به گزارش پارس به نقل از فارس، عباس سلیمی نمین عصر امروز طی مناظره با الهه کولایی که در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی قم برگزار شد با تاکید بر اینکه در زمینه اعتدال همه جریان‌های سیاسی مدعی اعتدال هستند اظهار کرد: چهار شاخص سیاست، فرهنگ، اندیشه و اقتصاد می‌تواند معیارها و همچنین عدالت، معنویت و عقلانیت میزان‌هایی برای بررسی اعتدال جریان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه برخی اعتدال دولت یازدهم را با ائتلاف یکی می‌دانند تصریح کرد: این دولت که با گرایش‌های مختلف ایجاد شده است به معنای اعتدال نیست هر چند اکنون زمان لازم برای بررسی عملکرد دولت نگذشته است و نباید در کلان قضاوتی نسبت عملکرد آن داشته باشیم.

این فعال سیاسی گفت: آنچه بیشتر از رئیس جمهور دیده شده در عرصه کلان است که نمی‌تواند منبع سنجش قرار داده شود، اگر از فردی انتظار عدالت داشته باشیم باید به سابقه بینشی او نگاهی بیاندازیم هر چند بینش افراد در طول زمان تغییر می‌کند.

وی در ادامه از جمله رئیس جمهور که گفته است قانون اساسی نوکر نظام و ارزش قانون اساسی آرای مردم است و انسان‌های شایسته در قالب قانون نمی‌گنجند یاد کرد و افزود: این جمله به لحاظ نگرشی می‌تواند مبنا قرار داده شود و قطعا در شرایط سخت ویژگی شخصیت‌ها نمایان می‌شود و افراد در شرایط عادی حرف خاصی به سخن نمی‌آوردند.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه اگر در جایگاه تضعیف قانون باشیم هرگز نمی‌توانیم اعتدال را در جامعه ترویج دهیم مطرح کرد: قانون اساسی بالاترین سطح قوانین کشور محسوب می‌شود پس باید نگاه ویژه نسبت به آن داشته باشیم.

وی به نگاه‌های مختلف در عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست اشاره کرد و متذکر شد: در ارتباط با موضوع یارانه که معلوم نیست به چه دلیلی دولت از آن فراری است تشخیص اینکه چه قشری مستحق دریافت یارانه می‌شود سخت نیست، حداقل لیست قشر کمیته امداد و برخی نهادها که دریافت وجوهی دارند و جزو افراد کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند را کامل کرده و آن‌هایی که به غلط یارانه دریافت می‌کنند را حذف کنید.

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه گام‌های اولیه اساسی در ارتباط با موضوع مذکور انجام نشده است ابراز کرد: در عرصه سیاست هم عملکرد این نیست که همه عرصه‌ها را آمیخته با این عرصه پیش ببریم بلکه در مواردی هم دیده شده که افراد عصبانی شده و حرکت‌های نامناسبی انجام می‌دهند این امر در جلسه شورای فرهنگ عمومی هم دیده شده است.

وی متذکر شد: هر چند منتقدان حجت‌الاسلام روحانی اشتباه کرده باشند اما یک رئیس جمهور نباید به منتقدان خود بگوید بروند به جهنم زیرا این جمله در شان این جایگاه نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در برخورد با اشتباهات افراد باید برخوردهای مناسب و بردبارانه داشته باشیم تصریح کرد: دولت فرانسه یک میلیون یورو رو به نشریه شارلی ابدو کمک کرده است و وقتی وزیر خارجه کشور ما به آنجا می‌رود و آن‌ها جایگاه او را پایین‌تر از وزیر خارجه خودشان قرار می‌دهند اشتباه به خوبی نمایان است اما اگر رئیس جمهور قبول ندارد باید با مطرح کردن دلایل خود منتقدان را قانع کند زیرا سخیف کردن مقام منتقد و ادعای تکثر کردن درست نیست.

وی عنوان کرد: اینکه روحانی چه گفتمانی دارند که می‌تواند اعتدال را در جامعه جاری کند و سرنوشت احمدی نژاد را از آن خود نکند نیازمند بیان گفتمان است اما آن‌هایی اعتدال را محدود به سیاست می‌کنند باید بدانند روحانی گفتمان ندارد زیرا سیاست به اقتصاد خلاصه نمی‌شود.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه دولت‌ها باید برنامه‌هایی که می‌خواهند اجرایی کنند را برای مردم تشریح کرده باشند گفت: اعتدال شعار همه دولت‌هاست دولت احمدی‌نژاد هم مدعی اعتدال بود اما وقتی ارزیابی کردیم دیده شد که اینگونه نبوده است.

