پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دکتر صالح زماني- هفته گذشته طرحي با پشتيباني مصر در شوراي اتحاديه عرب مبني بر انعقاد معاهده دفاع عربي عليه تروريسم در منطقه به بحث گذاشته شد. اين طرح ضمن اينکه نشان دهنده نگراني هاي برخي از اين کشورها خصوصا مصر نسبت به تروريسم است اما به دلايلي، سرانجام روشني نخواهد داشت. 

تروريسم مفهوم گسترده اي است و در خاورميانه معاني و مصاديق گسترده تري دارد. اعراب در سال هاي اخير و در جريان بحران هاي خاورميانه نظير مسئله سوريه، عراق و تروريسم همواره ديدگاه هاي متفاوتي داشته اند. 

متاسفانه مواضع اعراب در برابر تروريسم تابعي از منافع و روابط آن ها با آمريکا و اسراييل بوده است. به عبارتي تروريسم در خاورميانه نه تنها مطرود برخي از اين کشورها نيست بلکه ابزاري براي چانه زني و موازنه قدرت در منطقه است.در چنين وضعيتي مصر هنوز هم در پي روياي بر باد رفته عصر جمال عبد الناصر است.

براي کشورهاي عرب که خط قرمزي جز بقاي رژيم هاي اقتدارگرايشان ندارند، ايده اتحاد و مبارزه با تروريسم همانند آب در هاون کوبيدن است.

مصر اگرچه نگراني هاي جدي در زمينه گسترش تروريسم در منطقه دارد اما بهتر است که به جاي طرح رويايي اتحاد دفاعي اعراب، نيم نگاهي به واقعيت هاي عرصه مبارزه با تروريسم داشته باشد.

عرصه هايي که ملت و دولت عراق و سوريه سال هاست فارغ از هر پيمان نانوشته اي در برابر لشگري از تروريست‌هاي اجاره اي و وابسته ايستادگي کرده اند.