به گزارش پارس، منصور حقیقت‌پور در گفت‌و‌گو با فارس، با تاکید بر رفتار عزتمدارانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مواجه با کشور‌های ۱+۵ اظهار کرد: اعضای تیم مذاکره‌کننده سربازان و فرزندان نظام جمهوری اسلامی هستند و جای تعجب دارد که برخی به‌ نوعی انتقاد می‌کنند که گویی تیم هسته‌ای کشورمان از سوی قاجاریه به مذاکرات رفته‌ است.

وی با انتقاد در مورد شعار‌های منفی بیان شده در مورد مذاکرات عنوان کرد: به جای استفاده از شعار‌های منفی‌گرایانه در مورد مذاکرات نظیر «توافقات ننگین مایه ذلت ماست» که ممکن است برداشت‌های مختلفی از آن صورت پذیرد، بهتر است از وجه مثبت این شعار یعنی تاکید بر توافق خوب استفاده کرد و باید عبارات مثبت جایگزین منفی‌گرایی در مورد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شود.

نماینده مردم اردبیل،‌ نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید برخی انتقاد‌ها را که جنبه غیرواقعی در مورد مذاکرات دارند را جدی گرفت، تصریح کرد: مشی ما در مورد مذاکرات حمایت از تیم دیپلماسی‌ کشور به عنوان سرداران عرصه مذاکره است چراکه رهبر معظم انقلاب بار‌ها از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده است.

حقیقت‌پور افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا زمانی که مذاکرات مورد تایید رهبر معظم انقلاب باشد در کنار تیم هسته‌ای هستند و این تیم را در اجرای وظایف خود یاری می‌دهند.

وی عنوان کرد: ممکن است در مذاکرات هسته‌ای از بعد فنی به نتیجه برسیم اما از بعد سیاسی به نتیجه نمی‌رسیم چراکه غرب می‌خواهد ابزار تحریم را برای بازی با ما نگه دارند.

حقیقت‌پور تصریح کرد: ما مذاکرات سختی را پیش رو داریم و نتایج مذاکرات را پذیرفته‌ایم در این رابطه باید آنچه بیرون می‌آید نتیجه برد برد باشد البته شرایط برای ما معلوم است که چه می‌شود، سطح مذاکرات برای ما داد و ستد است به گونه‌ای که یک چیز را بدهیم و یک چیز را بگیریم در روند مذاکرات هسته‌ای ما ۲۰ درصد را غنی‌سازی نمی‌کنیم تا غرب نیز تحریم‌ها را بردارد بنابراین اظهارات احمد خاتمی سنجیده است چون برد برد نه برای ما و نه برای رقیب کامل نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند مذاکرات هسته‌ای نه آن قدر تاریک است که ماتم هسته‌ای بگیریم نه آن قدر روشن است که به دنبال جشن هسته‌ای باشیم، ادامه داد: در این شرایط نباید دل ما به این مذاکرات خوش باشد اینکه از بحران اقتصادی خروج پیدا کنیم و تحول اقتصادی برای خود متصور باشیم اشتباه است چراکه حل بحران اقتصادی نیازمند تلاش داخلی است که قطعا با اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده، تلاش مردم، اراده ملی، استقامت و پایداری امکان‌پذیر است و در این رابطه ما باید جایی برای امید بستن به اینکه در توافق صورت گرفته همه مشکلات اقتصادی حل می‌شود، باقی نگذاریم.

وی درباره ۲ مرحله‌ای برگزار کردن مذاکرات هسته‌ای گفت: ۲ موضوع فنی و سیاسی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که از بعد فنی می‌توان به نوع و میزان غنی‌سازی و ذخیره‌سازی اشاره کرد و از بعد سیاسی نیز می‌توان به چگونگی تحریم‌ها، زمان برداشتن تحریم‌ها و چگونگی برداشتن آن اشاره کرد که این موضوعات از یکدیگر جدا نیست یعنی بگوییم به توافق فنی برسیم بعد غنی‌سازی را متوقف کنیم و در ادامه مثلا در پنج سال آینده بر روی تحریم‌ها صحبت می‌کنیم اما این موضوع قابل قبول نیست و برعکس این موضوع امکان‌پذیر است یعنی ما بعد سیاسی را حل کنیم و بعد فنی را تا ۱۰ سال آینده برطرف کنیم و با هم پیش می‌رویم قطعا آنان این چیدمان ۲ مرحله‌ای را نمی‌پذیرند همان‌گونه که ما این موضوع را نمی‌پذیریم.

حقیقت‌پور در واکنش به موضوع ارائه پیشنهاد در زمینه مذاکرات هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی افزود: تصمیم‌گیری راجع به موضوعات هسته‌ای بر عهده کمیسیون امنیت ملی نیست ما فقط پیشنهاد خود را ارائه می‌دهیم اما شورای عالی امنیت ملی حتی نماینده ما را نیز در جلسات راه نمی‌دهد آنان با روش خود پیش می‌روند و مسئولیت این موضوع نیز بر عهده خود آنان است.

آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدام اخیر سنای آمریکا در تصویب طرحی درباره منع سرمایه‌گذاری در ایران بار دیگر نشان داد که آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و قطعا این‌گونه اقدامات و رویکردها نگاه بدبینانه مردم ایران نسبت به مقامات این کشور را تایید می‌کند.

وی تصریح کرد: قطعا این اقدام مقامات آمریکایی برخلاف روح توافق و مذاکرات به عمل آمده میان ایران و این کشور است.

حقیقت‌پور با اشاره به وجود چند دستگی سیاسی در داخل آمریکا عنوان کرد: دولت آمریکا موظف به مدیریت ارکان این کشور است از این‌ رو دولت این کشور نمی‌تواند از زیر بار اقدامات سناتورها شانه خالی کند.

نماینده مردم اردبیل،‌ نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح منع سرمایه‌گذاری در ایران به نوعی تحریم محسوب می‌شود حال حتی اگر مربوط به یک ایالت باشد از این ‌رو قطعا مجلس شورای اسلامی اقدامات مقتضی را در این رابطه انجام می‌دهد.