به گزارش پارس به نقل از تسنیم ؛ یک مقام ارشد عراقی، دیروز اعلام کرد «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور در سفر هفته آینده خود به و دیدارش با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آن، دریافت هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تسلیحات آمریکایی را برای نبرد با گروه تروریستی داعش درخواست خواهد کرد ولی پرداخت بهای این معامله تسلیحاتی که میلیاردها دلار خواهد بود، به زمان آینده موکول خواهد شد.

عراق که در حال حاضر مشغول نبرد با گروه تروریستی داعش است، همچنین با بحران نقدینگی به دلیل کاهش شدید بهای نفت مواجه است. دولت عراق اعلام کرده است کسری بودجه این کشور در سال جاری به حدود ۲۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

العبادی که به عنوان نخست‌وزیر عراق برای نخستین بار به واشنگتن سفر خواهد کرد، امیدوار است بتواند آمریکا را متقاعد کند نیروها و تسلیحات بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهد.

این مقام ارشد عراقی که خواست هویتش محفوظ بماند، گفت: «داعش اکنون مشکلی برای همه محسوب می‌شود. اگر این مشکل به کانادا یا فرانسه گسترش پیدا کند، نمی‌توانید از آن فرار کنید.» اشاره وی در این سخنان حملاتی است که توسط افراد تحت تاثیر داعش یا القاعده در این کشورها صورت گرفت.

این مقام عراقی همچنین به صورت تلویحی اعلام کرد بغداد در صورتی‌که این کمک‌های درخواستی‌اش را از واشنگتن دریافت نکند، ممکن است به تهران روی بیاورد.

وی افزود «در صورتی‌که این امر مقدور نباشد، ما قبلا نیز این اقدام را با ایرانی‌ها و دیگران انجام داده‌ایم.» ولی این گزینه نخست ما نیست.

طبق گفته این مقام عراقی، نخست‌وزیر (به همکاری) با آمریکا تأکید دارد و آنچه که وی می‌خواهد، اطمینان یافتن از این موضوع است که آن شریکی قابل اعتماد برای عراقی‌ها باشد.

اوباما در ماه آگوست گذشته، اجازه انجام نخستین حملات هوایی در عراق و استقرار بیش از ۳ هزار سرباز آمریکایی برای کمک‌های به نیروهای عراقی به منظور نبرد با داعش را صادر کرد. ولی وی نقش نظامی آمریکا در این نبرد را به آموزش و مشاوره نیروهای عراقی و نیروهای کُرد محدود کرده است.

این مقام ارشد عراقی تصریح کرد العبادی که قرار است روز سه‌شنبه با اوباما دیدار کند، خواستار دریافت مجموعه‌ای از تسلیحات پیشرفته‌ای شامل هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردهای نظامی آپاچی ساخت شرکت بوئینگ و مهمات و دیگر تسلیحات خواهد بود. وی همچنین در این دیدار خواهد خواست پرداخت بهای این تسلیحات به تعویق بیفتد.

وی در ادامه گفت: «ما از میلیاردها (دلار پول) سخن می‌گوییم. این رویکرد جدید ما است و علت آن چارچوب چالش‌های فرارو است. موصل و نینوا و الانبار، برای ما بسیار پرهزینه است.»