پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سخنگوي وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات گفت: يك تفاوت بزرگ ميان تيم مذاكره كننده ايران با مذاكره كنندگان آمريكايي وجود دارد و آن اين است كه مذاكره كنندگان ما براي تصميم گيري صرفاً با تهران هماهنگ مي‌شوند، اما طرف آمريكايي از اختيار كمتري برخوردار است و براي تعيين مواضع بايد از چندين جهت خود را با مراكز مختلفي همچون رژيم صهيونيستي، كنگره و ديگر متحدان، هماهنگ نمايد.

حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: آمریکا درصدد اتلاف وقت برای متقاعد کردن گروه‌های مختلف داخلی و همپیمانان خارجی مانند رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس است از این رو تفاهم هسته‌ای را در دو مرحله دنبال می‌کند. 

وي افزود: اين فرصتی که آنها دنبال مي كنند می‌تواند زمانی را برای طرح زیاده‌خواهی‌ها و چانه‌زنی های غرب در آینده فراهم کند. 

آصفي اضافه كرد: آمریکا اکنون با یک انتخاب ساده که همانا احترام به حقوق هسته‌ای ایران و همچنین اتخاذ رویکرد غیر گزینشی و پرهیز از رویه تبعیض‌آمیز با ایران است، می‌تواند چالش خود ساخته را به سرعت برطرف نماید چه آنکه مذاکره و گفت‌وگوی دو سر برد تنها در پرتو احترام و رعایت حقوق یکدیگر به دور از تبعیض، فرافکنی و افزون‌خواهی، دستیابی به توافق را محتمل می‌کند.

وي با اشاره به زياده خواهي هاي نظام سلطه گفت: آنچه اکنون بر پرونده ایران ‌هاله ابهام و تردید افکنده است، مطالبات نامتناسب امریکا با امتیازاتی است که در تلاش است در جریان مذاکره با ایران رد و بدل کند اگرچه از دید یک ناظر بیطرف، آنچه امریکا یک امتیاز می‌داند، جزو حقوق مسلم ایران محسوب می‌شود اما ایران برای اثبات حسن نیت و نشان دادن رفتار مسئولانه در این مذاکرات با سعه صدر اقداماتی فراتر از وظایف و تکالیف خود انجام داده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات با اشاره به مواضع اخير رهبر معظم انقلاب پيرامون مذاكرات هسته اي گفت: اين فرمايشات مقام معظم رهبري روح تازه‌اي را به مذاكرات داد و غربي‌ها و آمريكايي‌ها پيام ايران را دريافت كردند و موجب شد تا مذاكرات با شدت و جديت بيشتري دنبال شود.

وي افزود: با در نظر گرفتن مواضع اخیر رهبر معظم انقلاب انتظار می‌رود گروه‌ها و تفکرات مختلف با هر نگرش و تحلیلی با تأسی به این بیانات از مذاکره کنندگان تیم هسته‌ای حمایت کرده که البته نقد سازنده و مشفقانه نافی حمایت دلسوزانه نیست.

آصفي با حمايت از تيم مذاكره هسته اي گفت: در روند مذاکراتی که از سال گذشته با رویکرد تازه‌ای در دولت یازدهم آغاز شده است، تلاش تیم مذاکره کننده ایران مبتنی بر این ایستادگی در برابر مطالبات فراتر از انتظار قدرت‌های بزرگ بوده است. این در حالی است که با وجود اجتناب طرف‌های غربی از خواسته‌ های ایران هنوز زمان لازم برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای تا بهار و به تعبیری تا تابستان وجود دارد.