به گزارش پارس به نقل از فارس، پایگاه خبری المانیتور روز چهارشنبه از گزارش داد که لایحه بودجه دفاعی 2016 آمریکا از دولت این کشور می‌خواهد به مقابله با نفوذ ایران بپردازد.

دستیاران نمایندگان کنگره به المانیتور گفته‌اند که این لایحه در چند بند از دولت باراک اوباما می‌خواهد که همچنان ایران را به عنوان یک کشور متخاصم معرفی کند.
متن پیش‌نویسی که روز سه‌شنبه از سوی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان منتشر شد، از وزارت دفاع آمریکا خواسته است تا راهبردهایی را برای مقابله با آنچه «توانمندی‌های فزاینده جنگ‌ نامتعارف» ایران خوانده، در دستور کار قرار دهد.
در این متن در توصیف «جنگ‌افزار نامتعارف» ایران آمده است: «کمیته یادآور می‌شود که بهترین تعریف جنگ‌ نامتعارف فعالیت‌هایی است که با هدف توانمند کردن یک گروه مقاومت یا شورشی به وادار کردن، مختل کردن یا ساقط کردن یک دولت یا قبضه قدرت از طریق یا همراه یک نیروی پارتیزانی، زیرزمینی یا کمکی، در مناطق خارج از دسترس، صورت می‌گیرد.»
در ادامه در این خصوص آمده است: «کمیته همچنین یادآور می‌شود که اغلب حامیان دولتی جنگ نامتعارف نظیر روسیه و ایران، در دکترین خود جنگ متعارف، جنگ اقتصادی، جنگ سایبری، عملیات‌های اطلاعات‌رسانی، عملیات‌های اطلاعاتی و دیگر اقدامات را در تلاش برای تضعیف اهداف امنیت ملی ایالات متحده و همچنین اهداف متحدان ایالات متحده با یکدیگر مرتبط کرده‌اند.»
روز سه‌شنبه «مک تورن‌بری» نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، گفته بود: «به نظرم آنچه اکنون در یمن در جریان است، شاهد دیگری است مبنی بر اینکه شما نمی‌توانید روابط با ایران را تنها از طریق دریچه تنها یک برنامه ببینید. بلکه مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که موجب بروز دشواری می‌شوند و جدا کردن آن‌ها از هم بسیار دشوار است.»
رأی‌گیری و صدور الحاقیه‌های احتمالی لایحه بودجه در کمیته نیروهای مسلح ساعاتی دیگر صورت می‌گیرد. این لایحه سپس برای ادامه فرآیند تصویب، هفته آینده به صحن اصلی مجلس نمایندگان می‌رود.

احتمال مشروط کردن لغو تحریم‌ها به خودداری از استقرار اس-300

المانیتور همچنین به نقل از اعضای یک «سازمان طرفدار اسرائیل» نوشته است که ایده‌هایی هم برای مشروط کردن لغو تحریم‌ها به توقف حمایت ایران از گروه‌های مقاومت، پاسخ‌گویی به نگرانی‌های آژانس در مورد فعالیت‌های گذشته و همچنین خودداری از استقرار سامانه دفاعی اس-300 مطرح شده است.
با این حال دستیاران کنگره می‌گویند بعید است که کمیته نیروهای مسلح به صورت مستقیم به مسئله هسته‌ای بپردازد، چراکه در آن صورت لایحه باید برای بررسی به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز ارسال شود.
موضوع دیگری که نمایندگان کنگره در نظر دارند، محدود کردن به اشتراک‌گذاری اطلاعات و دیگر روش‌های همکاری با ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش است.