرف سوم آمريكايي، ديدار داشته‌ام.

اكنون با توجه به اعلام موجوديت تشکيلات جديد عزت ابراهيم و تشكيل ائتلاف جهاد و آزادسازي عراق و حمايت آشکار وي از تحرکات شورشيان سلفي در سوريه، انتظار مي‌رود وي بار ديگر رسانه اي شده و خود را به عنوان يک عنصر فعال در تحولات جاري در منطقه جا بزند.

اکنون ناظران جهان عرب با توجه به فرايند سياسي جاري در عراق، شکاف در نهاد رياست جمهوري و فرار طارق الهاشمي به عربستان سعودي و خلئي که غيبت وي براي اهل سنت عراق در حاکميت پديد آورده است؛ انتظار تحولي نظامي يا تروريستي در حد کودتا را مطرح و از عزت ابراهيم به عنوان رئيس آينده عراق ياد مي‌کنند؛ موضوعي كه هفته‌نامه "الوطن العربي" از آن با عنوان "سورپرايز احتمالي" نام برده است.