به گزارش پارس، حجت السلام حسن روحانی در جمع مردم شیراز گفت: شیراز هویت ادب و فرهنگ و تمدن باستانی این سرزمین است.
 
وی افزود: بزرگان این سرزمین شیراز و فارس را پایتخت همه عاشقان زبان پارسی قرار داده اند. از شبه جزیره هند تا آسیای صغیر، از سواحل خلیج فارس تا دشت های آسیای میانه شیراز را پایتخت فرهنگ خود می نامند.
 
روحانی ادامه داد: شهریاران سخن سعدی و حافظ در قرون میانی در این سرزمین رنسانس بزرگ فکری و هنری را به‌وجود آوردند.
 
وی با بیان اینکه سدی و حافظ درس زندگی و راه سیاست داخلی و خارجی را به ما آموختند، گفت: کسی که گفت «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت و با دشمنان مدارا»، یعنی حافظ شیرین سخن خط سیاست داخلی و سیاست خارجی ما را ترسیم کرد.
 
امسال سال وحدت، برادری، مودت و انسجام ملی است
 
رئیس جمهور تاکید کرد: با دوستان مروت، خطی است که در داخل این سرزمین دنبال می شود و همان همدلی و همزبانی است.
 
روحانی امسال را سال وحدت نامید و گفت: امسال سال برادری، دوستی و محبت است. سال انسجام ملی است، خصوصا در فارس و شیراز که اعتدال بهار در این شهر بیشتر از جاهای دیگر ملموس است و اعتدال خلق و خوی ایرانیان در شیراز بهتر هویدا و آشکارا است.
 
وی شیراز را شهر محبت و میهمان‌نوازی دانست و افزود: اگر دو نفر، ۵ نفر و یا ۱۰ نفر بر خلاف ادب در گوشه ای از خیابان شیراز کاری انجام دادند، آنها شیرازی نبودند. شیرازی ها به بزرگان، و  به شهیدان احترام می گذارند و علامه بزرگ استاد مطهری را دوست دارند.
 
رئیس جمهور اضافه کرد: شیرازی ها به شهید بهشتی ها، دستغیب ها و همه بزرگان عشق می ورزند.
 
روحانی تصریح کرد: اگر امروز دنیا همین خط و بیان حافظ را به‌عنوان تیتر سیاست خارجی خود قرار داده بود، ما دیگر امروز افراطی‌گری را در منطقه شاهد نبودیم و دیگر بمباران ناجوانمردانه را بر سر مردم بیگناه نمی دیدیم.
 
منطق دولت «بادوستان مروت و با دشمنان مدارا» است
 
رئیس جمهور تاکید کرد: منطق دولت تدبیر، اعتدال این است «با دوستان مروت و با دشمنان مدارا».
 
وی افزود: اگر امروز ما با ۱+۵ مذاکره می کنیم می خواهیم به دنیا بگوییم که ایران اهل منطق و استدلال است.
 
روحانی با تاکید بر اینکه از سانتریفیوژ قوی تر، قدرت تیم مذاکره کننده ایران است، افزود: ما به دانشمندان هسته ای و همچنین به سیاستمداران ایرانی افتخار می کنیم.
 
رئیس جمهور خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: از شیراز به تیم هسته ای پیام می فرستم که احساس جوانان شیرازی را ببینید که چگونه به خادمان خود عشق می ورزند و احترام می گذارند. امروز تیم مذاکره کننده در قلب دنیای غرب با صدای رسا از حقوق شما ملت ایران دفاع می کند.
 
با قدرت و منطق تمام قطعنامه های شورای امنیت را لغو می کنیم
 
وی با بیان اینکه ما با قدرت و منطق تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را لغو می کنیم، تاکید کرد: ما با قدرت و منطق و با استقلال حقوقی تمام قطعنامه های شورای امنیت را لغو می کنیم و با حمایت شما مردم و هدایت رهبری در آینده ای نه چندان دور در همان شورای امنیت قطعنامه ها را ملغی خواهیم کرد.
 
