پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک دیپلمات نزدیک به تیم هسته ای ایران بخش هایی از پیشنهادات جدید تیم آمریکایی در دور جدید مذاکرات را افشا کرد.

Nuclearlzan (4)

یک دیپلمات نزدیک به تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران که از کارشناسان یک سازمان مرتبط با موضوعات هسته ای است در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، ضمن تاکید بر اینکه «احتمالا» در این مرحله توافقی نیم بند امضا خواهد شد، بخش هایی از پیشنهادات جدید تیم آمریکایی در دور جدید مذاکرات را افشا کرد که در ذیل می آید:

* بر اساس پیشنهاد تیم آمریکایی تحریم ها لغو نمی شود بلکه تعلیق می شود و لغو کامل آنها و از بین رفتن زیرساخت های تحریم در یک پروسه 12 ساله انجام خواهد شد.

* در پیشنهاد تیم آمریکایی بر این موضوع تاکید شده که تاسیسات فردو، حق هیچگونه غنی سازی نخواهد داشت و صرفا محلی برای انبار مواد غنی شده هسته ای و تولید ایزوتوپ های پزشکی خواهد بود.

Nuclearlzan (3)

* آمریکایی ها همچنان بر زمان 10 ساله تاکید دارند و بر این باورند که بر سر میزان غنی سازی در پایان 10 سال بایستی مجددا ایران با آمریکا و کشورهای 1+5 مذاکره کند.

* محدودیت هایی که برای غنی سازی ایران مطرح می شود موقت نخواهد بود و تا زمانی که ایران بر ادامه چرخه فن آوری هسته ای تاکید داشته باشد بازرسی ها و محدودیت ها در حد «پروتکل الحاقی» استمرار خواهد داشت.
 * ایران بایستی تمام ذخایر اورانیوم خود را به کشور مورد توافق مثلا روسیه منتقل نماید.

* ظرفیت غنی سازس 190 هزار سو را پذیرفته اند ولی اینکه در کدام مرکز غنی سازی بایستی دنبال شود هنوز معتقدند ایران بایستی مذاکره و نظر گروه 1+5 را در این زمینه بپذیرد. در عین حال پذیرفته اند ایران برای شروع غنی سازی از هزار سو، شروع نماید اما در مورد چگونگی رشد و زمان بندی آن ابهام وجود دارد.

Nuclearlzan (2)

* آمریکایی ها قبول کرده اند که کل هزینه های بازطراحی رآکتور اراک را تامین نمایند ولی تعیین نکرده اند که این بازطراحی در مدتی کوتاه یا بلند(در حدود 10 تا 15 سال) انجام می شود. در عین حال که رآکتور اراک با تغییراتی که انجام می شود در نهایت به آب سبک احتمالا تبدیل می شود.

* تحریم‌های نفتی که علیه ایران اعمال شده در همان ابتدای شروع توافق، تعلیق می شود و به عنوان اولین تحریمی خواهد بود که به حالت تعلیق در می آید.

* در پیشنهاد آمریکایی ها مرجع ناظر بر عملکرد ایران در عمل به تعهدات در برخی از بخش ها، گروهایی از 5+1 و در اجزا دیگر، آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

Nuclearlzan (6)

* در پیشنهادات آمریکایی ها هنوز تضمین های لازم حاکمان کاخ سفید و تضمین الزام همه دولت های آینده  و در صورت عدم پایبندی به توافقات، صریح و روشن بیان نشده است در عین حال که روشن نیست آیا فشار دولت آمریکا بر شرکت های اروپایی و آمریکایی برداشته خواهد شد یا صرفا تحریم ها در مرحله توافق کاغذی برداشته می شود.

* آمریکا همچنان در پیشنهادات خود بر این موضوع اصرار دارد که ممکن است بعد از مذاکرات هسته ای در مواردی چون مسایل «نظامی»(PMD) و «حقوق بشری»، وارد تحریم ایران شود.

این دیپلمات ایرانی در گفتگو با «پارس»، از جزئیات واکنش تیم ایرانی و پذیرش چه بخش هایی از پیشنهادات ایران، مطلبی را اظهار نداشت.

Nuclearlzan (5)