پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دکتر صالح زماني- مسعود بارزاني رييس کردستان عراق روز گذشته براي سفري يک هفته اي وارد واشنگتن شد. طبعا اين سفر محصول تمايلات دو جانبه ميان اربيل و واشنگتن بوده است تا فصل جديدي از روابط را آغاز کنند. 

در اين رابطه مشترک، واشنگتن مي تواند اهرم هاي چانه زني اش را در منطقه گسترش دهد و از اين طريق به نفوذ، التهاب آفريني، تفرقه افکني و نزاع قوميتي دامن بزند. 

از طرفي ديگر بارزاني تلاش مي کند تا روياي ديرينه کردها مبني بر استقلال را در همفکري با دولت ايالات متحده محک بزند. او پيشتر در مصاحبه با الجزيره از پايان مرزهاي « سايکس پيکو» در خاورميانه خبر داده بود و اخيرا نيز خواهان ارتباط مستقل ايالات متحده با گروه هاي پيشمرگه در برابر داعش شده بود. مجموعه تحرکات رسانه اي وي در سال گذشته و تلاش براي برجسته سازي نقش کردها (فارغ از نقش عشاير، مرجعيت و ارتش) در برابر داعش را مي توان نشانه اي از سهم خواهي او در مبارزه با تروريسم دانست. 

او در اين سفر به دنبال سهمي است که ظاهرا جز با تشکيل کشور مستقل کردي محقق نمي شود. اين خواسته وي ظرفيت فتنه اي بزرگ تر از آن چه داعش در عراق به پا کرده است را دارد چرا که وحدت و حاکميت ملي عراق را نشانه خواهد رفت.