پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دولت روسيه به صورت تدريجي ميزان مبادلات اقتصادي و خريد نفت از ايران را افزايش خواهد داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، تصميم گيران سياسي دولت يازدهم كه بيشتر به دنبال توافق با غرب هستند و نگاه مثبتي به شرق نداشته اند روند مبادلاتي با روسيه و چين را دچار وقفه كردند به طوريكه دولت چين چندي پيش، طرح فاينانس پروژه هاي نفتي و صنعتي ايران را پايان يافته اعلام كرد و روسيه هرگونه خريد نفتي از ايران را تا اطلاع ثانوي متوقف كرده بود. با تشكيل يك كميته مشترك بين ايران و روسيه و سفر علي اكبر ولايتي به اين كشور و جلسات خصوصي و علني وي با ولاديمير پوتين و مقامات روس، مجددا وضعيت مبادلاتي ايران و روسيه به نقطه صفر بازگشت.

iran-russia (2)
 
خبرنگار «پارس» كسب اطلاع كرد كه بر اساس توافق اخير بين ايران و روسيه قرار است:
 
الف- حجم مبادلات اقتصادي ايران و روسيه در سال 2015 ميلادي به ده برابر ميزان فعلي برسد.
 
ب- خريد نفت از ايران از در چهار مرحله كه در پايان مرحله سوم به 350 هزار بشكه و در پايان مرحله چهارم به 500 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.
 
ج- مشكلات حمل و نقل كالاهاي فاسد شدني با فعاليت بيشتر هواپيماهاي روسي، حل خواهد شد.
 
د- انتقال پول به دليل سقوط روبل روسيه دچار مشكلات عديده اي است كه احتمالا مبادلات بر اساس يك ارز سوم صورت مي گيرد ولي مي توان پرداخت ها را به صورت روبل، ريال و ارزهايي غير از دلار انجام داد.
 
ه- ويزاي تجار ايراني در حال حاضر كوتاه مدت صادر مي شود كه اين زمان تا يكسال افزايش مي يابد.
 
و- عضويت ايران در پيمان شانگهاي به دليل تعلل دولت صرفا در حد پيشنهاد در اجلاس خرداد 94 اين كشورها مطرح خواهد شد و نهايي شدن آن احتمالا با فشار روسيه، در تابستان سال آينده نهايي مي شود. روسيه وعده داده تا نظر مثبت چين را هم جلب نمايد. برخي كشورهاي منطقه كه در اين پيمان، عضو هستند و ارتباطاتي با اسراييل و ايالات متحده دارند با پيوستن ايران مخالف هستند.
در صورت تاييد عضويت ايران در پيمان شانگهاي، بسياري از مشكلات مبادلات تجاري و مبادلات ارزي كشور، حل خواهد شد.

ز- 215 قلم كالا از طرف ايران به روسيه صادر مي شود.

در همکاری‌های ایران و روسیه ابعاد بسیاری دخالت دارند. علاوه بر وضعیت ژئوسیاسی عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر روابط دو کشور تاثیر مستقیم می‌گذارند. عواملی چون ثروت‌های طبیعی عظیم موجود در دو کشور به ویژه نفت و گاز، نیروی انسانی، توانایی‌های نظامی، تاثیرات منطقه‌ای و در ماهها اخير فشار مشترك غرب بر ايران و روسيه  و بسیاری عوامل دیگر باعث شده تا روابط مسکو- تهران اهمیت ویژه‌ای به خود بگیرد.

در ماههاي اخیر در اغلب تحلیل های غربی از روابط ایران و روسیه، تلاش شده است تا به لحاظ روانی شکاف میان دو کشور گسترده‌تر شود. در اکثر تحلیل های غربی از سرخوردگی ایران در اعتماد به روسیه سخن به میان می آید و گاهی نیز گفته می شود رفتار روسیه در قبال ایران، چه بسا موجب بی اعتمادی شرکای دیگر روسیه به مسکو شود. 

iran-russia (3)

روشن است که از شرایط جدیدی که در روابط ایران و روسیه به وجود آمده، غرب نه تنها بهره‌ برداری‌های سیاسی، بلکه بهره برداری های اطلاعاتی و روانی نیز به عمل آورده است و چه بسا در بلند مدت بتواند بهره‌برداری های استراتژیک نیز صورت دهد.