به گزارش پارس به نقل از تسنیم ؛ شمس الدین شمس با انتقاد از بدقولی‌ها و بی‌صداقتی مسئولان وزارت بهداشت به جامعه پرستاری گفت: علی رغم قول‌ها و وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت و درمان در جمع‌های مختلف پرستاری مبنی بر ورود ۲۵۰ خدمت پرستاری در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت متأسفانه این اتفاق نیفتاد و مشخص شد که آنها باز هم راست نمی‌گویند.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری به شرطی با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد موافقت کرد که تعرفه‌های خدمات پرستاری و بسته‌های خدمتی پرستاری اجرا شود و حال که متأسفانه این دو موضوع اجرا نشد، صراحتاً اعلام می‌کنیم که قطعاً ما پرستاران نیز به هیچ وجه موافق اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد نیستیم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری یادآور شد: در جلسه اخیر روسای هیئت مدیره‌های نظام پرستاری نیز این موضوع مورد بحث قرار گرفت. البته اکثریت جامعه پرستاری پیش از این نیز مخالف اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بودند اما اعضای شورای عالی و سازمان نظام پرستاری تأکید داشتیم که این فرصت را به وزارت بهداشت بدهیم تا به وعده‌هایش عمل کند و منتظر بشویم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.

وی افزود: ما در شورای عالی نظام پرستاری با اتکاء به اصل اعتماد بر این تصور بودیم که تعرفه‌های پرستاری و بسته‌های خدمتی پرستاری اجرا می‌شود و طرح مبتنی بر عملکرد نیز بر اساس تعرفه‌های و بسته‌های خدمتی اجرا می‌شود اما حال که این موضوع اجرا نشد و تعرفه‌های خدمات پرستاری مصوب نشد، اصلاً پرداخت مبتنی بر عملکرد معنا و مفهومی ندارد.

شمس ادامه داد: در این شرایط دیگر پرداخت مبتنی بر عملکرد به چه معناست؟ کدام عملکرد؟ وقتی ما بسته خدمتی نداریم، تعرفه خدمات نداریم، کدام عملکرد پرستاری را می خواهند بسنجند تا بر اساس آن پرداختی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره وری نیز بحث پرداخت مبتنی بر عملکرد بر اساس تعرفه‌های خدمات پرستاری و بسته‌های خدمتی لحاظ شده است حال که این دو بحث اجرا نشده است ما پرستاران نیز به هیچ وجه موافق اجرای پرداخت مبتنی بر عملکرد نیستیم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری تأکید کرد: برابر آنچه بارها نیز به کرات اعلام کردیم، ما به دنبال ساماندهی نظام پرداخت در سیستم بهداشت و درمان و نظام سلامت هستیم و انتظار داریم که قواعد و چارچوبی منطقی، عقلانی و عادلانه بر آن حاکم شود و به شدت پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وی افزود: حال که مسئولان وزارت بهداشت و درمان موافق تعرفه‌های خدمات پرستاری نیستند به نظر می‌رسد نباید تعرفه گذاری برای هیچ کدام از گروه‌های نظام سلامت وجود داشته باشد. بالاخره باید برای تمام گروه‌های نظام سلامت یک نظام پرداخت به شکل عادلانه تعریف شود.

به گزارش سازمان نظام پرستاری، شمس تصریح کرد: مسئولان وزارت بهداشت و درمان مطمئن باشند که عدم صداقت و راستگویی شان با جامعه پرستاری، مشکل زا خواهد شد و قطعاً جامعه پرستاری که مدتهاست به شدت ملتهب است از این پس از طریق دیگری مطالبات و خواسته‌های خود را پیگیری می‌کند و تصمیمات دیگری اتخاذ خواهند کرد.

وی با تأکید بر پیگیری موضوع عدم راستگویی و صداقت مسئولان وزارت بهداشت با جامعه پرستاری توسط سازمان نظام پرستاری، گفت: نظام پرستاری از مراجع مربوطه و ذی صلاح پیگیر این مسئله خواهد بود و مسئولان وزارت بهداشت باید در این خصوص پاسخگو باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: بر اساس آنچه مسئولان وزارت بهداشت و دو وزیر دولت (وزیر بهداشت و وزیر رفاه) صراحتاً به پرستاران قول داده بودند، قرار بود پیش از پایان سال ۹۳، تعرفه‌های خدمات پرستاری وارد کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت شود و حال که به این وعده خود عمل نکردند و با پرستاران صداقت نداشتند، پرستاران نیز از کانال‌هایی که خود مصلحت می‌دانند، پیگیر خواسته ها و مطالبات خود خواهند بود.

شمس خاطرنشان کرد: قرار نیست جامعه پرستاری مدام چشم انتظار باشد. فکر می‌کنم برای جامعه پرستاری زمان چشم انتظاری تمام شده است و از این پس باید اقدامات دیگری انجام دهند.