به گزارش پارس به نقل از کیهان، مجتبی بیگدلی کارآفرین و رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: بنده شخصا با آقای دکتر روحانی صحبت کردم و با افکار ایشان آشنا هستم. ایشان فردی معتقد به اقتصاد اسلامی مبتنی بر بازار هستند. اما این موضوعی که ما بیاییم و همه‌چیز را تعطیل کنیم که قیمت‌ها پایین بیاید رویه غلطی است. ما معتقدیم که وزارت راه و شهرسازی متاسفانه نتوانسته نقش بالنده خود را عملیاتی و اجرا کند. دولت باید در زمان رکود مسکن، کارآفرینان را تشویق کند چرا که ما هر ساله به 1/5 میلیون مسکن نیاز داریم، چون در کشور ما سالانه یک میلیون ازدواج شکل می‌گیرد. جامعه‌شناسان و اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که در بازه سال‌های 85 تا 95 ما بیشترین نیاز را به مسکن داریم، چون جمعیتی که در دهه اول انقلاب به دنیا آمده‌اند دراین‌ بازه به سن ازدواج می‌رسند.
وی می‌افزاید: نیاز به 1/5 میلیون واحد مسکن هم می‌تواند فرصتی برای ایجاد اشتغال باشد و هم می‌تواند تهدیدی برای اقتصاد کشور قلمداد شود. همه اقتصاددانان دولتی در زمان رکود اقدام به اعطای پروانه رایگان می‌کنند، ما نمی‌گوییم رایگان شود اما نصف قیمت را دولت سوبسید بدهد. در این شرایط در کل دنیا وام ساخت را تک‌رقمی می‌کنند و مابه‌التفاوت را دولت از جیب خودش هزینه می‌کند و یک تشویقات خاصی در زمینه‌های آب، برق، گاز، فاضلاب، ثبت اسناد و دارایی ایجاد می کنند. ما اینها را که انجام ندادیم هیچ، همه‌چیز را تعطیل کردیم. نتیجه این ناکارآمدی‌ها در آمارهای بانک مرکزی و سازمان آمار مشهود است، مبنی بر اینکه 80 تا 90 درصد در زمینه اخذ پروانه با کاهش روبه‌رو بودیم.
بیگدلی در ادامه با اشاره به ادعای کاهش تورم از 44 درصد به 17 درصد می‌گوید: سود تسهیلات مسکن مهر رقمی بین 5 تا 7 درصد بود و سایر تسهیلات مسکن با سود 16 درصد ارائه می‌شد، اما در حال حاضر دولت مدعی است که تورم را به زیر 17 درصد رسانده است اما در این شرایط نرخ سود تسهیلات را به 2 برابر افزایش دادیم، با اینکه علم اقتصاد می‌گوید زمانی که تورم به نصف کاهش پیدا می‌کند نرخ سود بانکی باید به یک پنجم تعدیل شود اما ما چه کردیم؟ تورم را به کمتر از نصف کاهش و سود بانکی را افزایش دادیم، این موضوع کمر کارآفرین را می‌شکند. من به آقای نهاوندیان در ملاقات حضوری با صدای بلند گفتم که آقای روحانی یک سیاستمدار و یک دیپلمات ارشد خبره هستند ولی ایشان اقتصاددان نیست و شما به عنوان یک اقتصاددان در دولت حضور دارید. شما در این جریان حمایت از افزایش نرخ بهره همراهی نکنید. این جریان مردم و اقتصاد را دچار مشکل می‌کند، اما توجیه آنان این است که یک برهه زمانی بانک‌ها ضربه خوردند و حالا آنها را آزاد می‌گذاریم تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن می‌افزاید: ما باید کارآفرینان را تشویق به فعالیت در زمینه مسکن کنیم و به آنها روحیه دهیم تا فرار را بر قرار ترجیح ندهند. انبوه‌ساز یعنی کارآفرین و صنعت ساختمان معادل با 1200 گروه شغلی است، یک میلیون ساختمان یعنی 1 میلیون یخچال و تلویزیون و به طور کلی یک میلیون اسباب مورد نیاز زندگی که این خودش به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف است تحقق این تعداد مسکن تولید 40 میلیون تنی سیمان را به همراه دارد، یعنی رونق صنعت فولادسازی و مصالح شاخص ساختمانی را موجب می‌شود.
وی با تأکید بر واگذاری وام مسکن می‌گوید: این وام‌ها ایجاد کارآفرینی می‌کنند و من بر خلاف برخی معتقد نیستم که پول وام‌های مسکن مهر که در زمان آقای احمدی‌نژاد پرداخت شد، پرفشار بود. مسکن مهر یک خدمت بسیار بزرگی بود و تورم آن زمان ناشی از 120 هزار میلیارد تومان پولی بود که به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شد. وام مسکن مهر در طی 8 سال تزریق شد و خروجی آن کارآفرینی بود. اما اینکه دولت در زمینه حمایت از کارآفرینان چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد باید بگویم که دولت باید تسهیلات را راحت‌تر در دسترس قرار دهد. زمین رایگان به انبوه‌سازان بدهند تا تولید صورت گیرد، دولت بخشی از هزینه‌های پروانه، آب، برق، گاز را بپذیرد و به فعالان حوزه مسکن یارانه بدهد. در حال حاضر کارآفرین با فعالیت‌های مولد تولیدی در بخش مسکن قهر کرده و به کنجی کشیده شده است، باید تولیدکننده را از کنج عزلت بیرون کشید و او را تشویق کرد، اما اینکه در لفظ بگوییم حمایت می‌کنیم اما در عمل سود بانکی را 2 برابر کنیم این چه حمایتی است؟ باید بین دولت و تولیدکنندگان یک تعامل و آشتی برقرار شود تا بازار مسکن مجددا رونق بگیرد.