پايگاه خبري تحليلي «پارس»- تصمیم وزارت آموزش و پرورش دولت مصر برای حذف داستان برخی از شخصیت های تاریخی نظیر صلاح الدین الایوبی، فاتح قدس و قهرمان جنگ های صلیبی از کتاب های درسی ، با اعتراض محافل فرهنگی، آموزشی و سیاسی مصری مواجه شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، وزارت آموزش و پرورش مصر، ماجرای صلاح الدین الایوبی، بنیانگذار سلسلۀ ایوبیان و فاتح قدس و جنگ های صلیبی و همچنین ماجرای ذکاوت جنگی عقبه بن نافع فاتح آفریقا را از کتاب های درسی حذف کرد و در توجیهِ حذف این مواد درسی، آن را تشویق کننده خشونت و افراطی گری ارزیابی کرد که زمینه سوء استفاده برای مقاصد سیاسی و دینی از آن وجود دارد.

این در حالی است که کارشناسان تاریخ و سیاست در مصر ، حذف این مواد درسی را اقدامی مطالعه نشده دانستند که تاریخ را خدشه دار می کند.

وزارت آموزش و پرورش مصر، چند هفته پیش نیز همزمان با آغاز وزارت محمود ابوالنصر، درس "انقلاب گنجشک ها و پایانِ عقاب ها" را از کتاب های سوم ابتدایی حذف کرد. در این درس، گنجشک ها، دشمنان خود، یعنی عقاب ها را آتش می زنند.

برخی از ناظران سیاسی و اجتماعی، علت حذف این درس را با ماجرای آتش زدن معاذ الکساسبه خلبان اردنی توسط داعش، مرتبط دانستند، اما سخنگوی وزارت آموزش و پرورش مصر، با رد هرگونه ارتباط میان این دو موضوع گفت: این درس به آن علت حذف شد که هیچ گنجشکی وجود ندارد که قادر به آتش زدن باشد!

در این میان، یکی از اعضای شورای ریاستی حزب النور، از احزاب سلفی مصر، در واکنش به حذف داستان های الایوبی و عقبه بن نافع، گفت: حذف این دو داستان، به مثابه تجاوز به تاریخ و مسخِ هویت ماست. اصلاح سیستم آموزشی در مصر، باید با تشکیل کمیته ها و مطالعات تخصصی صورت گیرد. اینگونه اقدامات شتابزده به دانش آموزان ضرر می زند.

نبیل نعیم از رهبران سابق سازمان جهاد در مصر، نیز ادعا کرد : حذفِ تاریخ فتوحات رهبران اسلامی، مضحکه ای با تمام مقیاس ها و معیارهاست. عقبه بن نافع، فاتح آفریقاست و صلاح الدین ایوبی آزاد کنندۀ قدس از چنگ صلیبی هاست. چطور می خواهند به بهانه افراطی گری چنین شخصیت هایی را حذف کنند؟

راضی سعد استاد تاریخ اسلامی در دانشگاه الازهر نیز با تاکید بر این که این حذفیات، تاریخ را خدشه دار می کند؛ خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش می تواند داستان های تخیلی را حذف کند، اما ماجراهای تاریخی را نمی توان حذف کرد. تاریخ اسلام و مصر، سراسر افتخار است و چیزی در آن نیست که مایه نگرانی باشد.

امانی ضرغام سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، کاهش فصل های اضافه و همچنین حذف برخی از درس ها که زمینه ساز خشونت می شوند را علت این حذفیات اعلام کرد.