به گزارش پارس به نقل از  شبکه خبر، سردبیر روزنامه رای الیوم لندن تاکید کرد آمریکا به این باور رسیده است که نمی تواند بدون همکاری و گفتگو با نظام سوریه، با گروه دولت اسلامی مبارزه کند و آن را از بین ببرد.عبدالباری عطوان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی درباره اینکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته است آمریکا باید با بشار اسد برای پایان دادن به جنگ در سوریه مذاکره کند و اینکه این سخنان نشانه چیست، گفت این سخنان بیانگر چرخش ناگهانی در بحران سوریه است. به این معنا که کشوری که از مخالفان سوری حمایت کرده و از کشورهای عربی خواسته است از مخالفان مسلح سوری حمایت کنند، آمریکا است.


آمریکا زمانی که اولویت های خود را در رابطه با مساله سوریه از سرنگونی نظام یا تلاش برای سرنگونی نظام تغییر داد و ریشه کن کردن گروه دولت اسلامی از عراق و سوریه را در اولویت قرار داد موازنه به طور کامل تغییر کرد.

وی افزود: به نظر من آمریکا به این باور رسیده است که نمی تواند بدون همکاری و گفتگو با نظام سوریه، با گروه دولت اسلامی مبارزه کند و آن را از بین ببرد. این اکنون در اولویت قرار دارد و شاید بعد از آن این اولویت تغییر کند و به نظام سوریه برسد. این مساله مشخص نیست. دو هفته پیش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت نظام سوریه فاقد مشروعیت است و اسد مشروعیت ندارد اما اکنون سخنان دیگری مطرح می شود.

 جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس اعلام کرده: آمریکا "در نهایت" مجبور می شود با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مذاکره کند. وی گفته آمریکا و کشورهای دیگر به دنبال راههای احیای روند دیپلماتیک در سوریه هستند. هفته گذشته هم رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه  گفته بود: راهبرد آمریکا در سوریه به بار ننشست و ما بازنده نبرد سوریه هستیم. فورد به این نکته هم اذعان کرده بود که کمک به مخالفان در طول 5 سال گذشته ثمر بخش نبوده و بعد از این هم نتیجه دلخواه آمریکا را نخواهد داد.