پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

فرماندهی پسر شاه سعودی در تجاوز به یمن+ فیلم و عکس

10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

نخستین قربانیان تجاوز سعودی به یمن+ فیلم و عکس

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.

35 روستای مرزی عربستان در تصرف کمیته‌های مردمی یمن
کمیته های مردمی یمن و انصار الله وارد بیش از 35 روستای مرزی عربستان شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، مرز دو کشور در استان صعده متشنج بوده و هواپیماهای عربستان به طور گسترده بر فراز مناطق مرزی کوهستانی یمن به ویژه "رازح" و "خولان" سرگرم پروازند.

البته این مناطق مورد حمله قرار نگرفت بلکه حمله به مناطق "الملاحیظ"، "المزرق" و دیگر مناطق موازی با سعودی انجام شده است.

بنا بر این گزارش، اخباری هم از شلیک موشک های اسکاد و اسارت چند تفنگدار سعودی در پاسخ به حمله عربستان به یمن مخابره شده است.

عربستان بیش از 7 فرودگاه خود را بسته و بازارها و خیابان های شهرهای جنوبی عربستان در نزدیکی یمن، خالی از حضور مردم است.

اسارت تفنگداران سعودی در مرز یمن

کمیته‌های مردمی یمن، با نفوذ به مناطق مرزی عربستان، چند تفنگدار سعودی را به اسارت درآوردند.

نیروهای مردمی یمن در پاسخ به تجاوز صبح امروز جنگنده های سعودی به صنعا، با نفوذ به چند روستای مرزی عربستان، شماری از تفنگداران سعودی را اسیر کردند.

در همین حال، مسکو اعلام کرد که قصد خارج ساختن اتباع یا دیپلمات های خود از یمن پس از حمله عربستان سعودی را ندارد.

منابع یمنی نیز اعلام کردند که هواپیماهای جنگی عربستان با نقض دوباره حاکمیت یمن، بار دیگر بر فراز صنعا پایتخت کشور به پرواز درآمدند.

رسانه ها همچنین از شهادت 28 یمنی و زخمی شدن 33 نفر در جریان حمله سعودی به یمن گزارش داد.

تجمع صدها هزار نفری یمنی‌ها در پایتخت علیه عربستان/ یمن گورستان مزدوران سعودی خواهد شد + فیلم

صدها هزار نفر از مردم یمن در «صنعا» پایتخت علیه عربستان و ۹ کشور دیگر که به این کشور تجاوز هوایی کردند تجمع کردند و تاکید کردند که یمن گورستان متجاوزان خواهد شد.

صدها هزار نفر از مردم انقلابی یمن در منطقه «باب الیمن» صنعا، علیه تجاوز نظامی عربستان سعودی، تجمع کردند.

سخنرانان این تجمع، از تمامی مردم یمن خواستند تا برای جهاد علیه دشمن سعودی دست به سلاح ببرند و از آنان خواستند تا به سوی جهاد در راه خدا بشتابند.

مردم در ادامه شعار الله اکبر مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود سر دادند.

کسانی که با سلاح به دست، در این تجمع شرکت کرده بودند شور بسیاری مقابله با دشمن متجاوز داشتند و شعارهای «النصر للاسلام» سر دادند.

سخنران این مراسم در خطاب به آل سعود گفت: ما مردم یمن از هیچ دشمنی جز خدا نمی‌هراسیم، ما جز سربلندی و عزت یمن دنبال چیز دیگری نیستیم و اجازه نمی‌دهیم قدرت‌های مزدور این شرافت را از ما بگیرند.

«خالد المدانی» ادامه داد: شما مردم یمن ثابت کردید که از حملات هوایی نمی‌ترسید و ملت یمن ثابت کرد که فقط از خدا می‌ترسد و برای ده کشوری که حمله کردند، ابراز تأسف می‌کنیم، ما تمایل نداریم جز با دشمنان خدا یعنی اسرائیل و آمریکا بجنگیم، اما برادران مصری و سودانی ما بدانند که کسی که با ما بجنگد ما با او می‌جنگیم.

این رهبر بلندپایه انصارالله یمن در خطاب به مردم مصر گفت: السیسی مرد پستی است، اما ملت مصر بزرگ است، همانطور که مردم اردن و دیگر کشورها بزرگ هستند و با حکام خودشان که با پول عربستان خریداری شده‌اند، همراه نیستند.

