به گزارش پارس به نقل از تسنیم: منابع خبری در افغانستان از احتمال تغییر در شورای عالی صلح افغانستان و معرفی ریاست جدید برای این شورا در روزهای آینده خبر می‌دهند.


پس از انتخاب «صلاح‌الدین ربانی» فرزند استاد شهید برهان‌الدین ربانی به عنوان وزیر امور خارجه افغانستان، گمانه‌زنی‌ها بر سر رفتن وی از شورای عالی صلح این کشور و جانشین شدن فرد دیگر در منصب ریاست این شورا آغاز شده است.

برخی منابع افغان می‌گویند که حکومت افغانستان، تصمیم گرفته در استراتژی روند صلح با مخالفین مسلح و رهبری شورای عالی صلح، تغییراتى ایجاد کند.

در همین حال افراد نزدیک به حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گویند که بر اساس تصمیم تغییر در روند صلح، احتمال این وجود دارد «سید حامد گیلانی»، «سید اسحاق گیلانی» و یا «انوارالحق احدی» به عنوان رئیس و مسئول دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان تعیین شوند.

پیش از این  گفته می‌شد: امکان دارد اشرف‌غنی، عموی خود «عبدالقیوم کوچی» را برای پیشبرد روند صلح با مخالفین دولت کابل به عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان تعیین کند اما خبرها حاکی از آن است که وی از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار نبوده و این پیشنهاد را رد کرده است.

همچنین افراد نزدیک به عبدالله عبدالله رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گویند وی همچنان خواستار باقی ماندن ربانی در پست ریاست شورای عالی صلح افغانستان است.

گزارش‌هایی وجود دارد که در روزهای اخیر فهرستی از افراد برای تصدی پست ریاست شورای عالی صلح افغانستان در اختیار اشرف‌غنی رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفته است تا وی در این مورد نظر نهایی را اعلام نماید.

سید حامد گیلانی، سید اسحاق گیلانی و انوارالحق احدی در این فهرست حضور دارند و قرار است توافق و تصمیم نهایی بر روی یکی از این افراد صورت گیرد.

یک منبع نزدیک به حزب «محاذ ملی» به رهبری «پیر سید احمد گیلانی» اعلام کرده است: امکان انتخاب سیدحامد گیلانی برای ریاست شورای عالی صلح زیاد بوده و در این اواخر، رفت‌وآمد وی به ارگ نیز افزایش یافته است.

تعدادی از افراد نزدیک به اشرف‌غنی بر این باورند که وی ریاست شورای عالی صلح را به سید اسحاق گیلانی پیشنهاد می‌کند زیرا وی با ریاست اجرائی روابط نزدیک داشته و امکان دارد شخص پذیرفتنی برای آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز باشد؛ چرا که اسحاق گیلانی سیاستمداری متعادل است.

سید اسحاق گیلانی در گفت‌وگو با پژواک، این موضوع را رد کرده و گفته است: تاکنون در این رابطه به بنده پیشنهادی نشده است و از این موضوع اطلاعی ندارم.

حال باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه کسی سکاندار شورای عالی صلح افغانستان می‌شود.

ریاست شورای عالی صلح افغانستان از زمان تأسیس بر عهده شهید برهان‌الدین ربانی بود و پس از هادت وی این مئولیت به صلاح‌الدین فرزند ارشد وی واگذار شده بود.