حجم نقدینگی در پایان دی ماه سال جاری با رشد 22/7 درصدی به 687 هزار و 800 میلیارد تومان رسید.
پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد رشد نقدینگی در دی ماه سال 1392 نسبت به دی ماه سال قبل 27/9 درصد بوده است.
نقدینگی 687 هزار میلیارد تومانی به این معنی است که امسال و تا ماه دهم از سال 93، 127 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده است.
روزنامه اعتماد در همین زمینه نوشت: دولت روحانی از ابتدای کار خود، مهار نقدینگی و انضباط پولی را در صدر برنامه‌های خود قرار داد. با این وجود رشد 29 درصدی نقدینگی در سال گذشته از عدم توفیق این برنامه دولت خبر می‌داد بخشی از افزایش حجم نقدینگی در سال 1392 ناشی از این است که پنج مؤسسه مالی و اعتباری از بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفتند و آمار نقدینگی آنها به آمار نقدینگی موجود اضافه شد. این موضوع به اواخر دی ماه سال گذشته برمی‌گردد؛ زمانی که معاون نظارتی بانک مرکزی از احتساب میزان نقدینگی در اختیار مؤسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی در آمار نقدینگی جامعه خبر داد و گفته بود: میزان نقدینگی این مؤسسات معادل 20 الی 25 درصد حجم نقدینگی موجود در جامعه است.
یادآور می‌شود مسئولان دولت فعلی، پروژه‌های عمرانی مانند مسکن مهر را که موجب ایجاد مسکن برای 2 میلیون و 400 هزار خانواده شده، موجب افزایش نقدینگی می‌دانستند اما اکنون معلوم شده عوامل دیگری در این کار دخیل هستند.
همزمان قائم‌مقام بانک مرکزی از دست درازی بانک‌ها به منابع بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بیشتر خبر داده و نسبت به بازگشت تورم هشدار داده است. اکبر کمیجانی با اشاره به اینکه بانک‌ها نه تنها به منابع خود تسهیلات داده‌اند که به منابع بانک مرکزی هم دست‌درازی کرده‌اند، نسبت به بازگشت تورم هشدار داد. اکبر کمیجانی تصریح کرد: پیش‌بینی ما در خوشبینانه‌ترین وضعیت برای کل سال 280 هزار میلیارد تومان بود ولی اگر اوضاع تا پایان سال به همین روال پیش رود، بانک‌ها 324 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهند کرد که به مراتب بالاتر از پیش‌بینی ما است.
قائم مقام بانک مرکزی گفت: تعداد زیادی از بانک‌ها به عنوان اضافه برداشت بدهکار بانک مرکزی هستند. بانک‌ها نه تنها منابع خود را در این راه مصرف کردند، بلکه به منابع بانک مرکزی هم دست‌درازی کرده‌اند و این خطر بزرگی است که می‌تواند اهداف تورمی را برای سال آینده مخدوش کند.
وی می‌‌گوید: ارقام نشان می‌دهد بانک‌ها بیش از آنچه که قابل پیش‌بینی بوده تسهیلات اعطا کرده‌اند. اگر فرض کنیم در بدترین سناریو حدود 40 تا 50 درصد این منابع، منابع جدید است، باز هم بانک‌ها در محدوده‌ای عمل کرده‌اند که خطر برگشت تورمی را مطرح می‌کند. وی با گلایه از وضعیت وام‌دهی بانک‌ها اظهار کرد: ما از منظر کلان و کل تسهیلات اعطایی نه تنها احساس نمی‌کنیم که بانک‌ها خویشتنداری کرده‌اند، بلکه حتی مازاد بر منابع خودشان و با استفاده از منابع بانک‌ مرکزی به عنوان اضافه برداشت، به این موضوع دامن زده‌اند و احتمالا در مدت باقیمانده، به صور مختلف اعطای تسهیلاتشان نسبت به ماه‌های قبل بیشتر هم خواهد شد.