وی افزود: ملت‌های عربی و مسلمان تجاوزات عربستان و اتباع او را که با پول خریده شده‌اند را رد می‌کنند.

خالد المدانی ادامه داد: می‌گویند که از اردن و پاکستان نیرو گرفته‌اند، اما ما می‌گوییم که خدا برای ما کافی است، یمن گورستان تجاوزکاران خواهد شد و اگر وارد یمن شوند، دیگر نخاوهند توانست از آن خارج شوند.

رویترز: در صورت نزدیک شدن نفتکش‌های دیگر کشورها به بنادر یمن
رویترز اعلام کرد عربستان هشدار داده است در صورت نزدیک شدن نفتکش‌های دیگر کشورها به بنادر یمن صادرات نفت خاورمیانه را قطع خواهد کرد.

عربستان سعودی بعد از حمله به کشور یمن اعلام کرده است در صورت نزدیک شدن کشتی‌های بارگیری نفت به بنادر این کشور صادرات نفت خاورمیانه را قطع خواهد کرد.

براساس این گزارش چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام از یمن است که طی دو ماه گذشته 4 و نیم میلیون بشکه نفت از یمن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 315 درصدی داشته است.

در حال حاضر یمن جایگاه سی و پنجم صادرات نفت دنیا را دارد و این نگرانی هست که آیا با قطع صادرات نفت این کشور، خللی در تامین انرژی مشتریان نفتی به وجود خواهد آمد. صادرات نفت یمن از طریق خط لوله ماریپ به عنوان مسیر اصلی صادرات این کشور، 70 هزار بشکه در روز است که پیش از این حتی به میزان 110 هزار بشکه در روز هم رسیده بود.

در حال حاضر صادرات نفت این کشور با حمله جنگنده‌های عربستان و هم‌پیمانانش به این کشور قطع شده است. یمن حدود 1.4 تا 1.5 میلیون بشکه در روز که اساسا به کشور چین است صادر می‌کند البته در این میان منابع تجاری چین اعلام کرده است که حجم نفتی که از یمن وارد می کند را می‌تواند از کشورهای غرب آفریقا جایگزین کند.

براساس این گزارش بعد از حمله عربستان و همپیمانانش به کشور یمن قیمت نفت افزایش یافته است اگرچه برخی منابع اعلام کردند که ذخیره بیش از اندازه نفت امکان جایگزینی را برای خریداران نفتی نظیر چین به وجود آورده است اما نگرانی از این هست که کشمکش‌های به دیگر کشورهای عمده تولید نفت در خاورمیانه نیز سرایت کند که در این صورت نگرانی از افزایش بیشتر قیمت نفت وجود خواهد داشت. درگیری‌ها در یمن قیمت نفت برای تحویل در آینده را 6 درصد افزایش داده است.

گردان‌های حزب‌الله عراق: آزادگان جهان از انصارالله یمن حمایت می‌کنند
گردان‌های حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای در محکومیت تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن تأکید کرد که آزادگان جهان با سلاح و حمایت خود به جنبش انصار الله یمن یاری می‌رسانند.

در پی تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن «گردان‌های حزب‌الله در عراق» ضمن اعلام همبستگی با «جنبش انصار الله یمن» تأکید کرد که سلاح و دست یاری آزادگان جهان در کنار جنبش انصار الله خواهد بود و در برابر این تجاوز از آنها حمایت خواهد کرد.

پایگاه خبری «سومریه» عراق گزارش داد که مقاومت اسلامی گردان‌های حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که تجربه های میدانی نشان داده مردم یمن شکست ناپذیر هستند و اکنون بیش از هر وقت دیگری نیروی اراده و ثبات آنها در مسیر حق علیه باطل آنها را به پیروزی خواهد رساند.

این گروه همچنین اعلام کرد که قوای کفر و استبداد همواره برای مقابله با هرگونه جنبشی از سوی مردم برای آزادی و استقلال متحد می‌شوند و تلاش می‌کنند تا تجربه آزادی در یمن را با شکست مواجه کنند.

