به گزارش پارس به نقل از مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در لرستان، گفت: در دولت قبل نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتیم و استدلال کردیم که برای اینکه قوه قضاییه به شان و جایگاه خود برسد باید بودجه دستگاه قضا افزایش جهشی داشته باشد که رهبری در حاشیه نامه خطاب به رئیس جمهور سابق نوشتند که مساعدت کنید اما مثل خیلی از نصايح این یکی هم اثر نکرد. دوباره نامه ای نوشتیم و به معظم له دادیم و ایشان برای مجلس توصیه کردند، مساعدت کنند.

وی افزود: عذر ما را کارمندان و قضات بپذیرند و باید مشکلات را در سطح کشوری ببینیم. بودجه 210 هزار میلیارد تومانی کشور با کاهش 60 هزار میلیاردی روبرو شده است و نمی توان فشار آورد.

رئیس قوه قضاییه همچنین در مورد لایحه پلیس قضایی گفت: در دولت قبل متاسفانه کمک نشد در حالی که بر اساس برنامه پنجم توسعه وظیفه تدوین آن بر عهده قوه قضاییه بود و آن را به دولت قبل دادیم اما دولت قبل تخلف آشکار کرد و آن را بایگانی کرد. در حالی که بر اساس تفسیر شورای نگهبان هرگونه تغییر در لوایح قضایی لااقل باید با رضایت رئیس قوه قضاییه باشد. ما هم قانونی را حمایت کرده و در مجلس تصویب شد و آن این بود که اگر لایحه قضایی 6 ماه در دولت باشد خود قوه بتواند لایحه را مستقیم به مجلس ارایه کند، دولت جدید هم لایحه را نداد و خودمان ارایه کردیم و هم اکنون در مجلس در حال بررسی است. اگر این لوایح بار مالی هم داشته باشد، خلاف قانون اساسی نیست.

رئیس قوه قضائیه در مورد پرونده محمدرضا رحیمی نیز گفت: در قوه قضائیه اقداماتی انجام دادیم که تاکنون انجام نشده بود و کسی فکر نمی کرد معاون اول رئیس جمهور محاکمه و زندانی شود البته ما در این پرونده نگاه سیاسی نداشتیم چرا که پرونده از سال ۸۸ تشکیل شده بود.

وی افزود: من اگر بخواهم داستان پرونده رحیمی را بگویم مثنوی ۷۰ من  است. و درست هم نیست شاید بعدا بازگو شود. نظر شخصی من در مورد رای چیز دیگر بود اما نظرم را به قاضی تحمیل نکردم. وقتی هم قرار مجرمیت صادر شد و کیفرخواست را نوشتند عناوین مجرمانه بسیار بود و دادگاه کیفری استان هم مجازات زیادی را دیده بود اما دیوان عالی کشور آن را کم کرد و من تسلیم شدم چون به استقلال قاضی احترام می گذارم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه جلسه دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در مورد گلایه برخی کارکنان از کمبود حقوق گفت: سال گذشته حقوق را ۵۰ درصد افزایش دادیم و هم اکنون تامین حقوق ۹ هزار قاضی و ۳۰ هزار کارمند بر عهده دولت است و نمی شود به تمام این افراد وام یا تسهیلات داد اما به فکر هستیم. مراکز رفاهی هم داریم. به عنوان مثال مرکز رفاهی در مشهد مقدس بسیار  خوب است اما دستگاه قضایی به فکر تسهیلات کارمندان خود هم هست.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برنامه سوم قوه قضائیه سال بعد تمام می شود گفت: توقع داریم برنامه چهارم همراه با برنامه ششم تدوین و به مجلس برود اما باید در برنامه سوم ببینیم که چکار کرده ایم و چقدر موفق بوده ایم.

وی در مورد اتقان آرا و عدم اطاله دادرسی هم گفت:  گاهی تعجب می کنم که قانون روشن در اختیار قاضی است اما کیفیت استدلال درست نیست و تقاضا می کنم برای رضای خداوند متعال و مردم، قضات در آراء حتما استدلال صحیح و بر اساس قانون انجام دهند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف را در ابتدا قبول نداشتند گفت: امروز می گویند که  این شورا بازوی قوه قضائیه است و باری را از دوش قوه قضائیه بر می دارد و باید از رئیش سفیدان و انسانهای عاقل استفاده کرد. فعلا شاید بهترین ابزار برای حل مشکلات مردم همین شوراها باشند.

رئیس قوه قضائیه در مورد معاونت منابع انسانی هم گفت: تداوم آموزش برای قضات ضروری است. به عنوان مثال قانون آئین دادرسی کیفری که تاچند ماه دیگر اجرایی می شود و همچنین قانون حمایت از خانواده و ارتقاء سلامت اداری نیازمند دقت و آموزش خاص دارد.

آیت الله آملی لاریجانی در مورد موضوع پیشگیری از وقوع جرم هم گفت: به آقای الفت معاون پیشگیری از جرم گفته ام به همه استان ها سر بزند و استانداری ها و نهادها و نیروهای انتظامی هم از همکاری با قوه قضائیه استقبال کرده اند. البته بحث های حقوقی و مدنی هم وجود دارد که باید در آن ورود کرد. به عنوان مثال بسیاری از مردم به دلیل عدم آشنایی با تنظیم قراردادها دچار مشکل می شوند. هر چند که لایحه پیشگیری از جرم ۱۰ سال است اما آخرین مراحل را در مجمع تشخیص مصلحت نظام گذرانده است و به زودی ابلاغ می شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت کاهش جمعیت زندان ها، گفت: به تمامی قضات می گویم که به موضوع احکام جایگزین حبس بیشتر توجه کنند چرا که ماده ۳۷ مجازات قانون اسلامی هم به آن اشاره کرده است هم اکنون بسیاری از زندانیان ما بازداشتی ها هستند چرا که برخی قرارها تمدید شده یا از وقت خودش هم گذشته است.