به گزارش پارس به نقل از فارس ، منابع بین‌المللی از شروع رایزنی‌ها و گفت‌و گوهایی داخل پایتخت عربستان در مورد بررسی راه‌های جدید برای حل موضوع یمن خبر می‌دهند.

به نوشته پایگاه خبری اخبار الیمن، در راستای این رایزنی‌ها در ریاض، تعداد زیادی از اعضای هیأت عالی نظارت بر گفت‌و گوهای ملی در یمن [همسو با عربستان] سعی دارند گروه‌ها و قبائل یمنی به استثنای جنبش انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح (رئیس‌جمهور مخلوع اسبق) را برای رسیدن به یک راه حل جهت برون رفت از بحران این کشور دور هم جمع کنند.

طبق این گزارش، یکی از پیشنهادات مطرح شده در این گفت‌و‌گوها، مشارکت ایران به همراه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سازمان ملل متحد جهت نظارت به گفت‌وگوهای گروه‌های یمنی است تا گروه‌های همسو با ایران نیز مطمئن شوند که منافع آن‌ها در این گفت‌و گوها پایمال نخواهد شد.

به نوشته اخبار الیمن، طبق گفته یک وزیر سابق یمنی مقیم در عمان، این پیشنهاد با استقبال نیز مواجه شده است و گروه‌های یمنی بر این موضوع تأکید دارند که «علی عبدالله صالح» و طرفداران وی در رایزنی‌های سیاسی جایی نداشته باشند و دولت قانونی در صدد بررسی راههایی جهت کشاندن عبدالله صالح به دادگاه بین‌المللی شود.

طبق ادعا و گفت‌و‌گوهای این گروه‌های همسو با عربستان، انصارالله نیز  مخیر است، یا سرنوشت علی عبدالله صالح را بپذیرد یا در روند یک تلاش جدی برای حل اختلافات و پیدا کردن راه حل مناسب درآید.

در مورد موضع آمریکا نیز به گزارش آسوشیتدپرس، به خصوص پس از اعزام ناو گروه ایرانی به خلیج عدن، موضع واشنگتن برای حمایت از عربستان تقویت شده است در زمانی که ایران با شدت عملیات عربستان در یمن را محکوم می‌کند، آمریکا نیز سعی دارد تا از طریق رایزنی‌های بین المللی به خصوص شورای امنیت، به نفع شورای همکاری خلیج فارس قدم بردارد.

روسیه نیز با گنجاندن نام انصارالله یمن در طرح شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در شورای امنیت مطرح شود، مخالف است، اما مخالفتی با حذف احمد علی عبدالله صالح، پسر عبدالله صالح ندارد و این به معنای شانه خالی کردن مسکو از رئیس‌جمهور اسبق یمن (علی عبدالله صالح) است.

اکنون دو هفته پس از حمله عربستان به یمن، در حالی سخن از راه حل دیپلماتیک و سیاسی برای حل بحران یمن می‌شود که روز گذشته، پارلمان پاکستان درخواست عربستان برای اعزام نیرو و ارسال تجهیزات نظامی به یمن را نپذیرفت و بر راه حل سیاسی تأکید کرد و ترکیه نیز اعلام کرده به همراه ایران باید یک راه حل سیاسی برای یمن در پیش گرفت.

با این حساب، شکست قطعی عربستان در عملیات نظامی و بمباران هوایی علیه مردم یمن از هم اکنون خود را نشان داده است و عربستان پس از اینکه کسی برای اعزام نیروی زمینی به یمن حاضر به کمک نشد، حال به سوی راه حل سیاسی قدم بر می‌دارد.