جنگنده‌های چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان از بامداد پنج‌شنبه (امروز) در قالب عملیات «توفان قاطع» اقدام به تجاوز نظامی به حریم یمن کرده‌اند.

سفیر عربستان در آمریکا ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان پادشاه این کشور آغاز شده است.

وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام آن را «حمله‌ای خطرناک و مغایر با قوانین و عرف بین المللی» توصیف کرد.

اختلاف در مواضع بین المللی نسبت به تجاوز سعودی ها علیه یمن/ آمریکا و انگلیس و فرانسه موافق/ روسیه، عراق، چین، ایران، عمان و سوریه مخالف
تجاوز نظامی آل سعود به خاک یمن واکنش های متفاوتی را در صحنه بین المللی به دنبال داشت. ایران این تجاوز را محکوم، آمریکا اعلام کرد که این تجاوز با هماهنگی او صورت گرفته و روسیه و چین نیز نسبت به این رویه خطرناک ابراز نگرانی کردند.


شبکه الجزیره قطر که کشورش نیز در این تجاوز همداستان بوده در خبری نوشت: واکنش ها نسبت به تجاوز نظامی  عربستان به خاک یمن مختلف بوده و در حالی که جمهوری اسلامی ایران این تجاوز را محکوم و آن را مغایر با منشور سازمان ملل دانست آمریکا اعلام کرد که این تجاوز با هماهنگی کاخ سفید صورت گرفته است.

برپایه این گزارش  چین نیز با صدور بیانیه ای از این اقدام عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار ادامه گفت وگوها در یمن با نظارت سازمان ملل شدند.  و روسیه و چین نیز از این موضوع ابراز نگرانی کردند.

  الجزیره به نقل از بیانیه وزارت خارجه ایران نوشت: ایران عملیات نظامی عربستان را محکوم و آن را گام خطرناک توصیف کرد. در این بیانیه، ایران «عملیات نظامی سعودی» به یمن را باعث پیچیده تر شدن بحران دانسته  و خواستار توقف فوری هرگونه عملیات نظامی و حملات هوایی شده است.

این شبکه قطری همچنین به نقل از علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نوشت: دود جنگی که سعودی ها علیه یمن براه انداخته اند به چشم خود سعودی ها خواهد رفت.

الجزیره نوشت: رسانه های گروهی ایران نیز روز پنجشنبه  عملیات موسوم به توفان قاطع علیه یمن را «تجاوزات حمایت شده از سوی آمریکا» توصیف کردند.

بر پایه این گزارش دمشق نیز در واکنش به حملات سعودی ها به یمن عملیات « توفان قاطع» را « تجاوز آشکار» توصیف کرد.

واشنگتن اما در ابتدا به طور ضمنی این عملیات را تایید کرد و در بیانیه ای که کاخ سفید صادر کرد تاکید نمود که  ایالات متحده با رئیس جمهور(فراری) یمن و متحدان خود در منطقه در تماس بوده است. دراین بیانیه همچنین تاکید شده است که اوباما رئیس جمهوری آمریکا اجازه حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به حمله نظامی علیه یمن به رهبری سعودی را داده است.

جان مک کین و لیندسی گراهام دو سناتور جمهوری خواه نیز در بیانیه ای مشترک حمایت خود را از این عملیات اعلام کرده و گفتند: پادشاهی عربستان سعودی و متحدان عرب ما مستحق هرگونه حمایتی برای بازپس گیری نظام در یمن که به سوی جنگ داخلی حرکت می کند، هستند.

وزارت خارجه کشورهای انگلیس و فرانسه و ترکیه نیزعملیات نظامی سعودی ها علیه یمن را تایید کردند.

در موضعی کاملا متفاوت وزارت خارجه چین – در اولین تحلیل از سوی یک دولت عضو دائم شورای امنیت- نیز امروز نگرانی شدید خود را نسبت به وضعیت بحرانی در یمن ابراز داشت.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: چین از همه طرف ها خواستار پایبندی به قطعنامه های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل خاصه در باره یمن است و حل درگیریها را تنها از طریق گفت‌و گو میسر می داند.

