جب بوش فرماندار سابق فلوریدا و یکی از نامزدهای احتمالی حزب جمهوریخواه برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در سخنانی نامه اخیر سناتورهای جمهوریخواه به ایران را از سرناچاری و ناامیدی سناتورهای جمهوریخواه دانست.

به گزارش پارس، عصر ایران به نقل از سی ان ان خبر داد، بوش که جمعه شب در یک گردهمایی در ایالت نیوهمپشایر سخن می گفت بدون اظهار نظر صریح درباره نظرش درباره نامه اخیر ۴۷ سناتور خطاب به مقامات ایران گفت: این نامه از روی ناامیدی سناتورهای جمهوریخواه نوشته شده است.

* جب بوش: نامه به ایران از سر ناامیدی بود

او بدون پاسخ به این سوال که آیا او نامه را تایید می کند یا نه؟ گفت: او سناتور نیست ولی در عین حال در انتقاد به مذاکرات جاری بین ایران و گروه ۱+۵ گفت:" هیچ گفت و گو و مباحثه ای (بین دولت اوباما و جمهوریخواهان) درباره گفت و گوهای هسته ای صورت نمی گیرد.

بوش برای توجیه و دفاع از اقدام جمهوریخواهان در ارسال نامه سرگشاده به ایران از اقدام نانسی پلوسی رییس دموکرات وقت مجلس نمایندگان آمریکا در سفر به سوریه در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش (برادرش) مثال آورد و گفت آن سفر نیز بدون تایید و در مخالفت با سیاست خارجی کاخ سفید دوره بوش انجام شد.

بسیاری در آمریکا نامه ۴۷ امضایی را به دلیل زیر سوال بردن سیاست خارجی دولت اوباما به باد انتقاد گرفته اند و جمهوریخواهان در واکنش به این انتقادات تلاش می کنند با آوردن مثال هایی از اقدامات مشابه دموکرات ها در گذشته، این اقدام را مسبوق به سابقه نشان دهند.

جب بوش در عین حال تاکید کرد بهترین راه برای جمهوریخواهان حمایت از سناتور باب کورکر جمهوریخواه – رییس کمیته روابط خارجی سنا- برای تصویب طرحی تازه به منظور اعمال تحریم های احتمالی علیه ایران در صورت عدم انجام این کشور به تعهدات هسته ای است. بر اساس این طرح که با انتقاد دولت اوباما و حزب دموکرات مواجه است، هر گونه توافق نهایی هسته ای منوط به تایید و تصویب کنگره شده است.

جب بوش گفت:" به گمان من ما باید به یک توافق دو حزبی در زمینه مسایل اصلی سیاست خارجی آمریکا برسیم چون اختلاف در سیاست خارجی سیگنال هایی منفی به جهان می فرستد و برای آمریکا خوب نیست.

او در عین حال توپ را به زمین باراک اوباما انداخت و رییس جمهور آمریکا را مسئول اصلی تشدید اختلافات بین جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر مسایل سیاست خارجی دانست و گفت این مسئولیت اوباما است که در این زمینه پیش قدم شود در حالی که او چنین احساس مسئولیتی ندارد.

اوباما در تازه ترین انتقاد خود از این نامه روز گذشته در مصاحبه با یک شبکه خبری "wise news" بار دیگر با تکرار انتقادات خود از این نامه جنجالی گفت: او به جای سناتورها از ارسال این نامه شرمنده است.

اوباما با بی سابقه خواندن این اقدام ، گفت: من به جای آنها خجالت کشیدم، آنها به آیت الله هایی که به گفته خودشان دشمن ما محسوب می شوند نامه فرستاده اند و گفته اند با رییس جمهور ما معامله نکنید چون قابل اعتماد نیست و نمی تواند بر توافقش پای بند بماند.