به گزارش پارس به نقل از فارس، پارلمان عراق در حالی سی و چهارمین جلسه خود را برگزار کرد که در این جلسه با صدور بیانیه‌ای طرح کنگره آمریکا درباره عراق را محکوم و این طرح را نادیده گرفتن حاکمیت عراق دانستند.

بنابر گزارش سومریه نیوز، پارلمان عراق در این بیانیه با اشاره به اینکه دولت موظف است برای تمام بخش‌های عراق در روند مبارزه با داعش سلاح تامین کند.

پارلمان عراق با اشاره به اینکه طرح مذکور برخلاف قوانین بین الملل است تاکید کرد که این توافق نقض تعهدات آمریکا در توافق راهبردی میان بغداد و واشنگتن است که در آن آمریکا متعهد به حفظ وحدت و استقلال عراق شده است.

پس از مطرح شدن طرح کمیته سیاست خارجی کنگره آمریکا مبنی بر مسلح کردن کردها و عشایر اهل سنت عراق، مقامات و شخصیت های عراقی واکنش شدیدی به این طرح نشان داده‌اند. طبق این طرح دولت آمریکا به طور مستقل با کردها و عشایر عراقی رابطه برقرار خواهد کرد و مقامات عراقی می‌گویند این طرح یعنی اینکه کردها و عشایر اهل سنت در نظر آمریکایی‌ها کشورهای مستقلی هستند.

جمعیت علمای اهل تسنن عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به شدت طرح کنگره آمریکا را که در راستای تکه تکه کردن عراق است، رد می‌کنیم.

با وجود توضیحات سفارت آمریکا مبنی بر اینکه دولت آمریکا قصد ندارد حاکمیت عراق را زیر پا بگذارد، اما مقامات دولت و پارلمان عراق کماکان نسبت به تصویب این طرح خشمگین هستند؛ مخصوصا اعضای ائتلاف ملی به عنوان بزرگترین ائتلاف پارلمان عراق، واکنش شدیدی به این طرح داشته‌اند.