روحانی افزود: هنر این نیست که از تریبونی شعار دهیم، هنر آن است که به سازمان ملل برویم و قطعنامه ها را همانجا ملغی کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه این دولت به دنبال باز کردن درها به روی ایران است، خاطر نشان کرد: باز کردن در نه برای واردات بلکه برای صادرات محصولات ایرانی به منطقه و جهان است.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت قبل از رفع تحریم ها توانست تورم را مهار کند، گفت: دولت با وجود تحریم ها هم توانست تورم را مهار کند و هم توانست رشد تولید را آغاز و اقتصاد را از رکود خارج کند.
 
قبل از برداشته شدن تحریم ها تورم کاهش و رونق آغاز شد
 
روحانی افزود: اگر تحریم ها لغو شده بود و آنگاه از رکود خارج می شدیم، می گفتند که دولت یازدهم چشمش به بیرون است، اما این دولت اول چشمش به آسمان ها و دوم چشمش به دستان پرتوان ملت ایران است.
 
روحانی تکید کرد: دولت یازدهم قبل از آنکه تحریم ها لغو شود، اقتصاد را از رکود خارج و تورم را مهار کرد.
 
رئیس جمهور گفت: روحانی یک سرباز کوچک وطن و خادمی از خادم های شما است و با کمک شما مردم هم رشد اقتصادی را پیش خواهیم برد و هم بی‌تردید راه را برای رشد و رفاه عمومی آماده می‌کنیم.
 
سال گذشته ۸.۵  میلیون نفر تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸.۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند، تصریح کرد: این موفقیت ها به خاطر حمایت شما مردم و به خاطر وحدت شما بود.
 
روحانی خطاب به مردم شیراز ادامه داد: خواستم به مردم شیراز بگویم که ما درس اعتدال و سیاست خارجی را از حافظ آموختیم و درس محبت و وحدت را از سعدی که به ما گفت «بنی آدم اعضای یکدیگرند» و ما همان راه را ادامه خواهیم داد.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: اینجا سرزمین احمدبن موسی، سرزمین حافظ، سرزمین سعدی و سرزمین ادب و فرهنگ کهن فارسی است و حافظ به ما یاد داد که دین با ریا جفت نمی شود و سعدی نیز به ما آموخت که دولت و راه دولتمردان با ظلم جفت نمی شود و ما نیز همان راه و مسیر را ادامه خواهیم داد.
 
وی خطاب به همه کارگران، کارآفرینان و معلمان گفت: من از همین جا به همه کارآفرینان، کارگران، معلمان و اساتید اعلام می کنم، دولت با همه تلاش خود مسیر رونق را آماده خواهد کرد.
 
روحانی همچنین با اشاره به بحران آب افزود: این استان آمادگی بسیار زیادی برای بخش کشاورزی دارد، اما با مشکلات فراوان کمبود آب مواجه است.
 
رئیس جمهور ادامه داد: در سال ۹۴ و ۹۵ علاوه بر شهرهای بزرگ استان فارس به ۳۶۹ روستای این استان توسط وزارت نیرو آبرسانی خواهد شد. همچنین سدهایی که در برنامه بوده است مانند سد چشمه‌عاشق در سال ۹۴ و ۹۵ به اتمام می رسد.
 
وی با بیان اینکه استان فارس ۱۰ درصد محصولات غذایی کشور را تامین می کند، گفت: باید در کشاورزی در مصرف آب صرفه جویی کنیم و وزارت راه برای اجرایی کردن این طرح در سال ۹۲، ۲۲ میلیارد و در سال ۹۳، ۱۰۰ میلیارد تومان برای احیای زمین های زراعی هزینه کرد که ۲۷ هزار هکتار را برای احیای زمین های کشاورزی پیش بینی کرده است.
 
روحانی خاطر نشان کرد: دولت برای ۹۲ طرح و پروژه ای که در سال ۹۴ و ۹۵ برای استان فارس در نظر گرفته است، ۹۵۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است و این طرح ها تا پایان سال ۹۵ تکمیل و به اتمام خواهد رسید.