به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ایسلند درخواست خود برای عضویت در اتحادیه اروپا را لغو کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این درخواست پس از آن صورت می‌گیرد که در انتخابات سراسری سال 2013، دولت جدیدی که بر سر کار آمد به این اتحادیه بد بین بوده است.

ایسلند در سال 2009 درخواست برای عضویت در اتحادیه اروپا را ارائه کرد اما اوایل سال جاری نخست وزیر ایسلند گفت که کشورش درخواست برای عضویت در این اتحادیه را پس می‌گیرد.

پیشتر حزب پیشروی میانه و حزب مستقل راستگرا که از احزاب ائتلافی در دولت ایسلند هستند روی یک تصمیم قانونی به منظور انصراف از عضویت در اتحادیه اروپا توافق کرده اند.

به این ترتیب دولت ایسلند باید درخواست پیشین خود برای عضویت در اتحادیه اروپا را پس گرفته و آن را لغو کند.

چندی پیش وزیر امور خارجه ایسلند در رادیو آلمان اعلام کرد که وی شخصا اجرای این تغییر سیاسی ایسلند را دنبال می کند.

البته این تصمیم دولت ایسلند غافلگیر کننده نبود، چرا که مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی در آوریل 2013 متوقف شد.

دو حزب دولت ائتلافی جدید این کشور با این همه در این راستا با هم توافق کردند که ابتدا یک همه پرسی درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا برگزار شود. بر اساس نظر سنجی ها  انتظار می رود که رای مردم ایسلند به این همه پرسی منفی باشد.

ایسلند در سال 2009 و در پی بحران اقتصادی و بانکی سال 2008 که منجر به ورشکستی بیشتر بانک های بزرگ این کشور شد، عضویت در اتحادیه اروپا را خواستار شد اما بحران اقتصادی جاری در اروپا منجر به تغییر نظر بسیاری از ایسلندی‌ها در این باره شده است.