به گزارش پارس به نقل از کیهان، به نوشته چارلز هارکینسون، مهم‌ترین پرسش در بن‌بست پیش آمده در مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا این است که آیا ایران با آمریکا در مذاکرات بازی می‌کند؟ کارشناسان معتقدند که در 16 ماه مذاکره بین مذاکره‌کنندگان دولت ایران و گروه 5+1، دولت ایران با اتفاق نظر قابل توجهی در مذاکرات حاضر شده است. عده‌ای می‌گویند اختلاف‌نظر بین میانه‌روها و تندروها در تهران صحت ندارد و در واقع آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران برای کسب امتیاز بیشتر در چانه‌زنی آن را مدیریت می‌کند.
علی‌ آلفونه کارشناس مسایل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: موضع رهبر ایران مبنی بر اینکه آمریکا باید امتیاز دهد موضع دولت را در مذاکرات تقویت کرده است.
به گزارش واشنگتن اگزماینر، ری تکیه کارشناس مسایل ایران در شورای روابط خارجی به تازگی در گزارشی با تحسین نبوغ رهبر عالی ایران نوشت: ایران بارها در ضعیف‌ترین موضع وارد مذاکرات شده اما با مدیریت رهبر با دستی پر در مذاکرات ظاهر شده است.
این نشریه با اشاره به نامه سناتورهای آمریکایی نوشت: انتقادهای دولت آمریکا از این نامه به سخنان اوباما منحصر نشد و دیگر مقام‌های دولتی نیز از این نامه انتقاد کردند. اما در حالی که مذاکرات در لوزان سوئیس از سر گرفته می‌شود، بسیاری از ناظران متعجب هستند چرا اوباما از این نامه به عنوان فرصتی برای امتیازگیری از ایرانی‌ها استفاده نکرده است.
مارک تییسن مشاور پیشین سناتور مرحوم جمهوریخواه جس هلمز در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: اوباما به جای انتقادات شدید از کنگره باید از مخالفت‌های بین‌المللی و کنگره به عنوان اهرم نفوذی در میز مذاکرات بهره می‌برد تا به توافق بهتری با ایران دست یابد.
آلفونه می‌گوید: آیت‌الله خامنه‌ای فعلا توانسته توازن را بین اصولگراها و تکنوکرات‌ها حفظ کند تا جبهه واحدی در مذاکرات نشان داده شود.