به گزارش پارس به نقل از تسنیم، جو بایدن معاون رئیس‌جمهور  آمریکا گفت: وحدت مردم عراق در مبارزه با دشمنانشان دور از انتظار خیلی‌ها بود که از وجود اختلافات و تقسیم‌بندی‌ها سخن می‌گفتند.


معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: همه طرف‌ها در عراق و خارج از آن درک کردند که بهترین راه مبارزه با دشمنشان، وحدت و تلاش دسته ‌جمعی علیه این دشمن است.

وی با بیان "ما می‌دانیم که بدون دولت یک‌پارچه در عراق، شکست داعش غیرممکن است" افزود: داعش عراقی‌ها را برای تشکیل دولت جدید متحد کرد.

بایدن با اشاره به "از طریق حمایت از ائتلاف بین المللی ضدداعش، هوشمندانه در عراق دخالت کردیم" افزود: ما نیروهای عراقی را بر اساس شایستگی می‌سازیم نه بر اساس نژادشان. ما نیروهای عراقی را آموزش می‌دهیم و تجهیزات را در اختیار آنها می‌گذاریم.

بایدن گفت: مشکلات و انتقاداتی که در رابطه با نقش ما در عراق مطرح می‌شود، با واقعیت سنخیتی ندارد.

بایدن با بیان اینکه اکثریت طیف‌های عراقی از نقش آمریکا در عراق حمایت می‌کنند، گفت: قدرت داعش در عراق به پایان رسیده و هاله شکست ناپذیری داعش از بین رفته است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد از پیروزی در تکریت‌ چالش‌های جدیدی پدیدار شده و آن روند اداره امور مناطق آزادشده است.

بایدن افزود: حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در مقابل گزارش‌های دال بر غارت گسترده در تکریت، ایستادگی کرده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در بخش‌های دیگری از سخنانش مدعی شد که قاسم سلیمانی نزدیک تکریت ظاهر شد تا بگوید که ما در عراق پیروز شدیم اما به‌سرعت عملیات متوقف شد. سپس آیت‌الله سیستانی گفت که دولت عراق باید فرماندهی عملیات را به‌عهده بگیرند.

بایدن گفت: عراقی‌ها می‌خواهند با ایران که بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورشان دارد، روابطی طبیعی داشته باشند. عراقی‌ها نمی‌خواهند بازیچه دست کسی باشند. روح ملی‌گرایی نزد عراقی‌ها را فراموش نکنید.

وی گفت: ما به حمایت از مردم عراق پایبندیم و یک و نیم میلیون آمریکایی از جمله پسر من زمانی را در عراق سپری کردند.