به گزارش پارس به نقل از فارس، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق روز چهارشنبه (دیروز) از تقاضای دیرینه تحویل مستقیم تسلیحات آمریکا به منطقه شمال عراق برای مقابله با تکفیری‌های «داعش» عقب‌نشینی کرد.


نشریه آمریکایی «فارین پالسی» گزارش کرد، تسلیح مستقیم نیروهای کُرد به مسئله‌ای بحث‌برانگیز تبدیل شده بود. دولت مرکزی عراق در بغداد مخالف فروش مستقیم تسلیحات به نیروهای پیشمرگه کردستان عراق است زیرا نگران است که رهبران کردستان عراق در نهایت از این کمک‌ها برای جدایی از عراق و ایجاد یک کشور جدید استفاده کنند.

کردها دولت عراق را متهم می‌کنند که تسلیحات آمریکا برای مقابله با تکفیری‌های داعش را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد.

با این حال، بارزانی به گروهی از مخاطبان در شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: مسئله مهم در اینجا این است که پیشمرگه به این سلاح‌ها دست پیدا کند. چگونگی و شیوه رسیدن این سلاح‌ها به مهمی این واقعیت نیست که پیشمرگه به این سلاح‌ها نیاز دارد.

نرم شدن موضع بارزانی در خصوص این موضوع بعد از دیدار روز سه‌شنبه هفته جاری‌ وی با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «جو بایدن» معاون اوباما صورت گرفت. در حین آن نشست، آمریکا بر تعهد خود به یک عراق فدرال، دموکرات و متحد تأکید کرد.

این موضع بارزانی پس از آن اتخاذ شد که جمعه گذشته خطبای نماز جمعه به نمایندگی از مراجع عراق، بشدت با طرح کنگره آمریکا مخالفت کردند و از سیاسیون عراق خواستند با طرح آمریکا برای تسلیح گروه‌های عراقی بدون اطلاع دولت مرکزی مخالفت کنند.

بارزانی ادامه داد: این نشست بسیار موفق بود. ما متوجه شدیم که اوباما و بایدن می‌خواهند که پیشمرگه، مهمات مناسب و تسلیحات دریافت کند.

رئیس منطقه کردستان عراق همچنین روز چهارشنبه با بایدن دیدرا کرد ولی موضوع نشست آنها مشخص نشده است.

بارزانی ادامه داد که روابط کردستان با دولت بغداد از زمان کناره‌گیری «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق از قدرت بهبود یافته است اما همچنان اختلافاتی در خصوص برخی موضوعات باقی مانده است.

وی تأکید کرد که کردها در خصوص جدایی از عراق همه‌پرسی برگزار خواهند کرد اما این در شرایطی صورت خواهد گرفت که دشمنی‌ها از بین برود.

بارزانی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم که این اتفاق (همه‌پرسی) سال آینده برگزار می‌شود یا زمان آن چه موقع است اما به طور قطع کردستان مستقل در راه است. ما رسیدن به استقلال از طریق خشونت یا کشتار....را نمی‌واهیم. این مسئله زمانی صورت خواهد گرفت که مسائل امنیتی رفع شده باشد.