وزارت خارجه روسیه نیز در موضعی مخالف آمریکا و فرانسه از تجاوز آل سعود به یمن ابراز نگرانی کرد و خواستار احترام به حاکمیت یمن و وحدت اراضی آن شد. در بیانیه وزارتخارجه روسیه آمده است که بهترین راهکار برای حل بحران یمن ادامه گفت‌و گوها با نظارت سازمان ملل متحد است.

وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه ای که خبرگزاری آناتولی آن را منتشر کرد، اعلام نمود از اساس این اقدام نظامی را محکوم می کند. بغداد خواستار احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی یمن شد.

شبکه المیادین نیز نوشت: دولت الجزایر نیز در واکنش به اقدام نظامی ال سعود و چند کشور حاشیه خلیج فارس اعلام کرد که تنها راه برون رفت از بحران یمن گفت‌وگوهای سیاسی با نظارت سازمان ملل است.

گفتنی است پس از استعفای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن شورای عالی انقلاب یمن برای پیشبرد امور با نظارت جمال بن عمر نماینده سازمان ملل بیانیه قانون اساسی را صادر کرد که براساس ان در غیاب رئیس جمهوری یک شورای ریاستی پنج نفره و یک پارلمان موقت 551 نفره تشکیل شد و ماموریت این دو نهاد زمینه سازی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری،‌پارلمانی و پیشبرد امور مملکتی بود.

الجزیره نوشت: عملیات نظامی عربستان با حمایت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان صورت گرفته است. همچنین سودان  و مغرب هم در این عملیات مشارکت داشته اند. علاوه براین مصر، اردن و پاکستان نیز از عزم خود برای مشارکت دراین عملیات با ارسال  نیروی هوایی و زمینی خبرداده اند.

برپایه این گزارش یک منبع اردنی بلندپایه  مشارکت کشورش در عملیات نظامی علیه یمن را تایید کرده اما گفته است که امان هیچ قصدی برای مشارکت در عملیات زمینی احتمالی در داخل یمن ندارد.

اعلام حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین از حمله نظامی به یمن
تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای از حمایت خود در قبال تجاوز نظامی اعراب حاشیه خلیج فارس به یمن خبر داد.
تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای از مداخله نظامی اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و عربستان در یمن اعلام حمایت کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، در این بیانیه بر اهمیت پذیرش دعوت به گفت‌وگویی که شورای همکاری و ریاض به آن فراخواندند، تأکید شده و گفت‌وگوی یمنی به عنوان راهی برای تحقق منافع ملت یمن و حفظ تمامیت ارضی آن اعلام شده است.

بامداد امروز (پنجشنبه) عربستان سعودی با مشارکت 10 کشور دیگر به عربستان حمله کرد. پیشتر اردن، مصر، اتحادیه عرب و هیأت موسوم به «هیأت علمای عربستان» این حملات را تأیید کرده بودند.

انصارالله کنترل بندر «المخاء» در نزدیکی باب‌المندب را به دست گرفت
جنبش انصارالله یمن که از بامداد امروز با حمله جنگنده‌های عربستان و چند کشور عربی دیگر، روبه‌رو شده است، کنترل یک بندر در نزدیکی باب‌المندب در جنوب یمن را بر عهده گرفت.

وبگاه خبری «یمن نیوز» گزارش کرد که انصارالله صبح امروز پنجشنبه بندر المخاء در نزدیکی باب‌المندب واقع در استان تعز را تحت کنترل خود در آورد.

خبرگزاری آناتولی نیز به شاهدان عینی و محلی اعلام کرد که نیروهای هوادار انصارالله کنترل بندر المخاء و مرکز برق استان تعز را در دست گرفته‌اند .
این اتفاق چند ساعت پس از آغاز حمله عربستان به مواضع انصارالله در صنعاء و استان صعده (شمال) رخ داد که با همراهی چند کشور عربی دیگر از جمله مصر و اردن صورت گرفت.

حرکت ناوگان جنگی مصر به سمت خلیج عدن
خبرگزاری رویترز می‌گوید که 4 فروند ناو جنگی ارتش مصر برای تأمین امنیت خلیج عدن به سمت یمن حرکت کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که 4 فروند ناو جنگی ارتش مصر برای تأمین امنیت خلیج عدن به سمت یمن حرکت کرده‌اند.