وی یکی از مشکلات جامعه را گفتمان نداشتن احزاب و شخصیت‌ها دانست و اظهار کرد: از دولت یازدهم بخواهید برنامه خود را ارائه دهد، روحانی قرار بود برنامه خود را بعد از پیروزی ارائه دهد اما نشد، این محال است که دولتی در هنگام اجرا بتواند برنامه‌ریزی کند.

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه باید قبل از رسیدن به قدرت احزاب اندیشه و نگاه خود را در زمینه‌های مختلف ارائه دهند گفت: این موضوع تا کنون تحقق پیدا نکرده است به همین علت اکنون هم در دولت تدبیر و امید غیر هم‌خوانی میان وزرا وجود دارد زیرا دولت ائتلافی است در صورتی که اگر مانیفستی بود دولت هم زبان بود و مشخص می‌شد که می‌خواهند در این زمینه به کجا برسند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز جدی به احزاب داریم اما این احزاب باید نسبت به وظایف خود آگاه باشند و این ضرورت جامعه پویا و زنده است؛ در این راه احزاب باید به محض رسیدن به قدرت احساس نکنند می‌توانند زیاده ‌طلبی کنند که متاسفانه این زیاده‌خواهی سبب جوان مرگی حزب مشارکت شده است برای مثال این گروه حزب نام داشت زیرا افراد مختلفی در آن فعالیت داشتند اما این افراد خود را جبهه می‌دانستند.

سلیمی نمین با بیان اینکه برخی در نامه به رهبر انقلاب اسلامی دروغ گفتند عنوان کرد: دولت احمدی‌نژاد مطالب خلاف واقعی بیان کرد اما انتقادات در دولت احمدی‌نژاد تاثیر داشت و اکنون که دولت تدبیر و امید به افرادی گرایش دارد، این افراد بهتر می‌توانند ترمز باشند و جلوی خلاف واقعه‌گویی‌ها را بگیرند.

این کارشناس سیاسی به جریان برداشت‌های انجام شده از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: در این جریان سند برداشت دولت در صورتی منعکس شد که دولت قبلا عنوان کرده بود این برداشت‌ها انجام نشده است و در این جریان معلوم شد برداشت بدون مجوز مجلس بوده است.

وی تاکید کرد: اگر افرادی همانند خانم کولایی موضع بگیرند خوب می‌شود زیرا اگر دولت منتقد را تهدید کند و به مردم دروغ گوید به بد جایی می‌رسد.

سلیمی نمین با بیان اینکه ما آرزو نمی‌کنیم که دولت موفق نشود، افزود: راه دولت‌ها نیازمند تذکر است؛ دولت احمدی‌نژاد هم در دوره دوم به انحراف کشیده شد و این موضوع باید قابل توجه قرار گیرد.

وی مطرح کرد: بنده به شخصه در دولت احمدی‌نژاد از این جهت تلاش کردم که هر آنچه به نفع جامعه نیست انتقاد کنم، امیدوارم دوستانی که به تکثرگرایی سیاسی واقع هستند برخوردهای منتقدانه انجام دهند.

سلیمی نمین متذکر شد: اینکه چهار میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت شده و نسبت به منتقد برخورد نامناسب انجام شود ناراحتی دارد در صورتی که ما نباید بگذاریم متملقین حرکت داشته باشند هر چند افرادی که کار اجرایی می‌کند دوست دارند بعد از فعالیت به آنها خسته نباشید گفته شود.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که دعوای کاذبی را میان مسلمان ایجاد می‌کنند نمی‌توانند در خدمت ملت‌های آزادی‌خواه باشند اظهار کرد: عربستانی که در ساخت داعش نقش داشته است نمی‌تواند با صهیونیسم ارتباط نداشته باشد به همین علت در کشور نباید تعریف سخاوتمندانه داشته باشیم.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه دولت احمدی‌نژاد منشا خدمات بسیاری بود مطرح کرد: آفات زیاد در دولت دهم شامل او شد اما اینکه خدمات او را با توزیع سیب زمینی مقایسه کنیم کار عدالت‌محوری نیست و نقد این دولت نیازمند جلسات بسیاری است هر چند در مسئله مسکن مهر هم دولت جدید مسکن اجتماعی را عنوان کرده اما هنوز اطلاع درستی در این ارتباط اجرایی و مطرح نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حزب مشارکت در گروه احزابی است که در قدرت شکل گرفته و این احزاب با اتکا به منابع دولتی برای ماندگاری در قدرت تلاش می‌کنند در صورتی که احزابی که در خارج از دولت شکل می‌گیرد متکی بر منابع شخصی هستند.