به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مناظره حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران عصر امروز با موضوع مذاکرات اخیر هسته‌ای در دانشگاه تربیت‌مدرس انجام شد.


نبویان در ابتدای این مناظره با بیان اینکه در حال حاضر دو رویکرد نسبت به انقلاب و مسائل در کشور وجود دارد، گفت: یک رویکرد اعتقاد دارد که باید انقلاب و ارزش‌های انقلابی را رها کنیم و اجازه دهیم دیگران برای ما تصمیم‌گیری کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: رویکرد دیگر این است که اسلام و انقلاب زمان‌دار نیست و ما باید پای ارزش‌های اسلامی بایستیم. لذا این دو رویکرد در خصوص مسائل کشور در تقابل یکدیگر قرار دارد.

نبویان با اشاره به توافقات و مذاکرات صورت گرفته در دولت یازدهم در زمینه هسته‌ای، گفت: انرژی و حقوق هسته‌ای از جمله مسائلی است که همه کشورها برای آن هزینه کرده‌اند تا بتوانند به جایگاه مناسبی در این زمینه دست یابند.

وی گفت: کشورهایی مانند هند، استرالیا، فرانسه، کانادا و ... از جمله کشورهایی هستند که برای استفاده از کاربردهای انرژی هسته‌ای در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به کاربردهای مختلف انرژی هسته‌ای در مسائل مهم کشورها، یادآور شد: انرژی هسته‌ای در موارد مختلف پزشکی، دامپزشکی، دامپروری، تولیدات، کشت، بخش مدیریت، کشاورزی و سایر امور و حتی مدیریت منابع آب و شناسایی حوزه‌های آبخیز و زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبویان تأکید کرد: انرژی هسته‌ای در بخش صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بخش صنعت نفت و تولید برق یکی از این‌گونه مصارف است، به شکلی که کشورهای مختلف دنیا مانند آمریکا با داشتن 103 رآکتور برای تولید برق، فرانسه با داشتن 53 رآکتور، ژاپن با داشتن  50 رآکتور، روسیه با داشتن 21 رآکتور و انگلیس با داشتن 19 رآکتور از انرژی هسته‌ای در زمینه صنعت برق بهره می‌برند، اما با ایران به دلیل داشتن یک رآکتور این‌گونه رفتار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این مسائل گویای این است که همه کشورهای توسعه یافته به دنبال استفاده از انرژی هسته‌ای هستند، ادامه داد: بر همین اساس است که آقای روحانی در یکی از کتاب‌های خود که در سال‌های گذشته منتشر شده اعلام می‌کند که توسعه‌یافتگی بدون صنعت هسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: معتقدم در این مناظره باید تنها در خصوص بحث هسته‌ای گفت‌وگو کرد و بررسی کرد که آیا دولت در توافقی که در عرض یک سال و نیم گذشته انجام داده، توانسته حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را برای کشورمان به دست آورد یا خیر؟ و آیا اینکه شیوه مذاکره فعلی می‌تواند کشور ما را به اهدافش برساند یا خیر؟

نبویان در پاسخ به سخنان صادق زیباکلام درباره دیدگاه موجود نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به اسرائیل، گفت: طبق سخنان آقای زیباکلام به ما ربطی ندارد که اسرائیل مسلمانان را می‌کشد و ما نباید به اسرائیل حتی بگوییم بالای چشمت ابروست و دلیلی برای ایجاد انقلاب وجود نداشته، زیرا از نظر امام(ره) انقلاب اسلامی ایجاد شده تا مانع ظالمان و یاری مظلومان شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: از نگاه آقای زیباکلام دوران شاه پهلوی خوب بود که ایران حتی در خصوص انتخاب وزرایش باید با انگلیس، آمریکا و فرانسه هماهنگی می‌کرد و اینکه هر حقی به ما بخشیدند، تشکر کنیم و قدردان آن باشیم.

نبویان با بیان اینکه طبق گفته آقای زیباکلام که مطلب درستی را اعلام کردند، ما از سال 82 تا سال 84 در بحث هسته‌ای عقب‌نشینی‌هایی را انجام دادیم، گفت: براساس سخنان و بیانیه قرائت شده توسط خانم موگرینی این یک تصمیم مهم و سرنوشت‌ساز است و مبنایی برای مذاکرات تیرماه ایران با 1+5 است که در شش مقوله تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر صنعت هسته‌ای ما محدود شود، اما تحریم‌ها برداشته شود ما نیز این مسئله را پیروزی برای کشور می‌دانیم، گفت: اما باید دید که آیا در این شرایط تحریم‌ها برداشته شده یا خیر؟

نماینده مردم تهران در مجلس به فعالیت سایت نطنز در بیانیه لوزان اشاره کرد و گفت: براساس این بیانیه سایت نطنز سایت غنی‌سازی باقی می‌ماند، اما سه محدودیت ظرفیت‌سازی سطح غنی‌سازی و ذخایر غنی‌سازی را خواهد داشت.

