به گزارش پارس، تابناک به نقل از خبرگزاری رویترز از شهر الخور در قطر نوشت: شرکت کنندگان درنشست الخور یک شهر ساحلی در شمال دوحه ، هنگام خروج از محل مذاکرات در روز یکشنبه لبخند وخنده بر لب داشتند ولی از گفت وگو با خبرنگاران پرهیز کردند.

یک افغان که بخشی از این مذاکرات بود گفت : طالبان و چندین جنبش سیاسی دیگر افغان در حال شرکت در این نشست هستند و تمام طرف ها موافقت کردند تا زمان توافق بر سر یک بیانیه مشترک ، از اظهار نظر خودداری کنند.

نشست قطر نخستین نشانه حیات فرآیند صلح امید بخش برای پایان دادن به بیش از سیزده سال جنگ بین طالبان و دولت افغان است که تحت حمایت امریکا قرار دارد.

چندین مورد ابتکار قبلی طی سال ها برای پایان دادن به این جنگ که در آن از زمان خلع قدرت طالبان در سال 2001 توسط امریکا و متحدانش تاکنون ده ها هزار افغان کشته شده اند، با شکست روبرو شده است .

این مذاکرات غیر رسمی در زمانی صورت گرفت که پس از خروج اکثر نیروهای امریکا و متحدانش از افغانستان نبردها تشدید شده است .

طالبان اخیرا تهاجم گسترده تازه ای در شمال افغانستان انجام داد که رزمندگانش را به حومه های شهر قندوز یک مرکز استان رساند.

پلیس وسربازان ارتش افغانستان به یک پاتک درقندوز دست زده ولی پیشروی طالبان نیروهای امنیتی افغان را که توسط ناتو آزمایش دیده اند در بوته آزمایش سختی قرار داد.

پاکستان که اخیرا به دولت افغانستان گفته است که برخی از رهبران طالبان باب مذاکره را باز گذاشته اند ، در این مورد که آیا نماینده ای به نشست های قطر فرستاده است یانه اظهار نظری نکرد ولی این مذاکرات را مورد تایید قرار داد.

دولت افغانستان بیانیه ای رسمی در مورد این نشست ها صادر نکرده هرچند که یک عضو شورای عالی صلح این کشور تایید کرد که در نشست های قطر با طالبان هیاتی از سوی دولت شرکت خواهد کرد.

نشست های قطر پشت درهای بسته برگزار می شود و یک سردرگمی در مورد ماهیت آن وجود دارد.