به گزارش پارس به نقل از کیهان، ابراهیم یزدی که طبق اسناد لانه جاسوسی و اظهارات برخی مقامات آمریکایی جزو «رابطین خوب آمریکا» و «کسی که تا دلتان بخواهد آمریکایی است» ارزیابی می‌شود در مصاحبه با ایلنا در مورد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس گفت: باید همه در انتخابات شرکت کنند. هر کسی که در خود صلاحیت حضور در انتخابات را می‌بیند و شرایط را برای حضور خود مساعد استنباط می‌کند، باید برای انتخابات مجلس پیش‌رو حضور یابد، صرف نظر از اینکه تأئید صلاحیت می‌شوند یا خیر.
وی با اشاره به همزمانی انتخابات مجلس دهم با انتخابات خبرگان رهبری، گفت: معتقدم مدرسین جوانی که در حوزه رشد کرده‌اند، باید برای انتخابات کاندید شوند و اگر قرار است اصلاحاتی انجام شود در چارچوب این مجموعه اصلاحات ممکن است و جز با مشارکت مستقیم و دائم هم نمی‌شود اعمال اصلاحات کرد و جلوی انحرافات را گرفت و اشکالات را مرتفع کرد.
ادعای دلسوزی و اصلاح‌طلبی و مقابله با انحرافات در حالی است که نهضت آزادی در جریان جنگ تحمیلی به عنوان ستون پنجم دشمن در جنگ روانی و تضعیف روحیه ملت ایران عمل می‌کرد.
حضرت امام(ره) 19 بهمن 1366 و در پاسخ نامه محتشمی وزیر کشور وقت که در مورد صلاحیت اعضای نهضت آزادی برای کانداتوری و فعالیت حزبی استناد کرده بود، تصریح فرمودند: «در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی، مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را- که هر چه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست- بهتر از شوروی ملحد می‌دانند و این از اشتباهات آن‌ها است. در هر صورت به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین- این فرزندان عزیز مهندس بازرگان- بیشتر و بالاتر است... نتیجه آن که نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند».
بنابراین با عنایت به سوابق خیانت نهضت آزادی جای سؤال است که این گروهک آمریکایی با نقاب اصلاح‌طلبی کدام هدف را دنبال می‌کند و ابراهیم یزدی آدرس کدام مدرسین جوان را می‌دهد؟
برخی اعضای گروهک موسوم به «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» در آشوب‌افکنی سال 88 فعالیت داشتند و بعضاً دستگیر هم شدند. شماری از این طیف‌ با حلقه جرس در لندن و عناصری نظیر کدیور مرتبطند.
مهدی هاشمی معدوم که بیت آقای منتظری را قبضه کرده بود در اعترافات خود تصریح می‌کند که سعی داشت با ایجاد برخی گروه‌های مجعول، در برابر «جامعه مدرسین» موازی‌سازی کرده و ایجاد انحراف نماید.