به گزارش پارس،‌ روزنامه آرمان در سرمقاله امروز خود به قلم صباح زنگنه نوشت: بلافاصله پس از مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با دکتر ظریف، جان کری به عربستان سفر کرد تا در خصوص مذاکرات با ایران با عربستانی‌ها به گفت و گو بنشیند. در این خصوص باید گفت عربستان و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس درخواستی از وزارت خارجه آمریکا داشته‌اند تا سفری داشته باشد به این کشور‌ها و در خصوص مسائل مطرح شده در مذاکرات میان ایران و ۱+۵ توضیحاتی ارائه دهد.حقیقت امر اما این است که کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس از مهم ترین شرکای تجاری آمریکا محسوب شده و بیشترین حجم از خریدهای تسلیحاتی را از آمریکا دارند و در بخش‌های دیگر صنعتی و تجاری نیز به آمریکا اتکا دارند.

از سویی نفت و گازی که به فروش می‌رسانند نیز بر اساس دلار آمریکا خرید و فروش می‌شود که این خود یک حمایت مهم از ارز آمریکا به حساب می‌آید. به این دلایل آمریکا مایل نیست که کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را از خود ناراضی کرده و سبب فاصله گرفتن آن کشور‌ها با آمریکا شود. اما این روند طی شده در حدی نبود که بتواند تمام انتظارات و خواسته‌های آنها را برآورده کند. به هر حال وزیر خارجه آمریکا بر اساس توافق وین و یا ژنو، مجاز نیست که جزئیات مذاکرات و توافق را برای افراد ثالث افشا نماید و به همین دلیل به گفتن کلیات اکتفا کرده است. یک امر کلی وجود دارد و آن نیز این است که گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ و گفت‌وگوهای ایران با آمریکا منحصر به پرونده هسته‌ای بوده و هیچ گونه بحث دیگری را در بر ندارد و ثانیا اگر ایران با ۱+۵ نیز به توافق برسد این توافق هرگز به ضرر کشور ثالث نخواهد بود.

بنابراین هم ایران می‌داند و مطمئن است و بار‌ها نیز این مسئله را برای کشور‌های منطقه خود بیان کرده و هم آمریکا می‌داند که این توافق به ضرر هیچ کدام از کشور‌های همسایه ایران نخواهد بود. به این ترتیب دیدار جان کری با وزیر خارجه و سایر مسئولین حکومتی عربستان عملا تنها یک اقدام روابط عمومی محسوب می‌شود در جهت دادن یک فضای تبلیغاتی به این کشور‌ها تا در جامعه خود بتوانند از حضور وزیر خارجه آمریکا بهره‌برداری کنند. از سویی نکته جالبی نیز در سخنان سعود الفیصل با وزیر خارجه آمریکا وجود دارد. جایی که وی در ادامه ابراز نگرانی‌اش در خصوص نفوذ منطقه‌ای ایران از حمایت‌های ایران از دولت عراق ابراز نگرانی می‌کند!

در این خصوص باید به این نکته اشاره داشت با توجه به این که ایران به دولت عراق کمک می‌کند تا با تروریست‌های داعشی نبرد کند، این گفتار حکایت از حمایت سیاسی عربستان از داعش است؛ یعنی وقتی که مبارزه‌ای علیه داعش صورت می‌گیرد و نتیجه بخش نیز هست، حال این مبارزه چه توسط ائتلاف غربی علیه داعش انجام گیرد، چه توسط ارتش عراق و چه توسط کمک‌های مستشاری ایران به عراق به هر حال یک نتیجه در پی خواهد داشت. بنابراین مضمون صحبت سعود الفیصل حمایت سیاسی و واقعی از داعش و اقدامات داعش داشته است. مبارزه فراگیری که عشایر اهل سنت عراق به همراه بسیج مردمی و نیرو‌های رسمی نظامی عراق با کمک‌های مستشاران ایرانی انجام داده‌اند و تا کنون به توفیقات خوبی نائل شده است عملا عامل نگرانی عربستانی‌ها از شکست داعش در منطقه غرب عراق است.