بر اساس این خبر، ناوگان مزبور از کانال سوئز رد شده و هم‌اکنون در دریایی سرخ است.

مصر یکی از کشورهای عربی است که از صبح امروز در حملات هوایی به رهبری عربستان شرکت جسته و مواضع نیروهای انقلابی را در یمن مورد تهاجم قرار داده است.

کنفرانس تلفنی کری با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری/واشنگتن آماده پشتیبانی حملات هوایی به یمن
وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتایان خود در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از تجاوز هوایی عربستان به یمن اعلام کرد.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه از شهر «لوزان» سوئیس با همتایان خود در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت‌وگوی تلفنی کرد.

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزرای خارجه کشورهای عربستان، امارات، کویت، بحرین و عمان از حملات هوایی سعود به یمن حمایت کرده است. 

بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته آمده کری ضمن «ستایش» اقدام این گروه ائتلافی برای حمله به یمن پشتیبانی آمریکا از این حملات را با «تبادل اطلاعاتی و پشتیبانی لجستیک و مشورتی» اعلام کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «کری اقدام این گروه ائتلافی برای حمله نظامی به حوثی‌ها را ستایش کرد و پشتیبانی آمریکا از این تلاشهای ائتلافی را از طریق تبادل اطلاعاتی و حمایت مشورتی و لجستیک اعلام کرد.» 

سخنگوی انصارالله: حمله هوایی عربستان، به اهداف خود نرسیده است
«ضیف‌الله الشامی» سخنگوی جنبش انصارالله در واکنش به حمله هوایی بامداد امروز(پنج شنبه) عربستان و متحدان این کشور به یمن، گفت: ما برای مقابله با دشمن آماده هستیم و حمله هوایی به یمن در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود ناموفق بوده است.

زنجیره انسانی یمنی ها امروز با برپایی تظاهرات علیه رژیم آل سعود در صنعا
کمیته عالی انقلاب یمن ، مردم این کشور را دعوت کرد در تظاهراتی گسترده تجاوز نظامی اعراب حاشیه خلیج فارس علیه این کشور را محکوم کنند.

تلویزیون «المسیره» وابسته به انقلابیون یمنی اعلام کرد که تظاهرات مذکور عصر امروز (پنجشنبه) در «باب الیمن» واقع در صنعا برگزار خواهد شد.

پیش بینی می شود با توجه به احساس نفرتی که مردم یمن از دخالت های گاه و بیگاه سعودی به کشورشان دارند حضوری چشمگیر در این راهپیمایی داشته باشند.بسیاری از شخصیت های سیاسی و دینی یمنی تجاوز آل سعود به خاک یمن را محکوم کرده و آن را در راستای سناریوی تحقیر مردم یمن توسط سعودی ها تعبیر کردند.

شاه جدید عربستان بامداد امروز دستور حمله نظامی به یمن را صادر کرد. انقلابیون یمنی نیز از منهدم کردن دو جنگنده عربستانی در صنعا خبر دادند.

خبر فرانس پرس در مورد انهدام مواضع حساس انصارلله یمن کذب محض است
شبکه المنار لبنان با اشاره به موج شانتاژخبری تحولات یمن توسط رژیم ال سعود اعلام کرد اخبار برخی رسانه ها در مورد انهدام دفتر سیاسی جنبش انصارلله یمن کذب محض است.

این شبکه لبنانی در خبر دیگری به نقل از خبرنگار خود مستقر در یمن گزارش داد که خبر خبرگزاری فرانسه در مورد انهدام و اصابت مواضع حساس جنبش انصارلله یمن نیز صحت ندارد و کذب است.

رسانه های وابسته به سعودی همزمان با حمله هوایی جنگنده های رژیم آل سعود اقدام به شانتاژ خبری برای تضعیف روحیه مردم انقلابی یمن کرده اند و در ضمن اخبار خود حتی تا قتل عبدالملک الحوثی رهبر انقلابیون یمنی نیز پیش رفتند که این خبر نیز بلافاصله تکذیب شد.

