پايگاه خبري تحليلي «پارس»- وزیر کشور در مورد حادثه مهاباد گفت: با توجه به اقداماتی که در فضای رسانه‌ای به خصوص رسانه معاند انجام شد، یک مساله شخصی را تبدیل به مساله امنیتی کرده و دروغ‌پردازی کردند که در این حادثه یک عنصر امنیتی قصد تعرض به این خانم داشته و این خانم برای دفاع، خود را از پنجره پرت کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این موضوع صحت ندارد گفت: فرد متهم الان در اختیار مقامات قضایی است و این فرد هیچ گونه رابطه استخدامی با دولت ندارد و نیروی امنیتی و سیاسی نیست و تنها یک کارشناس تخصصی بوده که برای ارزیابی وضعیت خدماتی و رفاهی هتل ها، گزارش هایی را تهیه می کرده است.

وزیر کشور تاکید کرد: آنچه که در مهاباد اتفاق افتاد، با توجه به تهییج افکار عمومی، این مساله بلافاصله تبدیل به بحران اجتماعی شد و عده ای که تحریک و تهییج شده بودند، عمدتاً جوانان منطقه مهاباد بودند که در مقابل هتل تجمع کردند و تعرضاتی به هتل داشتند و جمع زیادی از مردم هم به خاطر کنجکاوی در آنجا جمع می شوند که جمعیت انبوهی را تشکیل می دهند.

سوء استفاده ضد انقلاب
رحمانی فضلی با بیان اینکه ما نگران بودیم از این مساله، ضد انقلاب سوء استفاده کند و این مساله اجتماعی، تبدیل به امنیتی شود، گفت: در نهایت از مردم و معتمدین محلی، روحانیون، امام جمعه ها و افرادی که در این استان جایگاه اجتماعی داشتند، خواهش کردیم وارد عمل شوند. حتی در این حادثه 21 نفر از عوامل نیروی انتظامی زخمی شدند اما هیچ اقدامی نکردند که به خاطر خویشتن داری آنان، جای تشکر دارد.

وی افزود: حتی سپاه نیز اعلام آمادگی کرد اگر ضد انقلاب وارد شوند، اقدامات لازم را انجام دهد اما به لطف خدا نیاز به این مساله نبود.

وزیر کشور در توصیه ای به مردم و رسانه ها گفت: دولت مستقر با قدرت است و می تواند همه مسائل و موضوعات را مدیریت کند لذا باید این جور مسائل را به قانون بسپاریم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید حقایق را منتقل کنند، گفت: اگر بی تدبیری پیش می آمد و دقت لازم در مساله مهاباد صورت نمی گرفت، ممکن بود که این مساله اجتماعی تبدیل به یک مساله امنیتی شود.

وی با تشکر از مردم مهاباد ادامه داد: از نیروی انتظامی، مسئولین امنیتی، صدا و سیما، استانداری و فرمانداری این استان برای تلاش هایی که انجام دادند، تشکر می کنم.

وزیر کشور همچنین گفت: ما گروه بازرسی را به محل فرستاده ایم؛ کسانی که فعالیت خوب داشتند، تشویق و کسانی که کوتاهی کردند، برخورد می شود.

تغییر استانداران
در مورد اظهارات اخیر مشاور رئیس جمهور مبنی بر تغییر استانداران، گفت: بحث جابجایی مدیران یک امر جاری در تمام دولت ها بوده است، اگر دولت و رئیس جمهور احساس کنند مطابق بررسی آن شاخص ها، مدیری عوض شود، یک امر جاری و محتمل است البته ما چنین برنامه ای نداریم.

وزیر کشور ادامه داد: البته شاید یک ماه دیگر به این جمع بندی برسیم که یک استانداری عوض شود اما به این معنای آن نیست که ما قصد تغییر استانداران را داشته باشیم.

برخورد با تبلیغات زود هنگام انتخاباتی
رحمانی فضلی با اشاره به انتخابات گفت: انتخابات باید با مشارکت مردم صورت گیرد و باید گروه های سیاسی در انتخابات به مساله اخلاق پایبند باشند، چرا که در انتخابات شاهدیم بسیاری از موضوعات اخلاقی زیر پا گذاشته می شود.

وی در توصیه ای به رسانه ها و احزاب گفت: رسانه ها و احزاب منشوری مبنی بر قانون و اخلاق برای خود تدوین کنند و قطعاً کسانی که خارج از حوزه قانون، حرکت کنند و یا انتخابات زودرس داشته باشند و یا آنکه از منابع و امکانات غیرقانونی و نادرست در انتخابات استفاده کنند و یا آنکه در جهت تهییج افکار عمومی جامعه کاری انجام دهند، قطعاً این گونه اقدامات به هیات های نظارت و اجرایی گزارش داده می شود و در حوزه اعتبارنامه های آنان نیز بی تاثیر نخواهد بود.

وزیر کشور در خصوص شهردار قم گفت: حکم شهردار کلانشهرها را باید وزیر کشور امضا کند، لذا ما علاوه بر صلاحیت های اجرایی و توانمندی های شخصی آنان، باید سوابق استعلامی آنان را هم مورد توجه قرار دهیم.

رحمانی فضلی گفت: در مورد شهردار قم هنوز مدارک صلاحیت و فردی اش به وزارت کشور نیامده، لذا نمی توانیم در مورد ایشان حکمی صادر کنیم.

وی همچنین در خصوص حادثه شیراز گفت: یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی این حادثه تشکیل شده است، هم دستگاه های قاصر و هم افراد معترض شناسایی شدند و گزارشی به رئیس جمهور ارسال شده و رئیس جمهور نیز این گزارش را به قوه قضاییه فرستاده است.

وزیر کشور گفت: بعد از صدور حکم، افراد معترض را معرفی می کنیم.(مهر)