سیروس ناصری درباره تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر یک مرحله‌ای بودن توافق و نفی توافق دو مرحله‌ای روی جزئیات و کلیات گفت: برداشت من این است که دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری داشته‌اند دغدغه‌ای است که بسیاری از کارشناسان این حوزه نیز در خصوص مذاکرات داشته‌اند. مطمئن هستم که وزیر امور خارجه کشورمان هم که بسیار مسلط به جوانب مختلف این بحث هستند روی این موضوع اصرار و تاکید داشته‌اند. بنابراین به نظر من آنچه امروز مطرح است در مسیر اجرای نظر مقام معظم رهبری است و دیگر بحث یک توافق اولیه مطرح نیست بلکه یک تفاهم کلی در میان است.
وی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد و درباره 2 روش توافق می‌گوید:‌ یک اتفاق این است که توافق اولیه را رسمیت بخشیده و به نوعی آن را تعهدآور هم بکنید که در این صورت سکوی پرش قطعی‌تری هم در خصوص توافق بر سر کلیات پیش از آنکه وارد جزئيات شوید دارید. اما من فکر می‌کنم که مسیر مذاکرات در کنار تجربه‌ای که پس از امضای توافقنامه موقت ژنو موسوم به برنامه مشترک به دست آمد منجر به این شد که نه تنها آمریکایی‌ها بلکه اروپایی‌ها از هر روزنه‌ای سوء تفسیر و سوء تعبیر می‌کنند و اقدام‌های روشنی را که مغایر با روح تفاهم‌های کلی است، انجام می‌دهند که در نتیجه تیم مذاکره‌کننده به این باور رسید که از امتیازی که امضای یک سند تعهدآور در مرحله اولیه می‌تواند داشته باشد گذشته و به یک توافق یک مرحله‌ای فکر کند. بنابراین با یک مرحله‌ای شدن توافق جامع، ضمانت اینکه قطعا به توافق جامع هسته‌ای در جزئیات هم دست پیدا می‌کنیم، کمتر خواهد شد و این در حقیقت یک پذیرش ریسک است اما از سوی دیگر این اطمینان را می‌دهد که ما توافقی نخواهیم داشت مگر یک توافق خوب و توافقی که کاملا برای ما اطمینان‌بخش باشد.
سیروس ناصری توضیح داد: اظهارات رئيس‌جمهور و وزیر امور خارجه در دو ماه اخیر کاملا گویای تردید و شک نسبت به حسن‌نیت طرف مقابل است. البته می‌دانید که مقام‌های رسمی در اظهارات علنی خود با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو هستند اما برداشت من از اظهارات علنی آقای ظریف در دو ماه اخیر این است که ایشان نسبت به نوع برخورد آمریکایی‌ها و شاید تا حدودی اروپایی‌ها شک و تردیدهایی دارند. بنابراین این اطمینان‌بخش‌تر است که ما توافق تعهدآور را موکول به زمان دیگری بکنیم تا تمام جزئیات کاملا به توافق طرفین برسد.
وی درباره جنگ زرگری میان دولت و کنگره آمریکا، این موضوع را پیچیده دانست و گفت: به اعتقاد من تندروترین افراد حتی کسانی که به دنبال تصویب تحریم‌های جدید در کنگره هستند در ته ذهن خود به دنبال این هستند که مذاکرات به نتیجه برسد و از به نتیجه نرسیدن مذاکرات واهمه دارند. هیچ گروهی در آمریکا این ذخیره سیاست داخلی را ندارد که تا نقطه‌ای تندروی کند که مذاکرات شکست بخورد هیچ کس حاضر نیست مسئولیت شکست مذاکرات را به عهده بگیرد.