عربستان سعودی بامداد امروز پنج شنبه با 150 فروند جنگنده در حالی که مردم یمن در خواب بودند به این کشور حمله کرد و ده ها شهروند یمنی را به خاک خون کشید. رژیم آل سعود مدعی است که مراکز حساس و انبار مهمات ارتش یمن را هدف قرار داده است اما انتشار عکس ها و تصاویر ویدئویی از درمانگاهها و بیمارستان ها  و حجم کشتار مردم بی دفاع این دروغ رسانه ای را پیش چشم جهانیان فاش کرد.

مصر و اردن مشارکت خود در تجاوز نظامی به یمن را تأیید کردند
کشورهای مصر و اردن تأیید کردند در حمله نظامی علیه یمن در کنار عربستان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت دارند.

وزارت خارجه مصر امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای بر حمایت سیاسی و نظامی از تجاوز علیه یمن تأکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه «آناتولی»، در این بیانیه آمده است: مصر با نگرانی ، چند هفته است که اوضاع سیاسی و امنیتی در یمن را دنبال می‌کند و در راستای مسئولیت تاریخی خود در قبال امنیت ملی-عربی به ائتلاف دولت‌های حامی حکومت شرعی یمن پیوسته است.

همچنین وبگاه خبری «العرب الیوم» اردن، اعلام کرد اردن مشارکت در حمله نظامی علیه یمن را تأیید کرده است.

بامداد امروز 10 کشور با فرمان «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دست به تجاوز نظامی علیه یمن زدند و اهدافی را در صنعا بمباران کردند.

تهاجم نظامی عربستان قیمت نفت را بالا برد/ بشکه‌ای 58 دلار
قیمت نفت در معاملات امروز با تهاجم نظامی عربستان به یمن نسبت به روز گذشته بیش از 3 دلار افزایش یافت و بالای 58 دلار معامله شد.

در پایان معاملات روز گذشته قیمت نفت برنت نزدیک به 6 درصد افزایش یافته بود.

این تهاجم که علیه حوثی‌های یمن صورت گرفته است، می‌تواند سبب بروز نگرانی‌ در مورد امنیت محموله‌های نفتی از خاورمیانه شود.

به نوشته رویترز، تاجران و واردکنندگان نفت نگرانند که تهاجم عربستان در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه گسترش یابد و از کنترل خارج شود. این نگرانی یکی از عوامل افزایش قیمت نفت عنوان شده است.

در لحظه انتشار این خبر، هر بشکه نفت برنت دریای شمال 58.18 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا 51.05 دلار معامله شد.

لی گوفو مدیر مرکز مطالعات خارومیانه در موسسه مطالعات بین‌المللی چین معتقد است که تهاجم عربستان به این علت صورت گرفته است که عربستان مدعی حمایت ایران از حوثی‌های یمن است. از این رو ممکن است این جنگ تدریجا به درگیری منطقه‌ای منجر شود و این مسئله، موضوعی است که دولت چین نسبت به آن بسیار ابزار نگرانی کرده است.

به جزء نفت، خاورمیانه بزرگ ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع از قطر و یمن نیز است.


حمایت ائتلاف معارضان سوری از تجاوز نظامی عربستان در یمن
ائتلاف معارضان سوری، از تجاوز نظامی عربستان به حریم یمن حمایت کرد.

شبکه «العربیه» اعلام کرد ائتلاف معارضان سوری تجاوز نظامی عربستان به همراه 9 کشور دیگر در یمن را تأیید و از آن اعلام حمایت کرد.

این شبکه جزئیاتی در این مورد ارائه نداد.

صبح امروز (پنجشنبه) عربستان سعودی به همراه امارات، بحرین، قطر و کویت بجز عمان، بیانیه‌ای برای حمله نظامی علیه یمن صادر کردند و جنگنده‌های عربستانی در تجاوزی آشکار به یمن حمله کردند (جزئیات بیشتر).

العربیه از کشته شدن 5 عضو انصارالله خبر داد. همچنین شبکه المیادین از کشته شدن 13 غیرنظامی در حملات به صنعا خبر داد.


هزاران نیروی انصارالله در مرز با عربستان مستقر شدند
یک مقام جنبش انصارالله اعلام کرد که هر گونه دخالت عربستان در یمن به سود این کشور نیست و به نیروهای ریاض اجازه داده نخواهد شد وارد خاک یمن شوند.

پایگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه به نقل از منابعی در قبایل یمنی گزارش داد که هزاران نفر از اعضای جنبش انصار‌الله در استان صعده در طول مرز عربستان سعودی مستقر شده‌اند.

این خبر ساعاتی پس از حمله هوایی عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر به مواضع انصارالله در یمن از جمله در صنعا پایتخت یمن منتشر شد.

این منبع در انصارالله گفته است که جنبش انصارالله در حال ارزیابی احتمال  مقابله به مثل با عربستان سعودی است.

همچنین محمد البخیتی عضو انصارالله به اسوپتنیک گفته است که عملیات نظامی عربستان «اعلام جنگ به مردم یمن است».

به گفته بخیتی، انصارالله از تمام ابزارهای ممکن برای پاسخ به تجاوز عربستان، استفاده خواهد کرد.

در همین حال، «احمد حامد» رئیس هیئت اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد که نیروهای یمنی به نیروهای عربستانی که در خاک خود و در مرز با یمن مستقر شده‌اند، اجازه نخواهد داد، وارد خاک یمن شوند.

وی هر گونه ورود نیروهای سعودی به خاک یمن را به ضرر این کشور دانست و اعلام کرد: این اقدام به سود ارتش عربستان نخواهد بود و به آنان اجازه داده نخواهد شد» که وارد یمن شوند.

این عضو هیئت اطلاع‌رسانی انصارالله با اشاره به مردم یمن گفت: مردم حساسیت زیادی به نیروهای خارجی دارند اگر وارد خاکشان شود.

بامداد پنجشنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، 10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

حمله جنگنده‌های سعودی به یمن 13 کشته بر جای گذاشت
ارتش یمن اعلام کرد که حملات جنگنده‌های عربستان سعودی به صنعاء، دست‌کم 13 کشته بر جای گذاشت.

المیادین با اعلام این خبر به نقل از ارتش یمن افزود که همه این 13 نفر غیرنظامی هستند که در میان آنان چند زن و کودک نیز حضور دارند.

بر اساس این گزارش در این حملات، حداقل 7 باب منزل مسکونی تخریب شده است.

بامداد پنجشنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

بر اساس گزارش وبگاه خبری «ارم نیوز» امارات، 10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

بیانیه اعراب خلیج فارس برای تجاوز نظامی به یمن
عربستان سعودی به همراه امارات، بحرین، قطر و کویت بیانیه‌ای صادر کردند و از مداخله نظامی در یمن خبر دادند.

لحظات نخست بامداد امروز (پنجشنبه) عربستان سعودی به همراه امارات، بحرین، قطر و کویت بجز عمان، بیانیه‌ای برای حمله نظامی علیه یمن صادر کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام»، در این بیانیه اقدام جنبش انصارالله کودتا خوانده شده و آمده است: عربستان، امارات، بحرین، قطر و کویت با نگرانی بسیار ، تحولات اخیر در یمن را دنبال می‌کنند؛ تحولاتی که پس از کودتای حوثی‌ها علیه حکومت مشروع یمن رخ داد و امنیت این کشور را به خطر انداخته و به تهدیدی بزرگ برای امنیت منطقه تبدیل شده است.

در ادامه بیانه مذکور نوشته شده است: کشور‌های ما تمام سعی خود را برای ایستادن در کنار ملت یمن با هدف بازگرداندن امنیت و ثبات آن از خلال تکیه بر عملیات سیاسی که طرح «ابتکار خلیجی» و راهکار اجرایی آن مشخص می‌کند، انجام خواهد داد تا منطقه از پیامدهای این کودتا در امان باشد.

در همین چهارچوب با درخواست «عبدربه منصورهادی» به تاریخ 16 / 5 / 1436هـ برابر با 7 / 3 / 2015م برای برگزاری کنفرانسی در ریاض و با حضور تمامی گروه‌های سیاسی یمنی موافقت شد.


10 کشور از جمله ترکیه در تجاوز عربستان به یمن شرکت دارند
کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس» جز عُمان، به علاوه‌ ترکیه و مصر و چند کشور دیگر به تجاوز نظامی عربستان به یمن مشارکت دارند.

بامداد پنجشنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

بر اساس گزارش وبگاه خبری «ارم نیوز» امارات، 10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.

