به گزارش پارس به نقل از العالم، دادگاه کیفری قاهره همچنین حکم اعدام چهار نفر از رهبران اخوان المسلمین را به اتهام قتل و اقدام به کشتار تظاهرکنندگان مقابل دفتر ارشاد در المقطم قاهره، صادر کرد.


این دادگاه پیشتر احکام اعدام و حبس ابد علیه بدیع و دیگر رهبران اخوان المسلمین و هواداران این گروه را در خصوص پرونده اعتراضات و تنش های بعد از برکناری محمد مرسی، رییس جمهوری اخوانی مصر، را صادر کرده بود.

احکامی که امروز از سوی دادگاه کیفری قاهره صادر شد، مربوط به حوادث روز 30 ژوئن سال 2013 است که در آن تظاهرات ضد مرسی  برگزار شده بود.

در آن روز درگیری هایی بین مخالفان مرسی، رییس جمهوری برکنار شده مصر، و شماری از هواداران وی در مقابل دفتر جماعت اخوان المسلمین روی داد که در آن دست کم 7 هفت نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

از مجموع 14 نفری که امروز به حبس ابد  محکوم شده اند، 3 نفر به نام های رشاد البیومی، خیرت الشاطر و محمود عزت از معاونان محمد بدیع هستند؛ عصام العریان، محمد البلتاجی و سعد الکتاتنی نیز از دیگر رهبران برجسته اخوان المسلمین هستند که به حبس ابد محکوم شده اند. این احکام قابل تجدید نظر است.

خاطرنشان می شود که به دنبال برکناری محمد مرسی، اولین رییس جمهوری منتخب مردم مصر، که هم اکنون در بازداشت و محاکمه در خصوص چند پرونده به سر می برد، دولت مصر به ریاست عبدالفتاح السیسی، اخوان المسلمین را گروهی تروریستی معرفی و  فعالیت آن را ممنوع اعلام کرد.

همچنین در یکی از خشونت آمیز ترین حملات امنیتی علیه اخوان المسلمین، صدها نفر از طرفداران این گروه کشته شد و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

درحالی که دولت مصر بین اخوان المسلمین و تندروهای مستقر در صحرای سینا تفاوتی قایل نیست، گروه اخوان المسملین ضمن تاکید بر پایندی خود به رفتارهای مسالمت آمیز، ارتش مصر را به کودتا علیه مرسی متهم می کند.

از سوی دیگر روزنامه دولتی الاهرام چاپ مصر، نیز اعلام کرد که دادگاهی کیفری امروز شنبه 168 متهم پرونده اعتراض های خشونت آمیز مقابل سفارت آمریکا در سپتامبر سال 2012 را به دو سال حبس محکوم کرد. این افراد پس از انتشار فیلم آمریکایی توهین آمیز به پیامبر(ص) در اینترنت، دست به اعتراض زدند.