به گزارش پارس به نقل از کیهان، «سوزان مالونی»، با اشاره به بحران یمن و موضع متناقض ایران و آمریکا نوشت: این حادثه از چالش راهبردی پیچیده‌ای پیش روی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا خبر می‌دهد؛ وی چطور می‌تواند جنگ نیابتی دشوار بین ایران و عربستان سعودی را به عنوان مهم‌ترین متحد واشنگتن مدیریت کند و همزمان تا 30 ژوئن (9تیر) به توافق نهایی با ایران برسد.
وی ادامه می‌دهد: بعد از سال‌ها بی‌ثباتی و جنگ داخلی ادواری، حوثی‌ها بخش‌هایی از یمن را به تصرف خود درآوردند و به این شکل ریاض با دو دولت شیعه در مرزهای جنوبی و شمالی خود مواجه شد. برای سعودی‌ها که از انقلاب 1357 به بعد همواره با ایران مخالفت کرده‌اند؛ این امر قابل قبول نبود، در نتیجه سعودی‌ها حمله هوایی گسترده‌ای را ماه گذشته علیه حوثی‌ها با لفاظی و حمایت‌های عملیاتی واشنگتن از جمله اعزام رزم‌ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس‌تئودور روزولت» و دیگر رزم ناوهای آمریکایی در سواحل عدن آغاز کردند.
تحلیلگر ام‌اس‌ان‌بی‌سی می‌نویسد: تحولات اخیر در یمن تنگنای دشوار دولت اوباما را در رابطه با ایران آشکار کرد؛ حل یک جنبه از مشکل یعنی موضوع هسته‌ای ایران به معنای حل دیگر تهدیدهای ناشی از سوی سیاست‌های داخلی و خارجی ایران نیست. توافق هسته‌ای تلاش‌های ایران را برای توسعه نفوذ در خاورمیانه تغییر نمی‌دهد و روابط تهران را با گروه‌های نیابتی در یمن، عراق، سوریه و فراتر از آن قطع نمی‌کند. همچنین توافق هسته‌ای تاثیر سریع مثبت بر رفتار دولت ایران یا اداره پرونده‌های قضایی علیه آمریکایی‌های ایرانی‌تبار ندارد که اکنون در زندان‌های ایران محبوس هستند. در واقع توافق هسته‌ای نگرانی‌ها را در مورد رفتار ایران در منطقه و داخل کشور بدتر می‌کند.
مالونی تصریح می‌کند: یقینا سیاست‌های منطقه‌ای هرگز متأثر از منابع مالی این کشور نبوده و در حقیقت خط‌مشی این کشور در فراز و فرودها ادامه داشته است.
در همین حال استیون سیش سفیر سابق آمریکا در یمن گفت: هدف از ایجاد تنش در خلیج عدن فقط ارسال پیام‌های سیاسی است و حملات هوایی عربستان نتوانست مانع از پیشروی جنبش انصارالله در یمن شود.
سیش در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان عربی افزود: تجاوز عربستان به یمن نه تنها به هیچ‌وجه مانع پیشروی جنبش انصارالله نشد، بلکه نتوانست جلوی پیشروی نیروهای این جنبش به عدن و مناطق جنوب این کشور را بگیرد. وی اضافه کرد: مورد حمله قرار گرفتن، برای انصارالله هیچ اهمیتی ندارد و این عامل موفقیت آنها (انصارالله) است.