پايگاه خبري تحليلي «پارس»- پس از آن که شهردار آنکارا در توییتر به سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا حمله کرد و او را "موبور احمق" خواند، سفیر آمریکا در ترکیه، در پاسخ به آقای شهردار گفته که "دیپلمات‌های آمریکایی همگی موبور هستند".

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، شهردار پایتخت ترکیه در رویارویی توییتری خود به مقامات آمریکایی حمله و از اوضاع امنیتی در این کشور انتقاد کرده است. ناآرامی‌های اخیر در شهر بالتیمور، پس از مرگ یک شهروند سیاهپوست در زندان و مقابله پلیس با تظاهرکنندگان انگیزه‌ای برای حملات جدید گوکچک بوده است.

ملیح گوکچک Melih Gokçek در پیامی در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری از دو پلیس آمریکایی که در حال ضرب جرح یک تظاهرکننده هستند که روی زمین افتاده است و یک عکس از ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت :« بلوند احمق! اکنون پاسخ بده.»

شهردار پایتخت ترکیه افزود: «کجایی، احمق بلوند، تو که پلیس ترکیه را به توسل بیش از حد به خشونت متهم می کنی؟»

 هارف
ماری هارف

این عضو حزب عدالت و توسعه که از سال 2002 قدرت را در ترکیه در اختیار دارد، ادامه داد: «آهای بلوند نادان! به عقیده تو واکنش دولت (ترکیه) در زمان شورش های پارک قزی نگران کننده بود. اما زمانی که صحبت از کشور خودتان باشد، برقراری آتش بس عادی است؟»

ماری هارف هم تنها با یک جمله به حملات شهردار آنکارا واکنش نشان داده است: «فکر نمی‌کنم که این مطالب شایسته یک پاسخ باشند.»

سفیر آمریکا: همه ما موبور هستیم!
اما جان باس، سفیر آمریکا در ترکیه دیروز جمعه به جای ماری هارف، پاسخی طنزآمیز به شهردار آنکارا داده است. او می‌نویسد: «ما دیپلمات‌های آمریکایی، همگی موبور هستیم».

پاسخ سفیر آمریکا در قسمت سرویس تصاویر اینستاگرام انتشار یافته و در پایین عکسی آمده که سفیر آمریکا را با موهای بور نمایش می‌دهد، گرچه سفیر آمریکا در اصل دارای موهای قهوه‌ای رنگ است.

سفیر آمریکا برای آنکه شهردار آنکارا حتماً پاسخ وی را متوجه شود، متن کوتاه فوق را به دو زبان ترکی و انگلیسی نوشته است.

سفیر آمریکا اما در توضیح عکس خود ننوشته است که واقعاً موهای خود را بور کرده یا تنها به کمک فتوشاپ این تغییر را بوجود آورده است.

 باس
عکسی که جان باس سفیر آمریکا با موی بور از خود منتشر کرد

اما ملیح گوکچک،‌ شهردار آنکارا در پاسخی سریع در توییتر خود به سفیر آمریکا توصیه کرده که "آرایشگر جدیدی در ترکیه برای خود پیدا کند".