به گزارش پارس به نقل از مهر، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفتگو با تلویزیون دولتی فرانسه با اعلام اینکه دستگاه های اطلاعاتی این کشور با فرانسه در ارتباط هستند، گفت: این ارتباط به درخواست مسئولان فرانسوی که چندی پیش به دمشق سفر کرده بودند، برقرار شد اما باید گفت که هنوز هیچ همکاری مشترکی میان دو طرف صورت نگرفته است.

دولت های غربی، عامل نفوذ داعش به سوریه

بشار اسد با بیان اینکه این دولت های غربی بودند که با حمایت های گسترده مالی و تسلیحاتی خود از تروریست های داعش، موجب نفوذ آنها در سوریه شدند. این گروه تروریستی در سال ۲۰۰۶ میلادی با نظارت مستقیم آمریکا تشکیل و اعضای آن به سوریه و عراق اعزام شدند. پیش از آن نیز گروه تروریستی «جبهه النصره» وجود داشت که جزئی از القاعده به شمار می رود. فرانسه یکی از عوامل مهم ورود تروریست ها به سوریه محسوب می شود. دولت پاریس حمایت های گسترده ای از داعش به عمل آورده است.

حمایت پاریس از ائتلاف معارضان سوری

بشار اسد به حمایت های کشورهای غربی از ائتلاف معارضان نیز واکنش نشان داد و گفت: فرانسه از جمله کشورهایی است که اقدام به حمایت مالی و تسلیحاتی از این ائتلاف کرد. وزیر دفاع فرانسه به صراحت به این موضوع اعتراف کرده است. این کمک ها به بهانه حمایت از آنچه «گروه های مسلح معتدل» می خوانند، انجام می شود، درحالی که در سوریه هیچ گروه معتدلی وجود ندارد، زیرا کسی که سلاح به دست گرفته و مردم را به قتل می رساند تروریست است.

تکذیب اتهامات در خصوص استفاده ارتش از سلاح های شیمیایی

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اتهامات در خصوص استفاده نظامیان ارتش از سلاح های شیمیایی علیه غیرنظامیان واکنش نشان داده و تصریح کرد: این هم یکی از بازی های کثیفی است که غرب علیه دولت و ملت سوریه به راه انداخته است. این یک ادعای بی اساس است که غرب، دولت سوریه را به استفاده از بشکه های انفجاری علیه غیرنظامیان محکوم می کند. هیچ منطقی در این گونه ادعاها دیده نمی شود.

عدم جدیت آمریکا در مبارزه با تروریسم

بشار اسد در پاسخ به سؤالی پیرامون نقش ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در مبارزه با این گروه در سوریه نیز تأکید کرد: بدون شک حملات این ائتلاف به سوریه و عراق نمی تواند کمکی به مبارزه با تروریسم در منطقه بکند، زیرا کاملا مشخص است که این ائتلاف در مبارزه با تروریسم جدی نیست و ضربه سختی را بر پیکره آن وارد نخواهد آورد. مشکل اینجاست که ائتلاف بین المللی ضد داعش درست در زمانی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارد از تروریست ها حمایت و آنها را تأمین می کند. جنگنده های این ائتلاف برای تروریست‌های داعش تسلیحات نظامی ارسال می کنند و مدعی هستند که این سلاح ها به دست گروه های به اصطلاح معتدل می رسد.

درخواست فرانسه از دمشق برای همکاری های اطلاعاتی

رئیس جمهور سوریه در خصوص رابطه دمشق با پاریس در زمینه اطلاعاتی نیز گفت: این فرانسه بود که با اعزام هیأتی متشکل از مقامات اطلاعاتی از ما خواست تا با این کشور در این زمینه همکاری داشته باشیم. روابط سیاسی ما با پاریس به طور کامل قطع شده است و به همین دلیل هیچ گونه تبادل اطلاعات میان دو طرف تاکنون صورت نگرفته است. از دیدگاه ما باید همکاری میان دو طرف متقابل باشد. این امکانپذیر نیست که فرانسه دست به حمایت مالی و تسلیحاتی تروریست ها در سوریه بزند و از سویی انتظار آغاز همکاری های اطلاعاتی با ما نیز را داشته باشد. چنین همکاری ناموفق خواهد بود و پاریس در ابتدا باید حمایت های خود از تروریسم را متوقف کند.

عدم وجود «گروه های مسلح معتدل» در سوریه/ آمادگی دمشق برای مذاکره با تمامی کشورها از جمله آمریکا

بشار اسد همچنین با بیان اینکه چیزی به نام «گروه های مسلح معتدل» در سوریه وجود خارجی ندارد، اظهار داشت: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز صراحتا به این موضوع اعتراف و اعلام کرده است که گروه های مسلح معتدل در سوریه تنها یک «خیال» است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع دمشق در خصوص مذاکره با آمریکا برای پایان بحران سوریه تصریح کرد: ما پیشتر نیز اعلام کردیم که در صورت وجود مواضعی روشن و واضح در طرف مقابل، آمادگی مذاکره با تمامی کشورها از جمله آمریکا را داریم.

وابستگی فرانسه به آمریکا

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤالی پیرامون سخنان ضد سوری مسئولان فرانسوی تأکید کرد: ما برای سخنان مقامات فرانسوی از جمله «مانوئل والس» نخست وزیر این کشور ارزشی قائل نیستیم و آن را حائز اهمیت نمی دانیم. علت این موضوع هم مشخص است، فرانسه دولتی مستقل نبوده و سیاست های آن وابسته به سیاست های آمریکا است.

آمادگی برای کناره گیری از قدرت در صورت خواست مردم

بشار اسد در بیان علت کاندیداتوری مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری اخیر سوریه نیز گفت: اگر مجددا در انتخابات شرکت کردم به این دلیل بود که مردم سوریه همچنان از من حمایت می کردند. اگر به این نتیجه برسم که کناره گیری من از قدرت، صلح و آرامش را برای سوریه به ارمغان خواهد آورد، بدون شک این کار را خواهم کرد. اگر تنها من عامل وقوع این ناآرامی در سوریه هستم بنابراین دلیلی برای ماندنم وجود ندارد.