به گزارش پارس به نقل از فارس، رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان امروز در نشستی با خبرنگاران از گسترش بیش از پیش همکاری‌های تهران-عشق‌آباد و فصل تازه‌ای در روابط دو کشور سخن گفتند.


«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در این نشست خبری که پس از نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان برگزار شده بود، با ابراز خوشحالی از فرصت دیدار رسمی خود از کشور دوست و همسایه ترکمنستان گفت: روابط تهران و عشق‌آباد روابطی معمولی و عادی نیست، بلکه روابطی جاری در طول قرن‌ها بوده و ریشه در عمق تاریخ دارد.

رییس جمهوری با اشاره به پیوند مستحکم تاریخی دو ملت، افزود: امروز نیز همچون گذشته دو دولت و ملت مصمم هستند که روابط خود را بیش از پیش گسترش داده و از همه ظرفیت‌ها برای تحقق این هدف استفاده کنند.

روحانی به 5 مرتبه دیدار و گفت‌وگوی روسای جمهوری دو کشور طی یکسال و نیم گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در همه این دیدارها موفق شده‌ایم گامی به جلو برای توسعه روابط میان دو کشور برداریم و امروز نیز مذاکراتی مفید و سازنده داشتیم که طی آن، ظرفیت‌ها و مسایل موجود برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

روحانی با اشاره به همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های نفت و گاز، برق، حمل و نقل و احداث خطوط ریلی و جاده‌ای مشترک تصریح کرد: در دیدارها و مذاکرات امروز تصمیم گرفتیم تا حجم مبادلات ریلی بین دو کشور 3 برابر و حجم مبادلات جاده‌ای نیز به دو برابر افزایش یافته و در یک فرصت 10 ساله حجم مجموع روابط اقتصادی دو کشور را از رقم 3.7 میلیارد دلار امروز به 60 میلیارد دلار افزایش دهیم که این ارقام با امکانات و ظرفیت‌های دو کشور و اراده سیاسی موجود نزد رهبران دو کشور کاملاً در دسترس و تحقق یافتنی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه خدمات فنی و تأمین کالاهای مورد نیاز ترکمنستان در زمینه‌های مختلف است، خاطر نشان کرد: ایران و ترکمنستان دریای خزر را دریای صلح، دوستی و برادری می‌دانند و به لحاظ حقوقی نیز برای بهره‌برداری از منابع مختلف دریای خزر و نیز فعال کردن بنادر و کشتیرانی در این دریا آماده همه گونه همکاری با هم هستند.

روحانی همکاری در زمینه حفاظت مؤثرتر از محیط زیست، توسعه گردشگری و ارتقاء سطح همکاری‌های علمی و فناوری را از دیگر موارد، مطرح در مذاکرات  دو کشور برای افزایش همکاری‌های دوجانبه ذکر کرد و ادامه داد: دو کشور مصمم هستند، کریدور جنوب به شمال از مسیر عمان، ایران و ترکمنستان و ازبکستان را برای تأمین منافع همه کشورهای منطقه بیش از پیش فعال کنند.
رئیس جمهور با اشاره به بررسی مسایل منطقه در مذاکرات مقامات دو کشور، اظهار داشت: در این مذاکرات مشکلات و ظرفیت‌های منطقه و مسایلی که باید در همکاری‌های مشترک دو کشور و مسائل بین‌المللی مورد نظر دو کشور قرار گیرد، به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

روحانی مواضع و نظرات دو کشور در مسایل بین‌المللی را مشابه و نزدیک توصیف و خاطر نشان کرد: ایران ندای جهان عاری از خشونت را در جهان سر داد که همه کشورها به آن پیوستند و ترکمنستان در این زمینه نظرات مشابه و مشترکی با جمهوری اسلامی ایران دارد. ایران شعار و ندای اعتدال، اسلام رحمانی و صلح و دوستی را دنبال می‌کند و در این راستا حامی سیاست‌های کشور دوست و همسایه خود، ترکمنستان در زمینه صلح و بی‌طرفی است.

رئیس جمهور ایران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کنفرانس صلح و دوستی ترکمنستان در پایان سال جاری میلادی با شکوهمندی برگزار شود، تصریح کرد: امیدوارم همواره در منطقه شاهد صلح، دوستی و برادری باشیم و این سفر نیز شروع تازه ای برای گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف باشد.