پايگاه خبري تحليلي «پارس»- یک مرجع بیرونی وابسته به نظام جمهوری اسلامی، تحلیل جامعی را از اوضاع منطقه و دشمنان اصلی نظام را مطرح ساخته است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، بر اساس جمع بندی یک مرجع بیرونی وابسته به نظام جمهوری اسلامی دشمنان و اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران در منطقه سطح بندی شده و در مورد نحوه مواجهه با هر کدام از این گروهها گزارش جامعی ارایه شده است.

در این گزارش تاکید شده که دشمن اصلی در بیرون حوزه جهان اسلام، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکاست و گروه هایی مثل داعش و القاعده و جریانات افراطی سلفی، گروههای زودگذر هستند.

در درون حوزه جغرافیایی جهان اسلام نیز مجددا گروه هایی مثل داعش، القاعده و جریانات افراطی سلفی صرفا برای مقطعی از زمان طراحی شده اند و آنچه رقیب اصلی جریان مقاومت است جریان وهابیت و در مرحله دوم گروههای اخوانی قرار دارند.

گفته می شود در این گزارش، بخش وسیعی به نحوه مواجهه با گروههای اخوانی اختصاص داده شده است.

* اشتباهات اخوان المسلمین در مصر
الف- اخوان المسلمین هیچ گونه آمادگی قبلی برای اداره ی كشور را نداشت و كشوری با مشكلات بسیار زیاد در اختیار  قرار گرفت و در این شرایط دچار اشتباهات بزرگ شد.

ب- اشتباه دیگر، این كه احساس كرد كه جایگزینی دیگرندارد و بنابراین می تواند به هرشكلی كه بخواهد عمل كند.

ج- تصوراین بود كه  به تنهایی می تواند مصررا اداره كند ،در حالی كه مصر با وضعیتی كه دارد حتما باید با ائتلافی از  جریان های مختلف و ادیان و مذاهب مختلف اداره شود.زیرا حدود 20 درصد از مردم مصر از مسیحیان می باشند و در   مراكز حساس مصر هم فعالیت دارند . 

د- دولت مصر فكر می كرد با كمك عربستان ،تركیه ،و قطر و آمریكا می تواند مشكلات را حل كند.در حالی كه مشكلات باید به وسیله ی دولت و مردم حل شود.قطعا دولت آمریكا تمایلی به حل مشكلات مصر ندارد و این بزرگترین مشكل آقای مرسی بود.در نتیجه در مدت مسئولیت خودش نتوانست احزاب و گروه ها و شخصیت ها ی مختلف را به مدیریت خودش قانع كند و نتوانست مشكلات كشور را حل كند.و لذا كشور به دوبخش موافقین و مخالفین تقسیم شد.البته موافقین بدون انتقاد به مرسی نیستند ولی اعتقاد دارند كه اگر حذف شود و یك فرد به اصطلاح لائیك و یا كاملا وابسته به آمریكا و انگلیس سر كار آید از مرسی بسیار خطرناك تر است و لی انتقاد خودشان را نیز دارند.

ه- نكته ی دیگری كه دارای اهمیت است ،این است كه قبل از انقلاب مصر، چندین گروه بندی متفاوت وجود داشت. به عبارت دیگر دارای تشكل های مختلفی بود. و لذا آقای مرسی از حمایت یك پارچه برخوردار نبود.به دلیل این كه بخشی از اخوان المسلمین با گروهی كه آقای مرسی ،عضو آن گروه بود،اختلاف داشت. نكته ی دیگر این كه اخوان المسلمین خواستند انقلاب مصر را بدون انقلاب اسلامی ایران  و بدون توجه به موقعیت ایران در منطقه ،به پیش ببرند و انقلاب مصر را الگوی تمام مبارزات مردمی در منطقه كنند. و به این دلیل از حركت مسلحانه در جنگ در سوریه حمایت كردند تا این كه در سوریه یك دولت به طور كامل اخوانی روی كار بیاید و به این ترتیب نقش جمهوری اسلامی ایران و نقش شیعه و نقش حزب الله ،در منطقه كاهش پیدا كند  یك اشتباه بزرگ دیگری را به این ترتیب مرتكب شدند.
 
و- اشتباه دیگر این بود كه، فكر كردند كه اسرائیل را به رسمیت بشناسند و این اشتباه بسیار عجیبی بود و به هیچ وجهی پذیرفته نیست.و به این ترتیت دولت اقای مرسی مستحق انتقاد شدید است و به این ترتیت كشور به طور كامل به بن بست رسید. آقای مرسی هیچ برنامه و ابتكاری برای حل مسائل نداشت  به گونه ای كه در دو ماه گذشته ،كشور صحنه ی تظاهرات ودرگیری ها و كشت و كشتار ها بوده است و هیچ برنامه ای برای توقف آن ها وجود نداشته است .و به این دلیل ارتش با اشاره عربستان، آمریكاواسرائیل و انگلیس وارد عمل شد، تا این كه كشور مصر را برای آینده خودشان حفظ كنند.