این حمله پس از آن آغاز شد که عربستان، امارات، بحرین، قطر و کویت، پنج عضو از شش عضو شورای همکاری خلیج فارس، بامداد امروز پنجشنبه بیانیه‌ای مشترک درباره اوضاع یمن منتشر کردند و از تصمیم خود برای حمله نظامی به این کشور و حمله به مواضع جنبش انصارالله خبر دادند.

بر اساس گزارش العربیه، 185 جنگنده در حمله به یمن مشارکت دارند که 100 فروند آن سعودی است. همچنین 30 جنگنده اماراتی، 15 جنگنده بحرینی، 15 جنگنده کویتی و 10 جنگنده قطری و 6 جنگنده مغربی است.

این تجاوز نظامی پس از آن صورت گرفت که روز گذشته نیروهای جنبش انصارالله وارد شهر عدن شدند؛ جایی که عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن از صنعا به آنجا گریخت و وضعیت یمن را به سوی تشنج و ناآرامی سوق داد.

عربستان و 4 کشور عرب حاشیه خلیج فارس در بیانیه خود اعلام کردند که آنان طبق «درخواست عبد ربه منصور هادی» که از وی به نام رئیس جمهوری یمن یاد کردند، علیه مواضع انصارالله اقدام خواهند کرد.

العربیه از کشته شدن چند عضو مهم انصارالله خبر داد
شبکه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی ادعا کرد که در تجاوز نظامی این کشور به یمن، چند عضو جنبش انصارالله کشته و زخمی شدند.

پس از آنکه خبرگزاری فرانسه از تجاوز نظامی عربستان سعودی به خاک یمن به بهانه تحولات داخلی این کشور خبر داد، شبکه العربیه مدعی شد که در این حملات چندین عضو بارز جنبش انصارالله کشته شده‌اند.

شبکه خبری العربیه مدعی شد، عبدالخالق الحوثی، یوسف المدانی و یوسف الفیشی در حملات کشته شده‌اند و گفته می‌شود محمد علی الحوثی رئیس کمیته انقلابی جنبش انصارالله زخمی شده است.

همچنین بنا بر گزارش العربیه، جنگنده‌های سعودی در ادامه تجاوز به خاک و حریم یمن، پایگاه‌های نظامی و انبار تسلیحاتی در صنعاء پایتخت یمن را نیز هدف گرفتند.

شبکه العربیه اعلام کرد که «جنگنده‌های سعودی 4 فروند هواپیما و همه لانچرهای موشک‌های سام را در حملات خود هدف گرفتند و نابود کردند.

پس از دخالت نظامی مستقیم عربستان در امور بحرین برای سرکوب انقلاب این کشور، در سال 2011 ، این دومین دخالت نظامی آشکار عربستان در امور کشورهای منطقه است.

اوباما مجوز حمایت از عملیات نظامی در یمن را صادر کرد
کاخ سفید ساعتی پس از آغاز عملیات اعلام کرد که همکاری نزدیکی با عربستان در حمله به یمن دارد و به کشورهای مهاجم اطلاعات و پشتیبانی لجستیکی می‌دهد.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (باراک) اوباما مجوز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به عملیات نظامی تحت رهبری شورای همکاری خلیج (فارس) را صادر کرده است. 

وی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی در این عملیات حضور ندارند، گفت با این وجود واشنگتن «یک مرکز برنامه‌ریزی مشترک با عربستان سعودی برپا می‌کند تا حمایت نظامی و اطلاعات ایالات متحده را هماهنگ کند.»

میهان ادامه داد: «ما قویا به حوثی‌ها توصیه می‌کنیم فورا اقدامات نظامی بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کرده و به عنوان طرفی در گفت‌وگوهای سیاسی، به میز مذاکره بازگردند.»

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفته است: «ما می‌توانیم با کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی و چیزهایی شبیه به این، کمک کنیم، اما مداخله نظامی‌ای از سوی آمریکا نخواهد بود.»

این مقام آمریکایی اعلام کرده است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با ارائه این کمک‌ها به متجاوزان سعودی موافقت کرده، اما قرار نیست نیروهای آمریکایی در این عملیات مشارکت داشته باشند.

حجم ویدیو: ۳۷.۸۰M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۲۷