نبویان با اشاره به اینکه در دولت قبل حدود 15 هزار سانتریفیوژ نسل اول و 1000 سانتریفیوژ نسل دوم در این سایت فعالیت می‌کرد و قرار بود به 50 هزار سانتریفیوژ ارتقا یابد، گفت: در بیانیه لوزان تأکید شده که غنی‌سازی این سایت به 5 هزار و 60 کاهش یابد و سایر سانتریفیوژهای موجود را باید انبار کرده و زیرساخت‌های آن را نابود کنیم. البته ایران در سه آذر 92 نیز در تعهدی که به 1+5 و آمریکایی‌ها داد پذیرفت که تعداد سانتریفیوژهای نسل اول را به 8 هزار و 400 سانتریفیوژ کاهش دهد و به سانتریفیوژهای نسل دوم نیز عددی اضافه نکند که در لوزان متعهد شد این سانتریفیوژها را حذف کند. لذا ما در لوزان شاهد عقب‌نشینی بودیم.

وی افزود: هر چند مذاکره محل بده بستان است، اما آمریکایی‌ها پس از توافق ژنو به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند. به طور مثال بخشی از پول بلوکه شده ما را که قرار بود آزاد کنند، آزاد نکردند و بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که این مذاکره برای بازی برد- برد بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به اظهارات زیباکلام در خصوص آمریکا، گفت: آقای زیباکلام مردم گفتند "مرگ بر آمریکا" نه مرگ بر زیباکلام که شما این‌گونه ناراحت می‌شوید، البته موشک‌ها را نیز به قلب آمریکا زدند و به مغز شما نزدند که هنوز فرق بین توافق‌نامه ژنو و قطعنامه‌های شورای امنیت را نمی‌دانید. من گمان می‌کردم که شاید مطالعه کمی در این خصوص داشته باشید، اما این بار یقین پیدا کردم که در این زمینه مطالعه عمیقی ندارید و شما باید بندهای توافق‌نامه‌ها را مطالعه کنید. حداقل اگر می‌گویید آنها کاغذ پاره نیست، کمی آنها را مطالعه کنید.

نبویان با اشاره به متن بیانیه لوزان و برخی از موارد آن در توافق‌نامه ژنو، گفت: براساس توافق‌نامه ژنو فردو مرکز غنی‌سازی می‌ماند، اما خروجی نداشت، اما در بیانیه لوزان آمریکایی‌ها جلوتر آمدند و گفتند فردو از مرکز غنی‌سازی خارج شود.

وی با اشاره به اینکه آقای عراقچی در جلسه‌ای با نمایندگان درباره آب سنگین اراک گفته بود که تنها 6 کشور دنیا هستند که تکنولوژی کار با آب سنگین را دارند و ایران نیز به مدد تلاش جوانان خود به این فناوری دست یافت، گفت: در بیانیه لوزان گفته شده که یا قلب رآکتور اراک را خودتان خارج کنید و یا ما این کار را برای شما انجام می‌دهیم، البته هر زمان که به این فرآیند نیاز داشتید دوستان ما آن را به شما ارائه می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه در دولت قبل تحقیق و توسعه در فناوری هسته‌ای به صورت کامل حتی در مقوله چرخه سوخت هسته‌ای انجام می‌شد، گفت: در حالی که در توافق‌نامه ژنو اعلام شده بود که می‌توانیم در خصوص مسائل جاری‌ تحقیق و تفحص کنید، در بیانیه لوزان ایران متعهد شد تحقیق و توسعه حتی در بخش چرخه سوخت هسته‌ای نداشته باشد.

نبویان با بیان تعهدات ایران در زمینه بازرسی از دستاوردهای هسته‌ای و مراکز هسته‌ای، گفت: در سوم آذر 92 و در توافق‌نامه ژنو ایران تقریبا تعهد داد همه اطلاعات خود را در اختیار آژانس قرار دهد و بازرسان آژانس به تمام منابع هسته‌ای ایران سرکشی کنند. متأسفانه این مسئله در بیانیه لوزان با دادن دسترسی‌های بیشتری به بازرسان همراه شد و لذا ما شاهد عقب‌نشینی در مذاکرات هستیم.

