به گزارش پارس به نقل از فارس: رایزنی‌های هسته‌ای ایران و آمریکا با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا و با حضور معاونان و کارشناسان دو کشور از 16:30 بعدازظهر امروز (شنبه) در شهر ژنو در جریان است. این مذاکرات که حدود سه ساعت به طول انجامیده، بعد از تنفسی 15 دقیقه‌ای دوباره از سر گرفته می‌شود.


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقامات غربی درباره حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ژنو نوشت: «انتظار می‌رود آنها درباره تعداد سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم توسط ایران (در توافق نهایی هسته‌ای)، میزان موادغنی شده که می‌تواند ذخیره کند، نوع تحقیق و توسعه در رابطه با غنی سازی و آینده رآکتور آب سنگین بحث و گفت‌وگو کنند».

وزارت انرژی آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به حضور وزیر انرژی این کشور در ژنو اعلام کرد: «به درخواست جان کری وزیر خارجه، ارنست مونیز وزیر انرژی روز شنبه به ژنو سفر می‌کند تا در مذاکرات جاری با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، به وزیر کری بپیوندد.»

این بیانیه می‌افزاید: «مقامات وزارت انرژی همواره به عنوان بخشی از تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در این گفت‌وگوهای کاملاً فنی دخیل بوده‌اند و وزیر مونیز هم در ژنو به تیم می‌پیوندد تا این رایزنی‌های فنی دقیق، ادامه یابد.»

قرار است فردا نیز سیزدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در سطح معاونان ایران و گروه 1+5 در شهر ژنو برگزار و از سوی دیگر ظریف که امروز وارد ژنو شده فردا و پس فردا (یکشنبه و دوشنبه) برای پنجمین بار طی سه ماه اخیر و پس از تمدید هفت ماهه توافق ژنو دیدار و گفت‌وگو کنند.

ظریف بعدازظهر امروز به همراه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور وارد شهر ژنو شد و کری هم که در حال حاضر در لندن به سر می‌برد فردا به ژنو می‌‌رود.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این درباره دیدار ظریف و کری گفته بود: «خوب، می‌دانید که، این چیزی جدیدی در نحوه انجام مذاکرات نیست. روشن است که تصمیمات و مباحث سیاسی‌ای وجود دارد که باید صورت گیرد.»

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه و کارشناسان ایران و آمریکا روز گذشته (جمعه) به مدت هفت ساعت و نیم در شهر ژنو درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.