وی در پاسخ به اظهارات زیباکلام درباره نظرسنجی مسیر مذاکرات هسته‌ای و اعلام آن در انتخابات 24 خرداد، گفت: مردم در 24 خرداد به شما رأی ندادند، بلکه به آقای روحانی به عنوان دیپلمات هسته‌ای کشورمان رأی دادند و ایشان می‌گوید که ما می‌خواهیم از حقوق هسته‌ای کشورمان دفاع کنیم، حتی من اخباری دارم که ایشان از سخنان شما در دانشگاه‌ها ناراحت هستند و می‌گویند شما اصل حقوق هسته‌ای را زیر سوال می‌برید.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای زیباکلام توجه داشته باشید که مردم که هیچ، نمایندگان مردم نیز اجازه ندارند اطلاعاتی از جزئیات و ریز این مطالب داشته باشند. آقای ظریف می‌گوید یک کلام به شما نخواهیم گفت و مجلس هم از این مسائل خبر ندارد و لذا باید به مردم واقعیت‌ها را بگوییم.

نبویان ضمن استقبال از نظرسنجی درباره مسئله هسته‌ای از مردم ایران، گفت: به مردم بگوییم حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز شما از دست خواهد رفت و بسیاری از تحریم‌ها نیز خواهد رفت. این نظرسنجی را انجام دهیم و نظرات مردم را به دست آوریم.

وی با اشاره به مسئله تحریم‌ها در بیانیه لوزان، گفت: تحریم‌های ایران دو نوع از دو جنس 4 نوعی است. تحریم‌های اتحادیه اروپا، شورای امنیت، تحریم‌های یک‌جانبه برخی از کشورها و تحریم‌های کنگره آمریکا که در زمینه حقوق بشر، دفاع از گروه‌های مختلف به اصطلاح تروریست مانند حزب‌الله از انواع این تحریم‌ها است. در توافق‌نامه ژنو اعلام شده بود که بعد از توافق ایران نباید از یک و نیم میلیون بشکه نفت بیشتر صادرات داشته باشد، حتی 100 میلیون دلار از پول ملت ایران را بلوکه کردند و اعلام کردند که در طول شش ماه که بعدا تمدید شد به 8 ماه و پس از آن نیز تمدید شد به 10 ماه و به میزان 10 میلیارد دلار رسید در دست آنهاست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: براساس این توافق‌نامه قرار بود تحریم‌های مختلف بانک مرکزی، بیمه، شرکت‌های کشتیرانی و ... برداشته شود و کشتی‌های ایران نیز بیمه شوند، اما بعد از تعهدات آنها هیچ یک از این تعهدها را اجرایی نکردند. مسئول کشتیرانی ایران در مجلس اعلام کرد که حتی یکی از کشتی‌های ایرانی نیز بیمه نشده‌ است. وقتی هم درباره بازگشت دلارها به کشور سوال می‌کنیم، اعلام می‌کنند قبلاً دلال‌ها می‌آوردند و در حال حاضر نیز دلال‌ها به کشور می‌آورند، اما در خصوص تحریم‌ها در بیانیه لوزان آمده که اتحادیه اروپا اجرای تمام تحریم‌ها را به چند شرط مختومه می‌کند. اینکه فقط تحریم‌های هسته‌ای و از این بین نیز تنها تحریم‌های مالی و اقتصادی مشروط به پایبندی ایران به تمامی تعهدات و پس از راستی‌آزمایی اجرای آنها لغو خواهد شد و نه اینکه قانون این تحریم‌ها برای همیشه لغو شود.

نبویان گفت: براین اساس اتحادیه اروپا تحریم‌های مربوط به خود را بر نخواهد داشت و قطعنامه شورای امنیت که قرار است صادر شود محدودیت‌های دیگری را غیر از محدودیت‌های موجود در کشورمان ایجاد می‌کند و بر این اساس بخشی از این تحریم‌ها لغو می‌شود.

وی در بخش پایانی این مناظره در پاسخ به اظهارات زیباکلام مبنی بر اینکه اصول‌گرایان از بیان رفراندوم مو به تن‌شان سیخ می‌شود، گفت: ما از بیان رفراندوم مو به تن‌مان سیخ نمی‌شود، اما خوب است در خصوص مسائل مختلف مانند سیاست‌های دانشگاه نیز از مردم نظرخواهی کنیم، حتی درباره حضور اساتیدی مانند آقای دکتر زیباکلام در دانشگاه‌ها نیز نظرخواهی و نظرسنجی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: من نیز مانند شما معتقدم که می‌توانیم در مورد حقوق هسته‌ای از مردم نظرسنجی کنیم و به آنها بگوییم که آیا حاضر به از دست دادن بخش زیادی از حقوق هسته‌ای خود در زمینه رفع برخی از تحریم‌ها هستیم یا خیر؟